در سفر به بلغارستان این غذاها را از دست ندهید

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

غذاهای بلغاری ،بسیار تازه و دلچسب هستند.بلغارستان از لحاظ بالا بودن کیفیت سبزیجات، فراورده های لبنی و تنوع ادویه جات خفیف،معروف است. گوشت مرغ و خوک،شایع ترین اشکال گوشت مورد استفاده در بلغارستان هستند، هرچند که ماهی و گوشت گوساله نیز محبوب است و گوشت بره به سبک بلغاری و سنتی طبخ می شود و بسیار لذیذ هم هست. در حالی که بسیاری از کالاهای اساسی مورد استفاده در غذاهای بلغاری را می توان در ترکیه، یونان و یا صربستان پیدا کرد اما بوی محلی و طبخ محلی آن ،چیز دیگریست. در این مقاله با برخی از غذاهای معروف بلغاری آشنا خواهیم شد.

سالاد شوپسکا

شاید بتوان گفت هیچ سالادی در بلغارستان به اندازه ی شوپسکا طرفدار ندارد، یک سالاد با طرز تهیه ی بسیار ساده و مناسب برای فصل تابستان! البته شاید با خودتان فکر کنید که هیچ چیز خاصی در چند سبزی خرد شده وجود ندارد اما در اشتباهید. مواد تشکیل دهنده ی این سالاد شامل پنیر سفید بلغاری به نام (Sirene) است که طعم خاص سالاد هم دقیقا به خاطر وجود این نوع پنیر است. جالب است بدانید پنیر Sirene توسط نوعی باکتری ساخته می شود که فقط در بلغارستان زندگی می کند! برای درست کردنش کافیست خیار، گوجه، پیاز و فلفل را مخلوط کنید و رویش هم پنیر رنده شده بریزید.

در سفر به بلغارستان این غذاها را از دست ندهید

سوپ تاراتور

اگر چه شنیدن ترکیب این مواد احتمالا برایتان عجیب و غریب است، اما سوپ تاراتو خوشمزه ترین سوپ سردی خواهد بود که تا به حال خورده اید. برای درست کردن آن ماست، خیار، سیر، روغن زیتون و شوید را ترکیب می کنند و یک طعم بیاد ماندنی درست می شود. در روزهای گرم تابستان هیچ چیز مانند سوپ تاراتو نمی تواند تشنگی را رفع کند و آب بدن را جبران سازد. بعید است شما رستورانی بلغاری پیدا کنید که سوپ تاراتور را در منو خود نداشته باشد. ممکن است بعضی ها از روغن زیتون و گردوی خرد شده نیز برای درست کردنش استفاده کنند. در این سوپ بلغارها از ماست های خوشمزه خود استفاده می کنند و حسابی به این محصولاتشان مفتخرند.

کباب چه

این غذای خوشمزه از خانواده‌ی یکی از غذاهای معروف یوگسلاوی به نام کباب‌پیسی (ćevapčići) و غذای رمانیایی به نام میتیتی (mititei) است. این کباب معمولا با نوعی نوشیدنی خنک بلغاری سرو می‌شود. برای بیشتر لذت بردن از طعم کباب چه،می توان در کنار آن از ترکیب سیب‌زمینی سرخ شده و پنیر سینره‌ی رنده شده استفاده کرد. معمولا از زیره و فلفل سیاه برای طعم‌دار کردن آن استفاده می کنند.

در سفر به بلغارستان این غذاها را از دست ندهید

موساکا

دستور پخت این غذا در سراسر منطقه‌ی بالکان متفاوت است، اما نسخه‌ی بلغاری آن از سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و گوشت چرخ‌کرده تهیه می‌شود. این غذا در میان مردان بلغاری از محبوبیت زیادی برخوردار است و یک شوخی در میان آنان رایج است که می گویند: اگر زنی توانست موساکا را به خوبی طبخ کند،حتما با آن ازدواج کن. نسخه ی یونانی آن بر پایه ی بادمجان است در صورتی که نسخه ی بلغاری آن بر پایه ی سیب زمینی ورقه شده و گوشت چرخ کرده است.

در سفر به بلغارستان این غذاها را از دست ندهید

آش سیرابی

اگر اهل خوردن سیرابی هستید و با خوردن چنین چیزی در سوپ مشکلی ندارید پیشنهاد می کنیم که آش سیرابی بلغارستان را امتحان کنید. در برخی شهرهای خودمان هم آش سیرابی پخت می شود که با  نسخه بلغاری کاملا متفاوت است. آش سیرابی در بلغارستان حسابی تند و تیز است، آن ها برای مزه دار کردن آش از روغن، سرکه، نمک و فلفل  به مقدار خیلی زیاد استفاده می کنند. بلغارها معمولا آش سیرابی را به عنوان صبحانه می خورند (چیزی شبیه به کله پاچه خودمان) و کنارش هم نوشیدنی های خنک می نوشند.

در سفر به بلغارستان این غذاها را از دست ندهید

لیوتنیتسا

اگر از یک بلغاری بپرسید بهترین ترکیب غذایی با نان تست چه می تواند باشد، قطعا جواب فلفل سیاه و گوجه‌فرنگی خواهد بود. البته امروزه این ترکیب به صورت تجاری در آمده و در شیشه های کوچک به فروش می رسد، هرچند هنوز هم بسیاری از خانواده‌ها آن را در خانه تهیه می‌کنند. علاوه بر آن غذایی محبوب در میان کودکان نیز هست.با توجه به پیاز، سیر و زیره‌ای که در تهیه‌ی لیوتنیستا استفاده می‌شود، این غذا طبعی گرم دارد و معمولا در فصل‌های پاییز و زمستان سرو می‌شود.

فلفل شکم پر

فلفل شکم پر، یکی دیگر از بهترین غذاهای بلغارستان است که با گوشت خرد شده  و برنج پر می شود. در عید کریسمس هم ورژن بدون گوشت این غذا روی میز خانه ها سرو می شود. این فلفل ها یا پخته و یا سرخ شده و در کنار یک مزه ی سرد مثل گوجه فرنگی با خیار سرو می شوند. یک بشقاب بلغاری کامل برای گیاهخواران؛ فلفل پخته شده با تخم مرغ و پنیر سفید. معمولا آن را به عنوان یک وعده اصلی غذا سرو می کنند اما گاهی هم  همراه با غذاهای دیگر و کنارشان آورده می شود. به طور معمول، فلفل قرمز دراز برای تهیه این غذا استفاده می شودد. آن را در تابه های آهنی درست می کنند و همیشه در سس گوجه فرنگی غوطه ور است. فلفل شکم پر شبیه به دلمه فلفل خودمان است و محتویاتشان هم اشتراکات بسیاری دارد.

در سفر به بلغارستان این غذاها را از دست ندهید

میش ماش

در میان بهترنی غذاهای بلغارستان گزینه های زیادی برای گیاهخواران وجود ندارد اما میش ماش قطعا آن ها را هیجان زده می کند. (البته همچنان برای وگن ها مناسب نیست). بلغارها تخم مرغ را در تابه هم می زنند و هر سبزی که دم دستشان باشد با آن مخلوط می کنند. این سبزی معمولا فلفل دلمه ای، گوجه و پیاز است. البته پنیر سیرنه در این غذا هم دیده می شود و مقداری از آن را داخل غذا می ریزند. هرگاه حسابی احساس گرسنگی داشتید و می خواستید در زمانی بسیار کوتاه وعده غذای خوشمزه ای درست کنید که گوشت هم نداشته باشید میش ماش انتخاب مناسبی است.

دلمه بلغاری

دلمه نه فقط در بلغارستان بلکه در کشورهای اطرافش هم زیاد درست می شود و خیلی از ما طرز تهیه اش را بلدیم! در بلغارستان برای درست کردن این غذا برگ های انگور یا کلم با ترکیب گوشت چرخ کرده و برنج پر می شود.

مخلوط کباب

اگر عاشق گوشت هستید حتما باید میشانا اسکارا را سفارش دهید. یکی از خوشمزه ترین و بهترین غذاهای بلغارستان که شامل کباب کلاسیک کبابچه، کوفته (نوعی گوشت قلقلی که با کوفته ما خیلی فرق دارد)، استیک، کانارچه (نوعی سوسیس) و یک سیخ کباب می شود. در کافه رستوران ها معمولا در کنار مخلوط کباب ها سیب زمینی سرخ کرده هم قرار داده می شود. اگر سالاد شوپسکا را همچاشنی این غذا کنید، احتمالا بعدش می توانید بلغاری صحبت کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید