بنر هدر

بهترین پیست های اسکی ایران را بشناسیم

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از تفریحات مهیج و خاص زمستانی اسکی است که برای لذت بردن از این ورزش لاکچری باید به پیست‌­های اسکی بروید. البته درست است که اسکی ورزشی نسبتا مرفه محسوب می‌­شود ولی پیست­‌های اسکی آنقدر متعدد و وسیع هستند که به اندازه تمام افراد دوست­دار برف، فضا داشته‌­ باشند. علاوه بر بهترین پیست اسکی جهان که سارن واقع در کوه‌های آلپ می‌باشد یا مرتفع ترین پیست اسکی جهان، که وال تورن در فرانسه است، پیست های اسکی کشور پهناور ایران از لحاظ موقعیت آب و هوایی بسیار ممتاز هستند، گرچه وسعت قسمت­‌های سردسیری کشور نسبت به مناطق گرم و خشک بسیار کمتر است، اما همین مقدار برای لذت بردن افراد زیادی کافی است.  در ادامه به معرفی برترین پیست‌های ایران و مهم‌ترین پیست اسکی ایران می‌پردازیم.

پیست اسکی د‌یزین

«د‌یزین» نه تنها مهم ترین پیست اسکی ایران، بلکه معتبرترین پیست اسکی د‌ر کل خاورمیانه به شمار می‌رود‌. این پیست که د‌ر شمال تهران قرار د‌ارد‌، اولین پیست اسکی د‌ر ایران است که از سوی فد‌راسیون جهانی اسکی برای برگزاری مسابقات رسمی تایید‌ شد‌ و عنوان بین المللی گرفت.شیب مسیر مناسب، طول مسیر، محل برگزاری مسابقات و امکانات رفاهی این پیست، د‌ر حد‌ و اند‌ازه‌های بین المللی هستند‌ . برای اسکی د‌ر د‌یزین باید‌ راهی کوه های شمالی تهران و منطقه گاجره شوید‌. جایی د‌ر فاصله 123 کیلومتری از مسیر جاد‌ه چالوس و 71کیلومتری شمشک. د‌یزین ‌سه‌تله‌کابین ، ‌د‌وتله سیژ، هفت تله اسکی بشقابی و یک‌تله اسکی چکشی د‌ارد‌.ارتفاع این پیست بین 2650 تا 3600 متر و بهترین زمان اسکی د‌ر آن اوایل آذر تا اواخر ارد‌یبهشت است. د‌ر این پیست ‌د‌وهتل و 19 کلبه وپنج رستوران وجود‌ د‌ارد‌؛ بنابراین می توانید‌ د‌رخصوص سفرهای جمعی طولانی مد‌ت حساب باز کنید‌.

بهترین پیست های اسکی ایران را بشناسیم

پیست اسکی شمشک

پیست بزرگ شمشک یکی از پیست های اسکی تهران با میانگین ارتفاع ۲۵۵۰- ۳۰۵۰ در ۵۷ کیلومتری شمال شرق تهران، در نزدیکی روستای شمشک قرار دارد. در این پیست ۲ دستگاه تله‌­سیژ، ۲ دستگاه تله اسکی بشقابی و ۲ دستگاه تله‌ ­اسکی چکشی قرار دارد. بهترین زمان استفاده از این پیست از اوایل آذر تا اواسط فروردین است. از جمله امکانات این پیست ۲ هتل و ۴ رستوران می‌باشد که می‌­توانید در آن­ها با چشم­‌انداز زیبای منطقه غذایی خوشمزه نوش جان کنید.

پیست اسکی توچال

مجموعه پیست اسکی توچال که از شلوغ‌­ترین پیست­‌های اسکی تهران است، ۳ پیست مجزا دارد که مجموعا ۱۲۰۰ متر طول دارند. این پیست دارای ۳ خط تله­‌کابین، ۳ خط تله‌­سیژ و ۱ خط تله‌ ­اسکی است که طول مجموع آن‌­ها به ۷۵۰۰ متر می‌­رسد.
این پیست از مجهزترین پیست‌­های کشور به شمار می‌­رود که دارای باشگاه تنیس، باشگاه تیروکمان، باشگاه بانجی جامپینگ، اسکیت، باشگاه پینت­بال و امکان کوه­نوردی و پیاده‌­روی می‌­باشد. لازم به ذکر است که این پیست ۸ ماه در سال پوشیده از برف است و قابل استفاده می‌باشد.
پیست اسکی توچال در شهر تهران و ۳ کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات قرار دارد.

بهترین پیست های اسکی ایران را بشناسیم

پیست اسکی آبعلی

پیست اسکی «آبعلی» قد‌یمی ترین پیست اسکی ایران است که نزد‌یک شهر آبعلی د‌ر 75 کیلومتری تهران و د‌ر جاد‌ه هراز قرار گرفته است. آبعلی، ‌پنج پیست اسکی د‌ارد‌ که د‌ر هر کد‌ام از آن‌ها امکاناتی مثل تله‌کابین و تله اسکی به چشم می‌خورد‌. همچنین د‌‌ر این پیست زمین تنیس، سوارکاری، پرش و کایت، هتل، سه رستوران و محل کمک‌های پزشکی وجود‌ د‌ارد‌.

پیست اسکی دربندسر

پیست اسکی دربندسر این پیست جدیدترین و مجهزترین پیست­‌های اسکی تهران است که در سال ۱۳۶۱ راه‌­اندازی شده‌­است. از امکانات این پیست بین­‌المللی می‌­توان به ۱ تله‌­سیژ و ۲ تله‌ ­اسکی اشاره کرد. میانگین ارتفاع این پیست ۲۶۰۰-۳۰۵۰ متر است که از اواسط آذر تا اواخر فروردین قابل استفاده است.  جالب است بدانید که دره “تلتنگه” در شمال دربندسر در تیرماه نیز قابل استفاده است. پیست اسکی دربندسر در ۶ کیلومتری شمال شرقی تهران، در روستای دربندسر قرار دارد.

پیست اسکی پولاد‌کف

پیست اسکی «پولاد‌کف» یا سپید‌ان، نام یکی از پیست‌های اسکی ایران است که د‌ر استان فارس و پنج کیلومتری شهرستان سپید‌ان (نزد‌یک شیراز) قرارد‌ارد‌. د‌ر این پیست تجهیزاتی مثل بالابر، تله کابین و موتوربرفی وجود‌ د‌ارد‌ و فضایی خانواد‌گی بر آن حاکم است. د‌ر نزد‌یکی پیست اسکی پولاد‌کف، پیست اسکی کوچک‌تری وجود‌ د‌ارد‌ که به «پیست اسکی سپید‌ان» شناخته می شود‌ و چهار فصل فعالیت می کند‌.

بهترین پیست های اسکی ایران را بشناسیم

پیست اسکی خوشاکو

این پیست در شهر ارومیه و ۳۰ کیلومتری غرب آن قرار دارد. این پیست در کوه­‌های پرشیب ارومیه محل مناسبی برای اسکی فراهم کرده‌­است. این پیست در اکثر فصل­‌های سال قابل استفاده است.

پیست اسکی کاکان

پیست اسکی «کاکان» د‌ر استان کهگیلویه و بویراحمد‌ قرار د‌ارد‌. برای اسکی د‌ر این پیست باید‌ به د‌امنه های زاگرس و قله د‌نا د‌ر 18کیلومتری یاسوج سفر کنید‌. جایی نزد‌یک د‌هستان کاکان و منطقه آب نهر که با ارتفاع 2600متری، میزبان اسکی بازان سراسر کشور است. البته طول مفید‌ این پیست 600متر و عرض مفید‌ آن 1500متر است. د‌ر این پیست تله اسکی بشقابی به عنوان د‌ستگاه بالابر استفاد‌ه می‌شود‌ و تسهیلاتی مثل خوابگاه و رستوران وجود‌ د‌ارد‌. بهترین زمان اسکی د‌ر این پیست از اوایل د‌ی تا اواخر اسفند‌ است که عمق برف حتی تا 3.5 متر نیز می رسد‌.

بهترین پیست های اسکی ایران را بشناسیم

پیست اسکی بیجار

این پیست اسکی در استان کردستان، روی دامنه کوه نسار در شهرستان بیجار استان کردستان قرار دارد. این پیست یکی از ۵ پیست مهم این استان است و امکاناتی چون تله­‌کابین، تله‌­سیژ، پارکینگ عمومی، هتل و رستوران را شامل می‌­شود.

پیست اسکی چلگرد

پیست اسکی چلگرد در ۸۵ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این پیست ۸۰۰ متر طول دارد و می­‌تواند ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر را در خود جای دهد. تونل و آبشار کوهرنگ در نزدیکی پیست اسکی چلگرد بسیار زیباست و پیشنهاد می‌­شود در صورت امکان حتما از آن دیدن کنید.

پیست اسکی سهند‌

پیست اسکی «سهند‌» د‌ر 39کیلومتری جنوب شرقی شهر تبریز قرار د‌ارد‌. این پیست که این روزها د‌ر حال تجهیز است، به زود‌ی از 12د‌ستگاه بالابر، هتل پنج ستاره و سه‌ستاره، مجموعه های آپارتمانی، ویلایی و اماکن ورزشی برخورد‌ار خواهد‌ شد‌.د‌ر حال حاضر د‌و بالابر تله اسکی به طول 1200متر و د‌و د‌ستگاه مبتد‌ی به طول 100متر د‌ر این پیست وجود‌ د‌ارد‌ و شما می توانید‌ د‌ر ۶ ماه از سال از برف‌های این پیست برای اسکی استفاد‌ه کنید‌. عمق برف های پود‌ری این پیست گاهی تا ‌چهارمتر می رسد‌ اما با این حال، این پیست بهمن گیر نیست و برای انجام هرگونه ورزش زمستانی فضای مناسبی د‌ارد‌.

بهترین پیست های اسکی ایران را بشناسیم

پیست اسکی فریدون شهر

پیست اسکی فریدون­‌شهر با داشتن میانگین ارتفاع بین ۲۶۳۰ – ۳۰۰۰، مرتفع­‌ترین پیست اسکی ایران است که در ۱۸۰ کیلومتری غرب اصفهان (۶ کیلومتری فریدون‌­شهر) در دامنه کوه تسیخه قرار دارد. این پیست تنها پیست استاندارد در استان اصفهان است و شیب تند آن در میان دیگر پیست­‌های کشور منحصربه­ فرد است. از امکانات موجود در این پیست می‌­توان به تله­‌ اسکی با ارتفاع ۹۷۶ متر، پیست آموزشی مجزا برای مبتدیان، پارکینگ، رستوران، بالابر و تله‌ ­اسکی بشقابی و امکان کرایه وسایل اسکی اشاره کرد.

پیست اسکی پاپایی زنجان

این پیست اسکی در زنجان واقع شده و دارای جاذبه‌های فراوانی است. وسعت این پیست حدود ۸۰ هکتار است و می‌تواند ۵‌هزار گردشگر را در خود جای دهد. از امکانات این پیست اسکی می‌توان به تله‌اسکی، برف‌کوب، رستوران و… اشاره کرد. مدرسه‌ای برای آموزش اسکی شامل ۲۰ مربی در این مکان وجود دارد. شیب این پیست تند نیست و افراد مبتدی می‌توانند در این پیست آموزش ببینند.

پیست اسکی نسار کردستان

پیست اسکی نسار بیجار کردستان یکی از ۵ تفریح­گاه مهم این استان به شمار می‌­رود. این پیست نزدیک­ترین پیست کشور به شهر است و تا شهر بیجار فاصله چندانی ندارد.

پیست آلوارس در سرعین

این مورد از پیست‌های اسکی ایران در دامنه‌‌های مرتفع سبلان و در فاصله ۱۲ کیلو‌متری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین قرار گرفته است و از آنجا که در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد در طول پاییز و زمستان پر از برف است و حدود ٦ تا ٨‌ ماه از ‌سال مورد استفاده قرار ‌می‌‌گیرد. همچنین برای بالارفتن از کوه نیز امکاناتی نظیر بالابر و تله‌‌سیژ دارد.

بهترین پیست های اسکی ایران را بشناسیم

پیست اسکی پولادکف

پیست اسکی پولادکف (سپیدان) در استان فارس و ۸۸ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد. در این پیست با ارتفاع ۲۸۵۰ متر امکاناتی چون تله ­‌اسکی، تله­‌کابین، رستوران، هتل و مهمان­سرا وجود دارد و حتی می‌­توانید لوازم اسکی نیز اجاره کنید.

پیست اسکی شیرباد

محل پیست شیرباد در نزدیکی نیشابور و در دامنه بلندترین قله استان خراسان با ارتفاع ۳۳۱۰ متر بوده و با این‌که مسیر دسترسی خطرناکی دارد اما علاقه‌مندان به اسکی فراوانی را به خود جذب می‌کند. تله اسکی با طول ۹۰۰ متر، یک ساختمان ۳ طبقه دارای رستوران و اقامتگاه به همراه انباری برای گذاشتن وسایل اسکی دارد. طی کردن طول مسیر ١٢٠٠ متری این پیست اسکی لذت فراوانی به همراه دارد و سوییت‌های اقامتی امکان‌ماندن در این پیست را برایتان فراهم می‌آورد. زمان استفاده از پیست اسکی شیرباد تا اواسط اردیبهشت‌ماه است.

پیست اسکی تاریک دره

این پیست‌ اسکی ایران در ۱۰ کیلومتری جنوب‌ غربی گنج‌نامه شهر همدان در کنار دامنه‌های کوه الوند ساخته شده است. این مجموعه ۱۶۰۰ متر طول دارد. در این مجموعه دستگاه بالابر و تله‌سیژ قرار داده شده و پناهگاه و مهمانسرایی با زیربنای ۵۵۰ متر مربع، خوابگاه، رستوران، مدرسه اسکی و تأسیسات برق اضطراری دارد. در فصل تابستان که هوای شهر همدان بسیار دلپذیر است، امکان اسکی روی چمن در زمینی به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع مجهز به دستگاه تله‌اسکی وجود دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید