معرفی کلیسای جامع شارتر + تصاویر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کلیسای جامع شارتر  یک کلیسای جامع متعلق به فرانسه در قرون وسطی است که در شارتر، حدود ۸۰ کیلومتر جنوب غربی پاریس قرار دارد. این کلیسا به عنوان یکی از عالی‌ترین مثال‌های معماری گوتیک فرانسوی به شمار می‌رود. کلیسای جامع کنونی در بین سال‌های ۱۱۹۳ تا ۱۲۵۰ ساخته شده‌است.

معرفی کلیسای جامع شارتر + تصاویر

کلیسای جامع ثبت شده در یونسکو جلوه معماری گوتیک قرون وسطایی فرانسه را نشان می دهد. کلیسای جامع شارتر  دارای 9 دروازه ، 3 دروازه شمالی ، 3 دروازه جنوبی و 3 دروازه غربی است.

نمای کلیسای جامع شارتر  با سه پرتال حک شده و دو برج. برج جنوبی بعداً بنا شده است. قسمت اصلی و مرکزی این کلیسا، 34 متر ارتفاع، 130 متر طول و 16 متر عرض دارد این کلیسا حاوی تعداد قابل توجهی مجسمه زیبا و تاریخی از جمله مجسمه حضرت مریم و حضرت عیسی می باشد. نمای اصلی فقط توده های بزرگی را ارائه می دهد  که توسط قوس های نیم دایره ای و برخی از قوسهای ogival قطع شده است. این نما با عرض 30 متر حاوی سه درگاه طاقدار بسیار تراشیده شده است که با 719 تندیس یا مجسمه به نمایانگر کل زندگی عیسی مسیح است. از آوریل تا اکتبر کلیسای جامع شارتر  Chartres نمایشگاهی دیدنی از شب را نشان می دهد.

معرفی کلیسای جامع شارتر + تصاویر

پنجره های شیشه ای رنگی درخشان با پوشش 2500 متر مربع ، به نورهای رنگارنگ اجازه می دهد تا درون محوطه جلوه ای اثیری ایجاد کنند. بسیاری از پنجره ها مربوط به قرن سیزدهم است. همه هنر و صنعت باورنکردنی را در به تصویر کشیدن داستان های کتاب مقدس نشان می دهند. پنجره های گل رز به دلیل اندازه و جزئیات باورنکردنی بسیار مورد توجه است.

معرفی کلیسای جامع شارتر + تصاویر

کلیسای جامع Chartres نقطه عطفی از هنر گوتیک فرانسه است. این کلیسا دارای یک ایوان وسیع ، به سبک ناب و زیبا ست که از اواسط قرن دوازدهم با مجسمه های زیبا تزئین شده اند و پنجره های شیشه ای رنگی با شکوه قرن دوازدهم و سیزدهم همه در شرایط قابل توجه با هم ترکیب شده اند تا آن را به یک شاهکار تبدیل کنند. کلیسای جامع Chartres به دلیل جدید بودن و کمال بخش های فنی و زیبایی که دارد از زمان ساخت به عنوان مرجع معماری شناخته شد. به ویژه شبستان و گروه کر آن هنوز دست نخورده باقی مانده است.این کلیسای جامع همچنین از اواسط قرن دوازدهم میلادی شیشه های رنگ آمیزی شده برجسته و تقریباً کلیت دکوراسیون همگن خود را تا نیمه اول قرن سیزدهم حفظ کرده است. کلیسای جامع Chartres یک نقطه عطف در پیشرفت معماری غربی است زیرا از کلیه عناصر ساختاری معماری جدید گوتیک استفاده می کندکه شامل قوس برجسته و طاق دنده و پانل و مهمتر از همه دکمه پرواز است . شهر شارتر  سعادت خود را مدیون اسقف و فصلی است که چهار نمایشگاه تجارت سالانه را در اعیاد باکره مریم تأسیس کرده بود و کلیسای جامع را به آنها اختصاص داده بود که شامل 1. زاد و ولد 2. اعلام 3. پاکسازی و 4. فرض بود .در گذشته باور داشته اند محل احداث کلیسا منبع ساطع کردن انرژي در فصول مختلف سال است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید