معرفی زیباترین کلیساهای بلغارستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بلغارستان به عنوان یک کشور مسیحی ارتدکس، جاذبه‌های گردشگری زیادی از جمله کلیساهای زیبایی با سبک معماری مذهبی خاص خود دارد. برخی از این کلیساها به خاطر قدمت زیاد و برخی دیگر به خاطر نقش خاصی که در رویدادهای تاریخی داشته‌اند، مورد توجه هستند. در این مطلب ما قصد داریم تا زیباترین کلیساهای بلغارستان را به عنوان نمادی از تاریخ مذهبی این شهر معرفی نماییم.

 کلیسای جامع الکساندر نِوسکی (St Alexander Nevsky)، صوفیه

کلیسای الکساندر نوسکی کلیسای اصلی پیروان مذهب ارتدکس در بلغارستان و یکی از نمادهای شهر صوفیه است. این کلیسا به یاد ارتش روسیه در جنگ با امپراطوری عثمانی ساخته شد.(1878-79) جنگی که منجر به رهایی بلغارستان از پنج قرن استیلای امپراطوری عثمانی شد. به همین دلیل کلیسا را به نام محافظ امپراطور وقت روسیه الکساندر دوم نامگذاری کردند.

نشانی: بلغارستان، صوفیه، میدان الکساندر نِوسکی (St Alexander Nevsky)

معرفی زیباترین کلیساهای بلغارستان

کلیسای روسی بلغارستان | The Russian Church

کلیسای سنت نیکلاس (Saint Nicholas) که در شهر صوفیه قرار گرفته یکی از زیباترین کلیساهای بلغارستان بوده و به عنوان کلیسای روسی نیز مشهور می باشد زیرا معماری مذهبی آن همانند ساختارهای مذهبی کشور روسیه است. این کلیسای بی نظیر در مرکز شهر صوفیه بوده و با طراحی و دکوراسیون منحصر به فرد خود بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود جلب می نماید. بازدیدکنندگان از این کلیسا می توانند طراحی های افسانه ای داخل کلیسا و سردابه آن را مشاهده کرده و آرزوی درونی خود را بر روی یک کاغذ بنویسند تا برآورده شود.

نشانی: بلغارستان، صوفیه، بلوار تزار اسووبودیتل (Tsar Osvoboditel)

معرفی زیباترین کلیساهای بلغارستان

 کلیسای سنت صوفیا (St Sofia)

کلیسای سنت صوفیا یکی از قدیمی‌ترین کلیساها در پایتخت بلغارستان است که نام شهر نیز از آن گرفته شده است. قرن‌ها پیش، زمانی که شهر بسیار کوچک‌تر بود و پایتخت هم نبود، کلیسا روی تپه‌ای در حومه شهر بنا شد و نامش را روی شهر گذاشتند. در آن دوره این کلیسا چنان شاهکاری تلقی می‌شد که مردم به تدریج شهر را به نام کلیسا صدا می‌زدند: “من به شهر (کلیسای سنت) صوفیا می‌روم”. اگر به کلیسا رفتید حتما به سرداب‌های کلیسا سر بزنید و از یک گورستان مسیحی متعلق به قرن‌ها پیش بازدید کنید.

نشانی: بلغارستان، صوفیه، خیابان پاریس، 2

معرفی زیباترین کلیساهای بلغارستان

کلیسای یادبود تولد مسیح بلغارستان | The Memorial Church of the Birth of Christ

کلیسای یادبود تولد مسیح یکی دیگر از زیباترین کلیساهای بلغارستان بوده که در سبک معماری مذهبی روسیه بنا شده است. این کلیسا در حقیقت درون صومعه شیپکا (Shipka) و در کوه های استارا پلانینا (Stara Planina) قرار گرفته است. این کلیسای بی نظیر در نزدیکی قله کوه شیپکا قرار داشته که یکی از مهمترین نبردهای جنگ روسیه و ترکیه در سال ۱۸۷۷ و ۱۸۷۸ در این محل روی داد. در بازدید از کلیسای یادبود تولد مسیح شما می توانید گنبدهای طلایی رنگ که در سبک کلیساهای روسیه می باشند را مشاهده کنید اما لازم است بدانید که در زیر این بنا استخوان های ۹ هزار سرباز بلغارستانی و روسی وجود داشته که در طول نبرد با ترکیه جان خود را از دست داده اند.

نشانی: بلغارستان، شیپکا، صومعه شیپکا

معرفی زیباترین کلیساهای بلغارستان

 کلیسای سنت کنستانتین و سنت هلن (St Constantine and St Helen)

کلیسای سنت کنستانتین و سنت هلن یکی از معروف‌ترین مراکز در شهر قدیمی Plovdiv. این ساختمان در سال 1832 توسط معماران برجسته بومی ساخته و با نقاشی‌های روشن و رنگارنگ تزئین شده است. نقاشی‌هایی که تا به امروز به خوبی حفظ شده‌اند.

نشانی: بلغارستان، پلوودیف (Plovdiv)، میدان Hisar Kapiya

صومعه ترانسفیگوریشن بلغارستان | Transfiguration Monastery

کلیسای اصلی صومعه ترانسفیگوریشن به عنوان چهارمین کلیسای بزرگ در صومعه های کشور بلغارستان شناخته می شود. این بنا که از زیباترین کلیساهای بلغارستان می باشد شهرت خود را از نقاشی های قرن نوزدهمی که توسط کارشناس آن زمان زاهاری زوگراف (Zahari Zograf) ترسیم شده به دست آورده است. خود صومعه در قرن ۱۳ یا ۱۴ میلادی بنا شده است. این کلیسا با نقاشی های بی نظیر آن در فاصله ۷ کیلومتری از شهر ولیکو تارنوو (Veliko Tarnovo) در جاده روستایی ساموودن (Samovodene) واقع شده است.

نشانی: بلغارستان، Veliko Tarnovo

معرفی زیباترین کلیساهای بلغارستان

کلیسای جامع مادر خدا (Dormition of the Mother of God Cathedral)

این کلیسا یکی از بزرگترین کلیساهای ارتدکس بلغارستان با تزئینات ظریف و پیچیده مرسوم در کلیساهای بلغارستان می‌باشد. در کلیسای جامع مادر خدای وارنا پنجره‌های زیبایی با شیشه‌های رنگی تعبیه شده‌اند که به قدیسانی تعلق دارند که الفبای سیرلیک را ابداع کردند و به انسان‌ها آموختند.

نشانی: بلغارستان، وارنا، میدان Sveti Sveti Kiril i Metodii ، 2

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید