بنر هدر

بهترین حمام های ترکی در استانبول

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

حمام‌های ترکی و نحوه‌ی استفاده از آنها به سالیان خیلی دور برمیگردد. هنگامی که ترکها به سرزمین آناتولیا رسیده بودند و با حمام های رومی آشنا شدند فرهنگشان با فرهنگ رومیان آمیخته شد و حمام های ترکی که امروزه هم مورد استقبال بسیاری از مردم است،به وجود آمد. حمام‌های ترکی از نوعی شیوه‌ی اسلامی هم برخوردار هستند به علت اینکه بر اساس معیارهای تمیزی و پاکی اسلامی بنا شده‌اند. در این حمام‌ها از نوعی پارچه مانند لنگ‌هایی که در حمام‌های عمومی خودمان وجود دارد به نام پشت‌مال استفاده می‌شود که به دور بدن میبندند. در حمام‌های ترکی به علت اینکه هر نوع قشری از مردم  از هر طبقه و هر نوع سن‌ و‌ سالی وجود دارد تعامل بین آنها و معاشرت زیاد است. مانند حمام‌های ایرانی که در گذشته وجود داشت که علاوه بر نظافت محلی برای ارتباط با اقشار گوناگون و نوعی سرگرمی خیلی مورد استقبال بود. در اینجا ما شما را با بهترین حمام‌های ترکی آشنا میکنیم:

حمام چمبرلی تاش Cemberlitas Hamami

حمام به دستور نوربانو سلطان (همسر سلطان سلیم دوم) در سال 1584 توسط معمار مشهور سینان ساخته شد. یکی از قدیمی ترین حمام های استانبول میباشد و این مکان بسیار مرکزی است و خیلی راحت از ایستگاه تراموا چمبرلی تاش  Cemberlitas به آن میتوان راه یافت. حمام چمبرلی تاش  در میدانی به همین نام و خیابان دیوان یولو Divanyolu  قرار دارد.در نزدیکی حمام مسجد آبی،گرند بازارکاپالی چارشی ، ایاصوفیه قرار دارد. همچنین حمام چمبرلی تاش در نزدیکی آرامگاه سلطان محمود دوم میباشد. این حمام توسط نوربانو سلطان، همسر سلیم دوم و مادر مرات سوم، به منظور تأمین درآمد برای حمایت از مجتمع خیریه والیده آتیک در توپتاسی اشکودار تأسیس شد. ورودی بخش مردان در خیابان وزیر هان Vezir Han است و چون ارتفاع جاده در طول زمان افزایش یافته است، در حال حاضر ورودی عمیقی دارد که ده پله پایین تر از سطح خیابان است. در بالای ورودی میله های چوبی وجود دارد و در بالای درب ورودی یک کتیبه با شش خط در سه ستون وجود دارد. در گذشته ورودی بخش زنان باید از خیابان دیوان یولو Divanyolu کنار مجسمه سلطان محمود باشد، اما امروز زنان نیز از ورود مردان استفاده می کنند و از طریق یک درگاه به بخش اختصاصی بانوان میروند.

بهترین حمام های ترکی در استانبول

حمام خرم سلطان 

ساخت حمام خرم سلطان ایاصوفیه را معمار سنان معمار قرن شانزدهم عثمانی بر عهده گرفت.این حمام از زیباترین و با قدمت ترین حمام های عثمانی است که طرفدارن زیادی را در تور استانبول به خود جذب میکند.حمام خرم سلطان همانگونه که از نامش پیداست به دستور خرم سلطان در محله ایاصوفیه ساخته شد.حمام خرم سلطان مابین مسجد آبی و مسجد ایاصوفیه قرار گرفته است و به همین دلیل نزدیکی به جاهای دیدنی استانبول بسیاری از گردشگران از این حمام استفاده میکنند.

بهترین حمام های ترکی در استانبول

حمام کازه لوگ لو Cagaloglu Hamami

این حمام در فاصله پیاده روی از Basilica of Cistern واقع شده است. این حمام سنتی ترکی در سال 1741 آخرین حمام ساخته شده در امپراتوری عثمانی است که ساخته شده است. می تواند به راحتی توسط راه رفتن در خیابان یرباتان (خیابان باسیلکا) به حمام کازه لوگ لو  برسید هتل آدامار Adamar و هتل سارا Sura  در منطقه سلطان احمد نزدیک حمام کازه لوگ لو  واقع شده است. حمام کازه لوگ لو در خیابان اصلی سلطان محمود، واقع در ایا سوفیا ساخته شده است.

بهترین حمام های ترکی در استانبول

 حمام آقا

یکی دیگر از حمام‌های ترکیه،حمام آقا می‌باشد این حمام به دستور محمد فاتح عثمانی و برای استفاده‌ی سلطان و پسرانش ساخته شد.حمام آقا در منطقه‌ی بیوگلو قرار دارد.در گذشته بیوگلو مسکونی نبود و محل شکارگاه خاندان عثمانی بود و این حمام هم در واقع اقامتگاه شکاری برای آنها محسوب میشد.پس از پایان حکومت عثمانی درهای این حمام توسط خانمی آمریکایی که آن را خریده بود به روی عموم باز شد.قیمت این حمام بسته به نوع پکیجی که انتخاب میکنید از 70 تا 160 هزار تومان متغیر است.حمام آقا همه روزه از ساعت 10 تا 22 به مسافران تور استانبول خدمت رسانی میکند.

بهترین حمام های ترکی در استانبول

حمام سلیمانیه Suleymaniye Hamami

حمام بخشی از مجتمع مسجد سلیمانیه میباشد که توسط سلطان سلیمان بر روی تپه ای روبروی شاخ طلایی واقع شده است و در 1557 توسط معمار سینان در دوران عثمانی ساخته شده است و حمام در سال 1924 بازسازی شد این حمام ترکی در شهر قدیمی استانبول است. حمام راحت ترکی برای زوج ها نیز میباشد و همچنین خدماتی را به مهمانان هتل ارائه می دهند. (رزرو مورد نیاز است) این حمام بخشی از مجتمع مسجد سلیمانیه استانبول است.شایعه آن است که کاسه یخ زده درون حمام است که پس از استفاده افراد با آن درمان می شوند. حمام ترکی Suleymaniye یکی از عالی ترین حمام های استانبول است. و سنگ مرمر در اطراف سنگ ماساژ مرکزی وجود دارد.

بهترین حمام های ترکی در استانبول

حمام کلیچ علی پاشا استانبول Kilic Ali Pasha Hamami

حمام کلیچ علی پاشا استانبول  Kilic (با ریشه های ایتالیایی) یکی از بزرگترین امپراتوری های عثمانی در نزدیک دریای مدیترانه بود. مسجد کلیچ علی توسط معمار سینان در قرن شانزدهم ساخته شده است. معماری بسیار منحصر به فرد و قطعا بهترین حمام در تکسیم استانبول است.طول حمام 17 متر و عرض آن 14 متر است.

بهترین حمام های ترکی در استانبول

حمام گالاتاسارای Galatasaray Hamami

حمام گالاتاسارای در 1481 در استانبول ساخته شده و نزدیک به برج گالاتا و میدان تکسیم است. انتخاب خوبی برای کسانی که در منطقه Beyoglu اقامت دارند.حمام گالاتاسارای Galatasaray، در ساختمان مسجد Galatasaray (Kulliye) است.و توسط سلطان عثمانی ، بایزید دوم  ساخته شده و شایعات حاکی از آن است که در شکار بایزید در جنگل های به مردی به نام گل بابا میرسد که شاعر خبره  و درویش بوده و این شاعر ” گل بابا” آرزوی خودش که ساخت مسجد و حمام بوده  به بایزید دوم  می گوید و از طرف شاه پذیرفته میشود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید