بنر هدر

خوشمزه ترین غذاهای قبرس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

مانند سایر جزایر فریبنده مدیترانه‌ای جزیره قبرس در تقاطع آفریقا، آسیا و اروپا واقع شده است. غذاهای قبرسی به خاطر طعم‌های متفاوتی که دارند محبوبیتشان به طور پیوسته در جهان رشد کرده‌است. می خواهیم تعدادی از غذاهای قبرس را معرفی کنیم.

هالومی یا هِلیم

معروف‌ترین غذای قبرسی. محبوبیت هالومی در حال حاضر به بسیاری از کشورها در سراسر اروپا و خاورمیانه گسترش یافته است. با توجه به نقطه ذوب بالای پنیر، سرخ یا کباب کردن آن به مهارت بالایی نیاز دارد، به طور کامل شکل تازه‌ای از پنیر کبابی را نشان می‌دهد. طعم شور، نرمی و بافت لاستیکی آن میان گیاهخواران و غیر گیاهخواران در سراسر جهان مشهور است. این پنیر از ترکیب مخلوط شیر بز و گوسفند، قبل از چربی‌گیری تولید می‌شود. این یک عمل غیر معمول به دلیل عدم وجود باکتری‌های تولیدکننده اسید در طول کل فرآیند است. هالومی را می‌توان در کنار هندوانه تازه و برش‌زده به صورت سرد مصرف کرد و معمولا به عنوان یک غذای آماده یا دسر در قبرس خورده می‌شود.

خوشمزه ترین غذاهای قبرس

 سوولاکی

اگر عاشق کباب هستید سوولاکی بهترین انتخاب است! در قسمتی از جزیره ی قبرس رنگ و بوی فرهنگ و تمدن یونانی موج می زند و این پیوند خودش را در غذاها هم نشان داده است. این غذا در واقع کباب یونانی است که با ایجاد تغییر و تحولات کمی به شکل قبرسی پخته می شود! سوولاکی یک جور فست فود یونانی است که با تکه های کوچک گوشت درست می شود و گاهی سبزیجات هم در کنار گوشت بر روی سیخ کباب می شوند. خوردن این غذا به همراه نان پیتا، سیب زمینی سرخ کرده و لیمو خیلی می چسبد.

خوشمزه ترین غذاهای قبرس

دلمه

در دلمه‌های قبرسی ترکیب گوشت، برنج، پیاز، گوجه‌فرنگی و گیاهان معطر با دقت در برگ‌های تازه انگور پیچیده می‌شوند. این غذا زمانی در یک روستا محبوب بود اما حالا نمونه‌های آن را در سرتاسر یونان، ترکیه و خاورمیانه می‌توان یافت. معمولا در حجم زیاد تولید می‌شود و می‌توان آن را منجمد و ذخیره کرد. چاشنی سبزیجات یک سنت قبرسی است و معمولاً از برگ بیرون می‌زند این ترکیب از فلفل، گوجه فرنگی، پیاز، کدوسبز و حتی گل‌کدو که به ترتیب پخته می‌شوند، تشکیل می‌شود.

خوشمزه ترین غذاهای قبرس

 استیفادو

این غذا در قرن ۱۳، بعد از سقوط قسطنطنیه و قبل از حمله ی عثمانی ها توسط ونیزی ها به یونان برده شد. با اینکه این غذا ریشه ی یونانی دارد اما کاملا به سبک و سیاق قبرسی درست می شود. این غذا در واقع یک جور خورشت سنتی است که با گوشت، ادویه، پونه و سیر و پیاز آب پز درست می شود. ویژگی اصلی این غذا این است که پیاز زیادی دارد و کسانی که طعم پیاز در خورشت را دوست دارند حتما از این غذا خوششان می آید.

خوشمزه ترین غذاهای قبرس

شفتلیا

این سوسیس قبرسی بهترین غذا برای طرفداران فست فود است! گردشگران زیادی عاشق شفتلیا هستند و به محض رسیدن به رستوران این غذا را سفارش می دهند. در این غذا سوسیس ها بر روی زغال کبابی و به همراه سبزیجاتی مثل پیاز و جعفری، گوجه فرنگی و … سرو می شوند.

خوشمزه ترین غذاهای قبرس

ماکارونی تنوری

نسخه قبرسی این غذا که در یونان به نام Pastitsio شناخته ‌می‌شود، غذای نمادین و خوراک اصلی محبوب، به ویژه در جشن‌های عید پاک جزیره است. پاستاهای لوله‌ای بزرگ، سس béchamel (سس سفید تشکیل شده از شیر و آرد و کره)، گوشت خرد شده مواد اصلی این غذا هستند. معمولاً برای ترد کردن غذا، پودر پنیر آناری (anari) روی آن می‌پاشند. غذا در یک تابه بزرگ اجاق (فر) تهیه می‌شود. برش‌های مربع شکل باعث می‌شود لایه‌های غذا را ببینید. این غذا معمولاً کنار سالاد سرو می‌شود.

لوکومانداس

گلوله‌های خمیر سرخ شده در روغن به عسل آغشته می‌شوند و در آجیل خرد شده، کنجد یا خرده دارچین غلطانده می‌شوند. لوکومانداس که به نام شیرینی عسلی هم شناخته ‌می‌شود، بافتی نرم و اسفنجی دارد. خوردن آن زیر سایه یک درخت در تابستان خنک قبرس لذت بخش است. این دسر سنتی را در همه جای کشور به ویژه در کافه‌ها می‌توان یافت. این دسر به حدی لذیذ است که بر سر ریشه آن بین یونان، ترکیه و مصر اختلاف نظر وجود دارد و هر کدام از کشورها مدعی آن هستند.

خوشمزه ترین غذاهای قبرس

عدس پلو قبرسی

این غذای گیاهی سرشار از پروتئین است و از عدس، پیاز سرخ شده و برنج تشکیل شده است. اول از همه پیاز رو در روغن زیتون کاراملی می‌کنید قبل از اینکه به برنج و عدس پخته شده اضافه‌ش کنید. دورچینی که معمولا برای این غذا استفاده میشه زیتون هستش ولی در قبرس سوسیس دودی و سیب‌زمینی سرخ‌شده طرفداران خاص خودش را دارد.

خوشمزه ترین غذاهای قبرس

 کلفتیکو

وقتی صحبت از غذاهای قبرس می شود امکان ندارد اسمی از کلفتیکو آورده نشود، غذایی که با اینکه ریشه ی یونانی دارد اما تبدیل به یکی از محبوب ترین غذاهای قبرس شده است. مواد لازم برای درست کردن این غذا گوشت بره و سیب زمینی سرخ شده است و گوشت استفاده شده در آن باید معمولا گوشت بره و نرم و لطیف باشد. پیشنهاد می کنیم در سفر به قبرس حتما این غذا را امتحان کنید چون امکان  ندارد از طعم آن خوشتان نیاید.

خوشمزه ترین غذاهای قبرس

اکمک کادایف

نوبت به دسرهای خوشمزه می رسد، قبرس دسرهای فوق العاده ای دارد که در بین آن ها اکمک کادایف  یک چیز دیگر است! این دسر با آرد، شکر، تخم مرغ و شیر درست می شود و طعم شیرین و خوشمزه ای دارد که حسابی حال و هوایتان را عوض می کند. پیشنهاد می کنیم هنگام عصر این شیرینی خوشمزه را به همراه یک فنجان چای و یا قهوه بخورید تا خستگی روزانه از تن تان در برود.

خوشمزه ترین غذاهای قبرس

Koubes

Koubes در اصل از منطقه لونت (Levant) آمده است، یک کوفته برنجی است که ظاهر آن بسیار شبیه نارنجک است. لایه بیرونی آن از بلغور و داخل آن از گوشت چرخ کرده و ادویه‌جات خاورمیانه‌ای پر شده است. این کوفته سرخ شده با لیموهای قاچ خورده سرو می‌شود. Koubes را می‌توان در نانوایی‌های عجیب و غریب در سراسر جزیره خریداری کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید