موزه شانگهای ، بزرگ‌ترین موزه‌های هنری باستانی در کشور چین

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

موزه شانگهای در مرکز شهر شانگهای در نزدیک میدان مردم واقع شده است و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های هنری باستانی در کشور چین شناخته می‌شود. سبک و ارائه وسایل باستانی به بازدیدکنندگان در این موزه به‌صورتی است که خرد و فلسفه قدیمی مردم چین را به‌خوبی نشان می‌دهد.

موزه شانگهای ، بزرگ‌ترین موزه‌های هنری باستانی در کشور چین

خیلی از کارشناسانی که در زمینه ی موزه ها فعالیت می کنند، درباره ی این موزه می گویند که موزه ی شانگهای در چین در حد و سطح بالایی از کلاس جهانی قرار گرفته است. این موزه یکی از بزرگ ترین مجموعه هایی است که بهترین مجموعه های هنرهای تاریخی مردم چین را از زمان باستان تا به حال را در خود نگهداری کرده و به نمایش عموم نیز می گذارد. جدای از این که ساختمان این موزه در چه زمانی ساخته شده است، در سال ۱۹۵۲ میلادی به عنوان یک موزه درب های خود را به روی مردم گشود.

موزه شانگهای ، بزرگ‌ترین موزه‌های هنری باستانی در کشور چین

طراحی بیرونی موزه شانگهای به‌صورت یک گنبد گرد در بیرون بر روی یک سازه مربعی شکل است که نماد ایده‌های باستانی در مورد آسمان گرد در اطراف یک زمین مربع شکل است. این موزه به 11 گالری و 3 نمایشگاه تقسیم شده است. این 11 گالری شامل بسیاری از گرایش‌های هنری چینی مانند عهد برنز، سرامیک‌های باستانی، نقاشی، خوش‌نویسی، مجسمه‌سازی باستانی، سکه‌ها، جایگاه‌های مینگ و چینگ، و نمادهای اقلیت‌های مردمی و ملی می‌شوند.

موزه شانگهای ، بزرگ‌ترین موزه‌های هنری باستانی در کشور چینظروف برنزی نمایش داده شده در موزه شانگهای مربوط به سلسله شانگ و ژو بوده و به درک گردشگران از تمدن باستان چین کمک می‌کند. در این موزه بیش از 400 قطعه محصولات برنزی نفیس مربوط به عهد باستان چین به نمایش گذاشته شده است.
از مجموعه سرامیک‌های موجود در موزه شانگهای به‌عنوان یک گنج ویژه یاد می‌شود. در این گالری بیش از 500 قطعه ظروف و وسایل سرامیکی قرار داده شده است که مربوط به سلسله‌های مختلف مانند دوره سلطنتی شانگ ها، سلسله تانگ، سلسله یوآن و سلسله مینگ می‌باشد.

موزه شانگهای ، بزرگ‌ترین موزه‌های هنری باستانی در کشور چین

بخش مجسمه‌های باستانی موزه شانگهای عمدتاً به مجسمه‌های بودایی اختصاص داده شده است؛ اما در گالری نقاشی‌ها و خوش‌نویسی‌های چینی آثار منحصربه‌فردی دیده می‌شود که از دوره‌ها و ژانرهای مختلف گردآوری شده‌اند. کشور چین یکی از اولین کشورهای دنیا برای استفاده از ارز بوده است، و در گالری سکه‌های چینی در موزه شانگهای نزدیک به 7 هزار قطعه سکه‌های چینی و ارزهای غیرچینی دیده می‌شود که نشان‌دهنده توسعه ارز چین و رشد تبادل اقتصادی بین چین و کشورهای خارجی است.

دانستنی هایی درباره موزه شانگهای

1.این موزه یکی از غنی ترین و کامل ترین مجموعه هایی است که در آن اشیائی به نمایش گذاشته شده است که نمایانگر خرد و دانش مردم در زمان باستان و دوره های تاریخی آن می باشد.

2.موزه شانگهای در چین یکی از پر بازدیدترین موزه های این کشور است که تورنمنت های مهم تاریخی و باستان شناسانه ی بسیاری در آن برگزار می گردد.

3.بسیاری از توریست هایی که به سمت شانگهای پرواز دارند، اول به سراغ بازدید از این موزه می روند.

4.یکی از مشهورترین آثار موجود در این موزه، آینه ی شفاف برنزی از زمان سلسله ی هان است.

5.یکی از الگوهای ساخت ساختمان موزه شانگهای در چین برای نشان دادن هنرهای مردم چین باستان، یک مجموعه ی برنزی چینی به نام دینگ است. دینگ هم توسط معماران محلی طراحی شده و هم اکنون در همین موزه به نمایش گذاشته شده است.

6.در واقع دینگ (Da Ke ding) طرحی اصلی ساختمان بود که امروزه به عنوان یک جاذبه ی این موزه خودش در معرض نمایش عمومی است.

7.برای ساخت و تجهیز ساختمان موزه شانگهای در چین با بارها اضافه کردن و شارژ کردن بودجه در نهایت ۱۴۰ میلیئن یوآن چینی هزینه شد.

8.در ابتدا این موزه به عنوان انجمن سلطنتی آسیایی و بخش هایی از آن نیز به عنوان موزه ی موسسات خارجی با نمایش آثار متعلق به اقلیت ها، فعالیت می نمود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید