بنر هدر

قلعه سیتادلا ، یکی از جاذبه های تاریخی مجارستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بوداپست یکی از شهرهای مقاصد گردشگری در جهان محسوب می‌شود که پایتخت مجارستان است که بعضی این شهر را به عنوان پاریس اروپای شرقی می‌دانند. در این شهر قلعه‌هایی وجود دارد که از تاریخ پر محتوای بوداپست به جا مانده‌اند، مانند قلعه سیتادلا که از دیدنی های مجارستان محسوب می‌شوند و چشم انداز زیبای این قلعه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.

قلعه سیتادلا ، یکی از جاذبه های تاریخی مجارستان

در واقع سیتادلا بر روی تپه گلرت قرار دارد و یکی از قلعه های نظامی بوده که در قدیم بسیار مهم و مورد استفاده بوده است. از طرفی دیگر قرار گیری قلعه سیتادلا در کنار رود دانوب یکی دیگر از نکات مهم و استراتژی بود که برای دفاع از شهر اهمیت داشت.

سیتادلا به شکل یو (u) ساخته شده است و بیشتر مساحت آن را 60 توپخانه‌ای که درونش قرار دارند، اشغال کرده‌اند، همچنین در هنگام بازدید این قلعه به خوبی آثار جنگ را مانند جای گلوله‌ها روی دیوارهای قلعه که مربوط به جنگ جهانی دوم است، مشاهده می‌کنید.

قلعه سیتادلا ، یکی از جاذبه های تاریخی مجارستان

جاذبه های دیدنی قلعه سیتادلا

مجسمه آزادی | Statue of Liberty

با گشت و گذار در بوداپست، ممکن است چشمتان به مجسمه عظیم بالای تپه گلرت افتاده باشد، مجسمه ای که از کیلومترها آن طرف تر دیده می شود. بر روی تپه گلرت به غیر از قلعه نظامی مجسمه ای زیبا به چشم می خورد که به خاطر آزادی بوداپست از سربازان نازی در این محل نصب شده است. در سال ۱۹۸۹ بعد از انحلال شوروی بسیاری از مجسمه های این تپه به پارک مجسمه برده شد و مجسمه آزادی در این محل باقی ماند.

بنای یادبود سنت گلرت | St Gellert Monument

در گوشه ای از تپه گلرت، بنای یادبودی زیبا به چشم می خورد که رو به سمت پل مدرن الیزابت است. سنت گلرت معلم اولین پادشاه مجارستان بود و در نهایت توسط شورشیان از بالای تپه گلرت به پایین پرتاب شد برای همین این تپه به نام او نامگذاری شد و در بالای تپه بنای یادبودی برایش ساخته شد.

کلیسای غار | Cave Church

این کلیسا در سال ۱۹۲۶ در داخل غارهای صخره ای تپه گلرت ساخته شده و همچنان فعال است. این کلیسای زیرزمینی در قرن ۲۰ با الگوبرداری از کلیسایی مشابه در فرانسه در داخل غاری طبیعی درست شد. طبق افسانه ها در دوران قرون وسطی، زاهدی بیماران را به کمک آب های معدنی این غار شفا می داد.

موزه جنگ جهانی دوم در قلعه سیتادلا

در قسمتی از قلعه ۱۴ پوستر بزرگ بر روی دیواره ها می بینید که نمایشگاهی جذاب از تاریخ بوداپست خلق کرده اند. دیدن این نمایشگاه رایگان است اما در کنار آن موزه کوچکی برپا شده که برای ورود به آن باید  ورودی بدهید. با اینکه بازدید از قلعه سیتادلا رایگان است اما در آن یک موزه کوچک مربوط به جنگ جهانی دوم برپا شده که هزینه ورودی دارد. در اینجا یک پناهگاه مخصوص حملات هوایی درست شده که سه طبقه و ۱۷ اتاق دارد و در آن آیتم های مربوط به جنگ جهانی به نمایش در آمده است.

دسترسی به قلعه سیتادلا

برای رسیدن به دامنه های تپه گلرت باید از میدان گلرت حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی کنید و برای رسیدن به میدان گلرت می توانید در میدان دیک (Deak square) سوار تراموای ۴۷ یا ۴۹ شوید و یا در ایستگاه قطار کلتی (Keleti Train Station) از اتوبوس شماره ۷ استفاده کنید. مسیر قلعه سیتادلا کاملا با تابلوهای بین المللی نشانه گذاری شده پس به راحتی می توانید آن را پیدا کنید. در داخل این قلعه یک کافه و رستوران هست که از ساعت ۵ عصر تا ۱۱ بازند و چشم انداز جذابی از شهر دارند. یک هتل و موزه هم در آن برپا شده که جذابیت هایش را دوچندان کرده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید