بنر هدر

باشکوه ترین کاخ های استانبول را بشناسید

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از جاذبه‌های محبوب استانبول ساختمان‌های باشکوهی هستند که در طول تاریخ بنا شده‌اند. مساجد، کاخ‌ها، موزه‌ها و برج‌ها بناهایی هستند که هر ساله گردشگران بسیاری را شیفته خود می‌کنند. همچنین در اطراف استانبول چندین قلعه و کلیسا هستند که جذابیت‌های خاص خود را دارند. در ادامه این مطلب شش کاخ معروف استانبول را معرفی خواهیم کرد. بسیاری از این کاخ ها امروزه به موزه تبدیل شده اند و برخی دیگر به عنوان هتل، محل برگزاری جشن ها و … تبدیل شده اند و جزء جاذبه های دیدنی شهر به حساب می آیند.

کاخ توپکاپی Topkapi Palace

کاخ توپکاپی(توپقاپی) در قرن پانزدهم میلادی بنا شده و حدود چهار قرن مرکز حکمرانی امپراطوری عثمانی بود. یکی از مهمترین کاخ‌های عثمانی محسوب می‌شود و اکثر مسافران تور استانبول خواهان بازدید از آن هستند. دارای چهار حیاط اصلی و بزرگ است که در هر گوشه از آن‌ آثاری مربوط به دوره‌های مختلف، فرهنگ‌ها و ادیانی هستند که هر کدام در زمان خود در راس قدرت بوده‌اند؛ به خصوص آثاری جالبی از مسحیت و اسلام که از جاذبه‌های پرطرفدار این کاخ باشکوه به حساب می‌آیند. کاخ توپکاپی اکنون تبدیل به موزه شده و در یکی از بخش‌های آن عبا و جنگ‌افزارهایی وجود دارند به حضرت محمد(ص) منسوب هستند. همچنین در گوشه‌ای دیگر از کاخ کلیسایی قدیمی وجود دارد و اشایی مختلفی از امپراطوری رم و تمدن‌های کهن شرقی چون بابلیان و سومری‌ها دیده می‌شوند. این موزه در بخش جنوبی تنگه بسفر واقع شده و چشم‌انداز زیبایی از تنگه دارد، همچنین محوطه دلباز و سرسبز اطراف کاخ مکان مناسبی برای قدم زدن است.

باشکوه ترین کاخ های استانبول را بشناسید

کاخ عادله سلطان Adile Sultan Palace

یکی از زیباترین کاخ های استانبول کاخ عادله سلطان است که در بخش آسیایی و در دامنه های تپه ای قرار گرفته است و برای بازدید از آن باید به آن سمت تنگه بسفر بروید. این کاخ محل اقامت تابستانی عادله سلطان، دختر سلطان محمود دوم بوده و در سال ۱۸۶۱ توسط معمار مشهور سرکیس بالیان  ساخته شده است. عادله سلطان پس از از دست دادن همسر، فرزندان و برادرش تمام زندگی اش را وقف خیریه کرد. در سال ۱۹۱۶ عادله سلطان کاخ باشکوه و زیبایش را به یک خوابگاه دخترانه تبدیل کرد. هفتاد سال بعد این کاخ متاسفانه دچار حریق شد و آسیب بسیاری دید. امروزه، کاخ عادله سلطان بازسازی شده و برای برگزاری رویدادها، ملاقات ها و جشن ها و مراسم های مختلف استفاده می شود. فضای سرسبز و زیبای اطراف باغ و همین طور معماری باشکوه کاخ عادله سلطان برای عکاسی بسیار ایده آل است و مطمئنا عکس های یادگاری بسیار زیبایی در این کاخ می توانید داشته باشید.

باشکوه ترین کاخ های استانبول را بشناسید

کاخ دولما باغچه Dolmabahce Palace

بعد از چهار قرن که کاخ توپکاپی مرکز سیاسی امپراطوری عثمانی بود؛ سلطان عبدالمجید کاخ را قدیمی دانست و دستور ساخت کاخ جدیدی را ابلاغ کرد. به این ترتیب در قرن 19 کاخی با شکوه با نام دولما باغچه که در تک تک اجزای آن می‌توان معماری و هنر اروپایی را مشاهده کرد بنا شد. چندصد اتاق و ده‌ها سرسرا که با گچ‌کاری و منبت‌کاری آراسته شده اند، قالی‌ها و پرده‌های ابریشمی که هنوز شکوه خود را حفظ کرده‌اند و در مقابل نگاه‌های گردشگران خارجی خودنمایی می‌کنند. سلطان عبدالمجید چنان یادگاریی از خود بر جای نهاده که همچنان تماشاگرانش را متحیر می‌کند و هنوز ترک‌ها بعضی از ملاقات‌های بین‌المللی‌شان را در آن برگزار می‌کنند.

باشکوه ترین کاخ های استانبول را بشناسید

کاخ بیلربیی BEYLERBEYI PALACE

کاخ بیلربیی یکی دیگر از معروف ترین کاخ های استانبول است که باز هم توسط معمار سرکیس بالیان  ساخته شده است. این کاخ باشکوه در سال ۱۸۲۹ و به دستور سلطان محمود اول به عنوان اقامتگاه تابستانی ساخته شده است. این کاخ نیز در سال ۱۸۵۱ دچار حریق و آتش سوزی مهیبی شد، اما بالیان  در سال ۱۸۶۱ و در دوران حکومت سلطان عبدلعزیز این کاخ را بازسازی کرد. سلطان عبدالحمید، یکی دیگر از سلاطین عثمانی بین سال های ۱۹۱۲ و ۱۹۱۸ و تا زمان مرگ، دوران تبعیدش را در همین کاخ سپری کرده است. شاهزاده های خارجی هم در سفر به استانبول در این کاخ اقامت می کردند. امروزه کاخ بیلربیی به روی عموم بازدیدکنندگان باز است و به یک موزه تاریخی و تماشایی تبدیل شده است. این کاخ یک ورودی از سمت دریا داشته که با استفاده از قایق می شد وارد قصر شد. اگرچه ورود از این در دیگر امکان پذیر نیست، با این حال پیشنهاد می کنیم با قایق از کنار این قصر عبور کنید و نمای باشکوه قصر از سمت دریا را ببینید.

باشکوه ترین کاخ های استانبول را بشناسید

کاخ ییلدیز Yildiz Palace

ییلدیز  هم به مانند کاخ‌های قبلی که در این مقاله از آن‌ها نام بردیم که در قرن نوزدهم بنا شده است. در این دوره هر کدام از سلاطینی که به روی کار آمده‌اند برای نشان دادن قدرت خود و جاودانه شدن دستور ساخت کاخی را داده‌اند. کاخ ییلدیز بنا به دستور عبدالمجید دوم در اواخر قرن نوزدهم بنا شده است و هم اکنون از آن به عنوان موزه شهر استانبول استفاده می‌شود و بسیاری از اسناد و مدارک تاریخی نظیر سند پیروز‌های عثمانیان در آن نگه‌داری می‌شود.

باشکوه ترین کاخ های استانبول را بشناسید

کاخ چراغان کمپینسکی ÇIRAĞAN PALACE KEMPINSKI

یکی دیگر از شاهکارهای معمار مشهور دوران عثمانی، سرکیس بالیان  کاخی بسیار باشکوه و مجلل به نام چراغان کمپینسکی است. این کاخ در منطقه بشیکتاش و در کنار تنگه بسفر قرار گرفته و مشرف به بخش آسیایی و همین طور منطقه تاریخی و قدیمی استانبول است. این کاخ که شاهد اتفاقات و حوادث سال های آخر حکومت عثمانی ها بوده به دستور سلطان عبدلعزیز ساخته شده و در سال ۱۸۷۱ مراحل ساخت آن تکمیل شده است. این کاخ نیز در سال ۱۹۱۰ دچار آتش سوزی شد و بخش عمده ای از ساختمان از بین رفت. کاخ چراغان کمپینسکی بعد از بازسازی و نوسازی های انجام شده دوباره به روی عموم بازگشایی شد و امروزه به یک هتل ۵ ستاره و بسیار لوکس تبدیل شده است. اقامت در یک کاخ شاهانه و باشکوه هزینه بالایی هم دارد و برای یک شب اقامت در چنین هتل زیبایی باید چندصد یورو بپردازید. علاوه بر اقامت در اتاق های هتل، چندین رستوران هم در این هتل وجود دارد که می توانید برای صرف غذا به آنجا بروید.

باشکوه ترین کاخ های استانبول را بشناسید

کاخ کوچوسکو(گوک سو) Küçüksu Palace

در جوار تنگه بسفر واقع شده و همچون کاخ ییلدیز از کاخ‌های تابستانی پادشاهان عثمانی بوده است. به نسبت دیگر کاخ‌ها کوچتر است اما در معماری آن به جزئیات پرداخته و به سبک معماری نئوباروک ساخته شده است که می‌تواند برای دوست‌داران معماری بسیار جذاب باشد.

باشکوه ترین کاخ های استانبول را بشناسید

 کاخ ایهلامور Ihlamur Palace

سلطان عبدالمجید اول پادشاه قدرتمند عثمانی در قرن ۱۹ تصمیم گرفت تا اقامتگاهی در شاخ طلایی برای خود بسازد. به همین دلیل به معمار مشهور عثمانی یعنی نیگوگوس بالیان  دستور داد تا در منطقه بشیکتاش قصری زیبا و مدرن بسازد. کاخ ایهلامور از دو ساختمان به سبک نسبتا غربی و مدرن تشکیل شده است و امروزه به عنوان موزه به روی عموم مردم باز است. شما می توانید همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر از این کاخ باشکوه و زیبا دیدن کنید. در این کاخ و در قسمتی از یکی از ساختمان ها یک کافه هم وجود دارد که پیشنهاد می کنیم در این فضای دلپذیر خودتان را به استکان چای ترکی یا یک فنجان قهوه ترک خوش عطر و بو میهمان کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید