مسجد کریستال ، مسجدی خاص و منحصر به فرد در مالزی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شاید یکی از اشتباهاتی که مردم درباره اسلام می کنند این باشد که فکر می کنند همه مسلمانان در خاورمیانه زندگی می کنند ولی واقعیت این است که بیشتر آن ها در مناطق دیگری از جهان ساکن هستند. از بخش های شمالی هند گرفته تا کشورهایی مانند برونئی، اندونزی و مالزی، وقتی جمعیت مسلمانان را می بینید، متوجه می شوید که پیروان این دین، محدود به بازارهای بغداد، بازرگانان مصری یا بازارهای ادویه صنعا نمی شوند. مسلمانان و معماری اسلامی، دستکم معماری مدرن اسلامی، به هیچ عنوان محدود نیستند و حد و مرز نمی شناسند. در واقع، یکی از بزرگترین عجایب جهان اسلام امروز، حدود 4000 مایل دورتر از شهر مکه واقع شده است.

مسجد کریستال ، مسجدی خاص و منحصر به فرد در مالزی

این مسجد که مسجد کریستال نامیده می شود در سال 2008 و پس از دو سال عملیات ساخت و ساز افتتاح شد. این مسجد در شهری به نام کوالا ترانگانو در شرق فلات مالزی واقع شده است و به پارک میراث اسلامی بسیار نزدیک است. با این که این مسجد اجزاء زیادی را از سنت اسلامی وام گرفته است ولی اهمیت آن در شهر خودش بسیار بیشتر است و محبوبیت زیادی دارد.

در ساختار این مسجد  واقعا کریستال به کار رفته است و وقتی به آن نزدیک می شوید می توانید شیشه ها را ببینید. اگر می خواهید تأثیر جلوه کریستالی مسجد را بهتر درک کنید، بهتر است در شب از آن بازدید کنید، یعنی هنگامی که نورانی می شود و تقریبا سورئال به نظر می رسد. علاوه بر کریستال و شیشه؛ این مسجد مملو از استیل نیز هست چون ترکیب استیل و شیشه و کریستال جلوه ای مدرن و امروزی به آن می دهد که آن را از سایر مسجدهای جهان اسلام متفاوت می کند. با این که مسجد کریستال از سایر مساجد مطرح اسلامی بسیار به دور افتاده است، ولی خاص بودن سازه آن باعث می شود ارزش رفتن و دیدن را داشته باشد.

مسجد کریستال ، مسجدی خاص و منحصر به فرد در مالزی

نماهای شیشه ای این مسجد به شفافیت و ظرافت آن کمک کرده است، اگرچه استفاده از مصالح سبک همچون شیشه، آن را مقداری ناپایدار و شکننده نشان می دهد؛ اما معماری داخلی آن از قوام و صلابت زیادی برخوردار است. مسجد کریستالی به خوبی با محیط اطراف خود در محوطه سازی، بازی با آب و باغ سازی ترکیب شده و با محیط شهری خود هارمونی کامل دارد.

مسجد کریستال می تواند 1500 نفر را همزمان در خودش جا بدهد، البته در مواقعی مانند ماه مبارک رمضان، افراد بیشتری هم می توانند در خارج از ساختمان اصلی بایستند. مسجد دارای چهار مناره است که شاید تنها طراحی سنتی آن به حساب بیاید.

مسجد کریستال ، مسجدی خاص و منحصر به فرد در مالزی

محراب و شبستان اصلی مسجد، محیطی رویایی به همراه فضای معنویی را با نقوش اسلیمی و تذهیب و استعاره هایی از صفات خداوند با خطوط کوفی برای آن ترسیم کرده است.

سازندگان این مسجد به جنبه توریستی آن بیشتر توجه داشته اند و با دیدی اقتصادی و توریستی آن را ساخته اند و به جلوگیری و به خودنمایی بیش از حد ساختمان مسجد توجه بیشتری داشته اند.

مسجد کریستال ، مسجدی خاص و منحصر به فرد در مالزی

مسیر دسترسی

شهر کوالا ترانگون از طریق اتوبوس یا اتومبیل شخصی قابل دسترس است ولی سریع ترین و راحت ترین وسیله برای رسیدن به آن از طریق هواپیما است. مسجد کریستال یکی از نقاط معروف شهر است و به محض این که به مرکز شهر برسید می توانید با تاکسی یا اگر وقت داشته باشید با پای پیاده به آن جا بروید. یکی از بهترین زمان ها برای بازدید از مسجد نیز ماه مبارک رمضان است که در طول آن جمعیت زیادی به آن جا می آیند و انرژی و البته فرصت های عکاسی زیادی به بازدیدکنندگان می دهند!

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید