ون گوگ ، موزه‌ای جذاب با شاهکارهایی خیره‌کننده در آمستردام

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

اگر علاقه‌مند به دیدن موزه‌ای جذاب با شاهکارهایی خیره‌کننده هستید در سفر به هلند بازدید از موزه‌ ون گوگ آمستردام را به خاطر بسپارید. قطعا یکی از دیدنی‌های این کشور در پایتخت آن (شهر آمستردام) این موزه‌ی گرانبها است که آثار نقاش معروف و چیره دست هلندی، ونسان ون گوگ را در خود جای داده است. پس خود را از این تجربه‌ی فراموش نشدنی محروم نکنید و به تماشای نقاشی‌های منحصر به فرد او بروید.

ون گوگ ، موزه‌ای جذاب با شاهکارهایی خیره‌کننده در آمستردام

ونگوگ که بود؟

ون گوگ نقاش تاثیر گذار هلندی بود که در سال 1890 درگذشت و آثار او به برادرش و بعد از آن به همسر ون گوگ به ارث رسید. همسر او تمام آثار به جا مانده از ون گوگ را به صورت یک کلکسیون در معرض دید عموم قرار داد. بعد از مدتی طولانی در سال 1962 دولت یک مکان اختصاصی به اسم بنیاد ون گوگ ایجاد کرد که بعدها به طور رسمی در سال 1973 افتتاح شد. در طی سالیان متوالی این موزه بزرگ‌تر و مدرن‌تر شد تا به شکل امروزی در آمد که اکنون میزبان هزاران گردشگر دوست‌دار هنر از سراسر جهان است.

ون گوگ ، موزه‌ای جذاب با شاهکارهایی خیره‌کننده در آمستردام

درباره موزه ون گوگ

در آمستردام میدانی به اسم میدان موزه هست که چندین موزه ی معروف را در اطراف خود جای داده است: موزه اشتدلیک، موزه امپراتوری و البته موزه ون گوگ (Van Gogh Museum). در سال ۲۰۱۷ این موزه با ۲٫۳ میلیون گردشگر اولین موزه ی پربازدید هلند شد. این موزه از دو ساختمان تشکیل شده:

ساختمان ریتولد (Rietveld building) اصلی ترین بخش موزه است و مجموعه های دائمی در آن به نمایش در آمده است. در طبقه ی همکف این ساختمان ۴ طبقه یک کافه و مغازه هست که می توانید برای استراحت و خوردن غذاهای خوشمزه روی این کافه حساب کنید. در طبقه اول آثار ون گوگ به ترتیب زمانی برای تماشا چیده شده است. در طبقه دوم فضای کوچکی برای نمایشگاه های موقتی در نظر گرفته شده و در سمت دیگر اطلاعاتی درباره ی ترمیم نقاشی ها در اختیارتان گذاشته می شود. در طبقه ی سوم هم نمایشگاهی برای هنرمندان معاصر ون گوگ ترتیب داده شده که همگی آن ها در ارتباط با کارهای ون گوگ هستند.

ساختمان دیگر موزه مخصوص نمایشگاه های مهم موقتی است. این بنا با ساختار بیضی شکل سه طبقه دارد و برای ورود به ان باید از تونل زیرزمینی ساختمان ریتولد استفاده کنید.

ون گوگ ، موزه‌ای جذاب با شاهکارهایی خیره‌کننده در آمستردام

این موزه که بزرگ ترین مجموعه ون گوگ در دنیاست ۲۰۰ نقاشی، ۴۰۰ طراحی و ۷۰۰ نامه از ون گوگ را جمع آوری کرده است. در سالن اصلی آثار ون گوگ به ترتیب زمانی چیده شده است البته در میان نمایشگاه های دائمی ۹ پرتره از خود ونگوگ و تعدادی از اولین نقاشی های او که قدمت آن ها به سال ۱۸۸۲ برمی گرده هم به نمایش گذاشته شده اند. نقاشی های این موزه به خصوص تابلوی گل های آفتاب گردان حیرت آورند و بیشتر آثار مهم در وسط گالری طبقه ی اول قرار دارند.

ون گوگ ، موزه‌ای جذاب با شاهکارهایی خیره‌کننده در آمستردام

یکی از جالب ترین بخش های این موزه نمایشگاه ژاپن و ون گوگ است و در آن درک می گنید که چگونه نقاشی های ون گوگ تحت تاثیر هنر خاص ژاپنی ها قرار گرفت. در این موزه به غیر از اینکه آثار ون گوگ را از نزدیک می بینید شانس این را دارید تا مراحل پیشرفت هنری او را درک و آثارش را با دیگر هنرمندان قرن ۱۹ مقایسه کنید؛ چه هنرمندانی که از او الهام گرفته اند و چه هنرمندانی که الهام بخش او بوده اند. در این موزه امکانات تحقیقاتی زیادی هم هست که اطلاعات شما را درباره آثار هنری و زندگی ون گوگ بیشتر می کند. در موزه ون گوگ شانس این را دارید تا بزرگ ترین موزه از آثار او را از نزدیک ببینید روح هنر دوستتان را راضی کنید.

ون گوگ ، موزه‌ای جذاب با شاهکارهایی خیره‌کننده در آمستردام

این موزه به عنوان یک موزه ی جذاب و معروف از گزند حوادث هم در امان نمانده مثلا در سال ۱۹۹۱، ۲۰ نقاشی آن به سرقت رفت که در میان آن ها برجسته ترین آثار ون گوگ هم وجود داشت با این که سارقان از ساختمان فرار کرده بودند اما حدود ۳۵ دقیقه بعد نقاشی ها پیدا شدند. در طول این سرقت سه نقاشی آسیب دید و ماموران موزه به چندین سال زندان محکوم شد. این سرقت بزرگ ترین سرقت آثار هنری در هلند در بعد از جنگ جهانی دوم بود.

ساعات بازدید

این موزه در تابستان ها از ۹ صبح تا ۷ عصر و در زمستان ها از ۹ صبح تا ۶ عصر باز است.  می توانید در عرض حدود دو ساعت از بیشتر اثار موزه دیدن کنید. اگر در ساعت های پایانی روز به این موزه بروید هم خلوت تر است و هم قیمت بلیط کمتر می شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید