بازار ادویه استانبول ، یکی از بزرگترین بازارهای ادویه در دنیا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بازار ادویه استانبول یکی از بزرگترین بازارهای ادویه در دنیا است که در کنار بازار بزرگ واقع شده است. همانطور که از نام آن پیداست، بازاری مختص فروش ادویه است و یکی از جذابیت‌های استانبول به حساب می‌آید که هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. در این بازار از جاذبه های استانبول، شاهد میهمانی ادویه‌ها خواهید بود و از عطر آن‌ها سرمست می‌شوید. بهترین سرآشپزان دنیا راز غذاهای لذیذشان را در این بازار یافته‌اند و هنوز هم به عنوان منبعی عظیم برای ادویه‌هایی از سراسر جهان شناخته می‌شود. البته به ادویه‌های غذایی محدود نمی‌شود و مغازه‌های داروهای گیاهی و کالاهای دیگر در آن یافت می‌شوند.

بازار ادویه استانبول ، یکی از بزرگترین بازارهای ادویه در دنیا

بازار ادویه استانبول در واقع بازار مصری ها است که در میدان امینیو استانبول واقع شده است. البته میدان امینیو در محله ی فاتیح استانبول قرار گرفته است و به عنوان یکی از بزرگ ترین بازارهای سنتی شهر استانبول شناخته می شود. جالب است درباره ی این بازار این نکته را بدانید که بعد از بازار بزرگ استانبول، این بازار بزرگ ترین مجموعه ‌ی سرپوشیده‌ ی موجود در شهر استانبول است. از جمله شاخصه های این بازار این است که اگر حتی شما را با چشم و گوش بسته داخل آن بفرستند، شما می توانید آن جا را تنها از طریق بو کشیدن حس نمایید.

بازار ادویه استانبول ، یکی از بزرگترین بازارهای ادویه در دنیا

بازار ادویه در سال 1660 و در دوران امپراتوری عثمانی به دستور ملکه تورهان خدیجه و مادر سلطان محمد فاتح ساخته شد. چند سال بعد از آن و در سال 1665 مسجدی در کنار آن بنا شد و تصمیم بر این گرفتند که درامد‌های حاصل از اجاره‌ی مغازه‌ها برای تعمیر و نگهداری مسجد استفاده شود.

ابتدا در این بازار، محصولات از داخل و خارج از سرزمین عثمانی‌ ها وارد این بندر شده و به جاهای دیگر هم با کشتی صادر می ‌شده است. حالا چرا به نظر شما به این بازار مصری می گویند؟

نام میصیر که تلفظ ترکی مصر است به این دلیل بر روی این بازار گذاشته شده است که یا همان مصر به بازار با بودجه‌ ی مالیات ‌های دریافتی از مردم مصر ساخته شد و علاوه بر آن، کاروانی بزرگ از قاهره در هر سال که به استانبول می آمد، انواع بسیار زیادی از ادویه‌ جات را با خود به این شهر می ‌آورد تا با تجار ترک به وسیله ی آن ها وارد داد و ستد شود و علاوه بر آن نیز، به این خاطر که شهر استانبول در مسیر تجارت میان سرزمین های شرق و قاره ی اروپا واقع شده بود، مصری ها بسیار مشتاق داد و ستد با ترک ها و این بازار بودند.

تا مدت های بسیار زیادی نام این بازار، بازار مصری ها بود اما در گذر زمان، بازدیدکنندگان خارجی که از استانبول بازدید می کردند، نام این بازار را به بازار ادویه تغییر دادند زیرا آنان به دور از سبقه و تاریخ این بازار، در اکثر مواقع در این بازار تجارت و خرید و فروش ادویه در استانبول را دیده اند و در روایت های خود طبیعتا، از بازار ادویه استانبول نام می بردند نه بازار مصری ها!

در این بازار نباید نگران کیفیت محصولات باشید، شما حتی با شناخت و علم محدود آشپزی هم می‌توانید بهترین ادویه‌ها، شیرینی‌های سنتی، خاویار ترکی، عسل، چای، قهوه و انواع خشکبار و آجیل را تهیه کنید. بازار ادویه در همه روزهای سال شلوغ است و مشتریان آن تنها مسافران استانبول نیستند و مردم محلی هم برای خرید‌های روزانه خود هم به این بازار می‌آیند.

از جمله ویژگی های بازار ادویه استانبول این است این بازار در نزدیکی یکی از شلوغ ترین و البته پر رفت و آمدترین بنادر شهر استانبول قرار گرفته است و به همین خاطر آن را به بندری بسیار پر رفت و آمد و البته تجارت برای بسیاری از افراد اعم از تاجران داخلی و خارجی کرده است.

از جمله حقیقت های تاریخ که درباره ی این بازار وجود دارد این است که این بازار یکی از چندین سازه هایی است که در سالیان سال قبل، بخشی از درآمد مغازه ها و دکان های آن صرف ساخت و حفظ مسجد ینی والده یا همان ینی مسجد می شده است.

در بازار ادویه استانبول در حدود ۸۸ مغازه و دکان وجود دارد. این مغازه ها در تمامی روزهای هفته البته به جز یکشنبه ‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ عصر باز می باشد و با تمام قوا و حوصله ی خود آماده ی فروش و خدمت رسانی به خریداران و گردشگران مشتاق است.

در خارج از بازار و به سمت قسمت غربی آن مغازه‌ ها و فروشگاه‌ های مواد غذایی را خواهید دید. جالب است بدانید که طراحی ساختمان بازار ادویه را، کوجا قاسم آغا انجام داده است که از طراحان بسیار معروف در زمان خود بوده، به عهده داشته است و اجرای آن را، معماری معروف تر به نام مصطفی آغا بر عهده گرفته بوده است.

بالاتر از ینی مسجد صحبت کردیم، باید بگوییم که؛ ساختمان بازار ادویه قسمتی از ساختمان بزرگتری از ینی مسجد است. این نکته را باید بدانید که، در چند سال گذشته مغازه های دیگری هم در این بازار ساخته شده است که جایگزین برخی از ادویه فروشی ها شده است.

در این مغازه ها، اجناس و محصولاتی همچون سبزیجات و میوه های خشک شده به فروش می رسد. از جمله ی جاذبه هایی که در اطراف بازار ادویه استانبول وجود دارد می توانیم به مساجد سلیمانیه و رستم پاشا، میدان سلطان احمد و پل گالاتا اشاره نماییم که شما می توانید به آن ها هم نیز سر بزنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید