بنر هدر

راهنمای سفر به نپال

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

نپال (Nepal) کشوری در آسیا واقع در شمال هندوستان و پایتخت آن کاتماندو است. جمعیت نپال حدود ۲۹میلیون نفر و زبان رسمی آن نپالی است. واحد پول این کشور روپیه نپال است و تنها با چین و هند همسایه است. نپال را از لحاظ جغرافیایی می‌توان به سه نوار افقی تقسیم بندی کرد که در نوار شمالی قله‌ها و رشته کوه‌های هیمالیا قرار دارند، در نوار وسط مناطق دامنه نشین با آب و هوای معتدل و در نوار جنوبی زمین‌های پست نیمه‌گرمسیری با جمعیتی متراکم جای دارد. به غیر از کاتماندو، از شهرهای مهم نپال می‌توان بیرات‌نگر، لالیت‌پور، پوخارا و بیرگنج را نام برد.

راهنمای سفر به نپال

فرهنگ نپال

نپال یک کشور پادشاهی کوچک در منطقه هیمالیا است که بین هند و چین واقع شده و نمونه‌ای از گوناگونی فرهنگی، و جامعه‌ای چندقومی و طبقاتی در طول تاریخ بوده‌است. حدود ۱۴۰ گروه مختلف قومی ـ طبقاتی در این کشور وجود دارند که به مدت ۲۰۰۰ سال در کنار هم زندگی کرده‌اند و سنت‌های فرهنگی مجزا و در عین حال به هم مرتبط خود را حفظ کرده‌اند. این آمیزه در مجموع «فرهنگ نپالی» را به وجود آورده‌است. یک فرهنگ که از جنوب شدیداً تحت تأثیر تمدن هندو کشور هند و از شمال تحت تأثیر تمدن بودایی‌های تبتی است. از نظر سنت فرهنگی یا تمدن، می‌توان نپال را فصل مشترک بین تمدن هندو و بودائی در نظر گرفت.

آب و هوا

نپال در نقاط مختلف، آب و هوای متفاوتی دارد. شاید به جایی بروید و آب و هوای متعادل و مرطوبی ببینید و در همان زمان در جایی دورتر هوا گرم تر باشد و شاید در همین زمان نقطه ای از نپال سرد و طوفانی دیده شود. در تابستان یعنی تیر تا شهریور باران های شدیدی می بارد و در زمستان معمولا هوا خشک تر است.

راهنمای سفر به نپال

بهترین زمان سفر

باید با توجه به ماجراجویی هایی که می خواهید در این کشور انجام دهید زمان سفر خود را برنامه ریزی کنید. اگر می خواهید در طبیعت گشت و گذار و طبیعت گردی داشته باشید در فصل بارندگی های موسمی از تیر تا اواخر مرداد و اوایل شهریور این راه ها بسته است. با این حساب بهترین ماه های سفر به نپال مهر تا آذر است، زیرا هوا در این زمان ها صاف می باشد و دید بسیار خوبی از مناظر اطراف خواهید داشت. البته هوا تقریبا تا فروردین ماه خشک خواهد ماند. دی و بهمن هوای سردی پیش رویتان است، اما اگر این هوا را تحمل کنید، منظره های زیبایی به همراه گردشگران کمی انتظارتان را خواهد کشید. اواخر بهار نیز به دلیل شکوفه های مناطق مختلف زمان خوبی است.

حمل و نقل در نپال

مینی بوس (Micro Bus): این نوع حمل و نقل اخیرا بسیار جذاب شده است. در این مینی بوس ها ۱۰ تا ۱۲ صندلی جا گرفته که سرعت شان هم خوب است. در حال حاضر در بسیاری از نقاط کشور این گزینه وجود دارد که هزینه آن ها کمی از اتوبوس ها بیشتر است اما به دلیل سرعت بیشترشان، ارزش این اختلاف هزینه را دارند.

اتوبوس محلی: با اینکه سیستم این اتوبوس ها کمی گیج کننده است، اما ارزان هستند. البته شلوغی این ها را در کنار مردمی که حیوانات شان را هم مانند بز و اردک سوار اتوبوس کرده اند، باید جا دهید.

اتوبوس توریستی: این اتوبوس ها را می توانید چند روز قبل از سوار شدن یا خودتان یا توسط هتلی که اقامت دارید رزرو کنید. این نوع اتوبوس ها گران تر هستند، اما خب در آن ها خبری از ازدحام و شلوغی و حیوانات محلی نیست و البته ارزان تر هستند. معروف ترین و قابل اعتمادترین شرکت اجرایی این اتوبوس ها «Greenline» می باشد.

راهنمای سفر به نپال

ریکشا: گزینه دیگر استفاده از ریکشاها هستند که البته جای کمی دارند. قبل از اینکه سوار این ریکشاها بشوید حتما سر قیمت چانه بزنید و اگر قیمت بالایی به شما گفتند، به راحتی یکی دیگر را امتحان نمایید.

تمپو: این وسایل نقلیه به دو نوع موجود می باشند. نوع اول شبیه اتوبوس هستند اما سه چرخ دارند و بین ۱۰ تا ۱۳ نفر را سوار می کنند. هزینه آن ها بین ۵ تا ۱۲ روپیه نپال است. نوع دوم که جدیدتر نیز می باشند، ون های تویوتا هستند که با قیمتی بالاتر و سریعت از نوع اول موجود می باشند.

تاکسی: ۲ نوع تاکسی در نپال وجود دارد. ۱٫ خصوصی: که از فرودگاه می توانند شما را به هتل ببرند و در سطح شهر هم موجود هستند اما قیمت گران تری دارند. ۲٫ تاکسی «۱۰ روپیه ای»: این نوع تاکسی ها، تا زمانی که پر نشوند حرکت نمی کنند.

تراموا: اتوبوس های برقی قدیمی نپال از کاتماندو (نزدیک استادیوم) به باکتاپور می روند که البته در بسیاری از مواقع به دلیل خراب بودن، کار نمی کنند.

موتورسیکلت: شما می توانید از شرکتی به نام Heart and Teart در پخارا موتور سیکلت هایی اجاره نمایید.

موتورسیکلت محلی: این یکی دیگر از گزینه های اجاره موتورسیکلت است که می توانید در محله تامل آن ها را بیابید. این مورد برایتان هزینه بیشتری به دلیل قیمت بنزین خوهد داشت.

جاهای دیدنی نپال

بیشتر جاهای دیدنی در نپال در کاتماندو واقع شده است ولی در شهرهای اطراف نیز می‌توانید معابد و جاذبه های طبیعی بکر را نیز ببینید. در این مطلب نگاهی به مهم‌ترین جاذبه های گردشگری نپال انداخته‌ایم.

قصر سلطنتی کاتماندو

این قصر زیبا در شهر کاتماندو، پایتخت نپال قرار دارد. ساخت این بنا بین قرن چهار تا هشت میلادی انجام گرفت، اما درخشش آن به قرن ۱۷ میلادی باز می‌گردد متاسفانه در جریان زمین لرزه‌ی بزرگ نپال در سال ۲۰۱۵ این بنا آسیب فراوانی دید که کار مرمت ان آغاز شده است. این کاخ که در فهرست آثار یونسکو نیز ثبت شده، در قلب شهر کاتماندو واقع شده است.

راهنمای سفر به نپال

معبد طلایی

معبد پاشوپاتینات (Pashupatinathمعروف به معبد طلاکاری شده، یکی از مهم‌ترین معابد هندوهاست که بازدید از آن برای غیر هندوها مجاز نیست. اما حتما وقتی به رودخانه‌ی باگماتی می‌روید، از نمای بیرونی این معبد و مجسمه‌های نقره‌ای ورودی آن دیدن کنید، این معبد ییک معماری شگفت‌انگیز دارد که شما را متحیر می‌کند.

معبد بودهانت

مقبره گنبدی بودهانت (Boudhanathیکی از شناخته شده‌ترین جاذبه‌های کاتماندوست که در سال ۱۹۷۹ در میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

منطقه اورست

نپال هشت قله هشت هزارتایی از اورست را در خود جای داده و بقیه قله‌ها در پاکستان، هند و چین قرار دارند. اگر سوار یک هواپیمای کوچک در فرودگاه لوکلا شوید در عرض ۳۰ دقیقه به منطقه اورست خواهید رسید. از آنجا می‌توانید به صعود بر بلندترین قله‌های جهان فکر کنید و یا از تماشای کوهنوردان لذت ببرید. هیجان همراه شدن با تیم‌های کوهنوردی حرفه‌ای جهان و تنفس در منطقه‌ای که بسیاری از مشهورترین آدم‌های جهان در آن دمی آساییده‌اند می‌تواند برایتان لذت بخش باشد.

راهنمای سفر به نپال

میدان Durbar کاتماندو

Durbar، میدانی خوش منظره و تاریخی است که می‌توانید در مسیر رسیدن به آن از سمت Thamel به تماشای کوچه های سرزنده و رنگارنگ بپردازید. اگر نگاهی به همه‌ی راهنماهای سفری که تاکنون در منابع مختلف نوشته شده‌اند بیاندازید، خواهید دید که این میدان از جمله‌ مکان‌هایی است که حتما باید ببینید و ما هم تایید می کنیم که آن‌ها اشتباه نمی کنند.

راهنمای سفر به نپال

پارک ملی نپال

پارک ملی Nagarjun Shivapuri تنها کمی بیشتر از ۱۰ کیلومتر خارج از شهر کاتماندو واقع شده است، اما پس از سفر به آن و پیاده شدن از تاکسی یا اتوبوس، احساس خواهید کرد که در دنیای دیگری قرار گرفته‌اید. در این پارک علاوه بر طبیعتی زیبا، می توانید حیواناتی از قبیل پلنگ، خرس، گوزن و بیشتر را پیدا کنید. می توانید در یک تور ثبت نام کنید یا اینکه به تنهایی در این محیط بکر غوطه ور شوید. دوربین دوچشمی یادتان نرود!

راهنمای سفر به نپال

بایدها و نبایدها

مشکلات احتمالی: خانوم ها بهتر است شرایطی تنها در این کشور طبیعت گردی نکنند و با راهنما یا همراه باشند. مشکلات حمل و نقل در این کشوربرخی مواقع دیده می شود که ماشین ها و یا وسایل نقلیه دچار خرابی می شوند و در وسط جاده چند ساعت زمان تان شاید تلف شود.

ایمنی: یکی از متداول ترین مسائلی که مسافران در این کشور با آن مواجه می شوند مشکلات گوارشی است. وضعیت بهداشتی در این مکان ضعیف است به همین دلیل باید در مصرف غذا و آب آشامیدنی دقت کنید، باید همراه خود کیت پزشکی، آنتی بیوتیک و نمک متبلور خوراکی داشته باشید چون در صورت بیماری های گوارشی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید