بنر هدر

معرفی موزه قلعه اربونی ارمنستان + تصاویر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

موزه قلعه اِرِبونی (Erebuni) از جمله جاذبه های تاریخی ارمنستان است. در این مطلب، این قلعه دیدنی به طور کامل معرفی گردیده است؛ با ما همراه باشید.

معرفی موزه قلعه اربونی ارمنستان + تصاویر

قلعه اربونی واقع در قسمت شرقی ایروان است و قدمتی ۲۸۰۰ ساله دارد که بر روی تپه‌ای به همین نام بر فراز دره رود «آراکس» و به جهت حفاظت از مرزها توسط قدرتمندترین پادشاه «اورارتو»ها یعنی «آرگیشتی» ساخته شد. قلعه‌ی اربونی که «آرین بِرد» به معنی «قلعه خون» نام دارد، یکی از چندین قلعه ساخته شده در مرزهای شمالی تمدن اورارتوها و البته یکی از مهم‌ترین آنها میباشد که نام ایروان نیز در حقیقت مشتقی از اربونی است.

معرفی موزه قلعه اربونی ارمنستان + تصاویر

دیوارهای قلعه‌ی اربونی ارتفاعی ۱۰ تا ۱۲ متری دارند که داخل آن استحکامات دفاعی به همراه دیوارهای مرکزی و داخلی هم وجود دارد. سنگ بازالت و چوب و خشت از عمده مصالح مورد استفاده در این قلعه هستند. هم اکنون باستان شناسان از اجناس بدست آورده از قلعه اربونی فلز کاری های بسیار زیبای اورارتویی ها را از جمله: ده ها اورارتیان و مصنوعات هخامنشی مانند سفال، کمربند، دستبند، مهره، ظروف نوشیدن مشروب، کلاه، سکه های نقره و14 قطعه نقاشی های دیواری که با استفاده از موضوعات مهم دینی تزئین شده است، از جمله processions خدایان، حیوانات مقدس و درخت زندگی  در معرض بازدید کنندگان گذاشته اند و این قلعه به یکی از موزه های پربازدید ارمنستان و یکی از جذابترین دیدنی های ارمنستان مبدل شده است.

معرفی موزه قلعه اربونی ارمنستان + تصاویر

نمای موزه دارای نقشهای برجسته برنجی از پیکر های اورارتوری است و تعداد زیادی از کتیبه های درون قلعه اربونی ارمنستان به خط میخی حک شده اند که بعضی از آنها در حال حاضر در موزه نمایش داده شده، در حالی که برخی دیگر هنوز بر روی دیوار های قلعه نمایش میشوند.

معرفی موزه قلعه اربونی ارمنستان + تصاویر

اگر در داخل دژ این موزه بایستید قسمت هایی از شهر ایروان و تپه سرخ را به وضوح می بینید. تپه سرخ جاییست که با حفاری های انجام شده، آثار باستانی مشابهی کشف شده اند. در این قصر تاریخی باشکوه، انبارهای بسیار بزرگی برای نگهداری گندم و کوزه های بسیار بزرگ برای نگهداری شراب و روغن وجود داشت.

برای رسیدن به موزه باستان شناسی اربونی می توانید علاوه بر اتوبوس های شهری که در مناطق مختلف ایروان از جمله میدان آزادی قرار دارند، سوار تاکسی شوید. حدود 15 الی 20 دقیقه طول می کشد تا از مرکز شهر به موزه اربونی برسید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید