بنر هدر

عمارت های زیبا و تاریخی تهران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بیشتری‌ها تهران را شهری پرترافیک و شلوغ و پردود و دم می‌دانند. اما تهران جز این معایب، خوبی‌های زیادی را در خودش جمع کرده. در دل این شهر هشت و نیم میلیونی، جاهایی هست که از دید خیلی از ما پنهان مانده. ما مثلا ممکن است کاخ سعدآباد یا کاخ نیاوران را بشناسیم و با موزه های تهران آشنا باشیم، اما جاهایی هم هست که یا کمتر به آنها سر می‌زنیم یا کمتر به ذهنمان می‌آیند، جاهایی مثل عمارت های تهران که در گوشه و کنار شهر قرار دارند.  

سرای روشن

عمارت تاریخی سرای روشن در یکی از قدیمی ترین خیابان های تهران به نام خیابان ناصر خسرو واقع شده است. این عمارت که به سبک گوتیک اروپایی طراحی شده، حدود ۸۶ سال قبل به عنوان یکی از اولین مراکز تجاری تهران احداث شد. وجود همچین بنایی با سبک گوتیک در تهران، کمی عجیب و غریب و غیر معمول است. در حالی که مجسمه های این بنا همه را به یاد بناهای تاریخی اروپا می اندازد، وجود نماد اهورا مزدا در مرکز آن، به آن یک روح ایرانی بخشیده است.

آدرس: تهران، خیابان ناصر خسرو، سرای روشن

عمارت های زیبا و تاریخی تهران

عمارت کوشک (شقاقی)

عمارت کوشک یا خانه شقاقی که در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده، خانه مرحوم حسین شقاقی بوده. حسین شقاقی، متخصص ریه، این خانه را بعد از بازگشتش از خارج برای خود می‌سازد. کوشک یعنی ساختمانی بلند، وسیع و زیبا و اینطور معروف است که شقاقی، خودش اسم کوشک را روی خانه‌اش گذاشته. البته عده‌ای به خانه شقاقی، خانه ماندلا هم می‌گویند. عمارت در وسط باغ قرار دارد و نمای بیرونی آن مزین به آجرکاری، سنگ‌کاری، گچ‌بری و کاشی‌کاری‌ست. بر خلاف بیشتر خانه‌های تاریخی که در منطقه فردوسی و ظهیرالاسلام قرار گرفته‌اند، عمارت کوشک را به علت معماری اروپایی‌اش، خانه متفاوت خیابان کوشک صدا می‌کنند. در حال حاضر مرکز حمایت از میراث فرهنگی ناملموس در این عمارت قرار گرفته و موزه نقاشی پشت شیشه هم که دومین موزه نقاشی پشت شیشه دنیاست در این عمارت است.

آدرس: میدان فردوسی، خیابان کوشک حد فاصل فردوسی و لاله زار

عمارت های زیبا و تاریخی تهران

عمارت شمس العماره

بدون شک یکی از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران عمارت شمس العماره است. اگرچه شمس العماره یا همان عمارت خورشید جزئی از مجموعه کاخ گلستان است، ولی به دلیل اهمیت تاریخی و هنری اش شایسته این است که به طور مجزا آن را معرفی کنیم. ناصر الدین شاه قاجار تصمیم گرفت تا بلندترین ساختمان تهران را بسازد تا بتواند از بلندای آن کل شهر را تماشا کند. البته متاسفانه امروزه دسترسی به طبقات بالای این عمارت برای عموم ممنوع است و بازدیدکنندگان فقط می توانند از طبقه اول این ساختمان با شکوه دیدن کنند.

آدرس: مجموعه میراث جهانی کاخ موزه گلستان

عمارت های زیبا و تاریخی تهران

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه، مثل خیلی از بناهای قدیمی تهران مثل مدرسه دارالفنون، در حوالی میدان بهارستان تهران واقع شده. جایی که گوشه گوشه آن پر از ساختمان‌های قدیمی‌ست که معماری خاص خودشان را دارند. عمارت مسعودیه تهران، کاخ استراحت بهاری مسعود میرزا حاکم اصفهان بوده. پسر ناصرالدین شاه هم موقع آمدن به تهران در این عمارت استراحت می‌کرده. اسم عمارت هم برگرفته از اسم مسعود میرزا، عمارت مسعودیه شده است. این بنای ۱۰۳ ساله، دو قسمت اندرونی و بیرونی دارد که به رسم معماری قدیم ساختمان اندرونی برای اهالی نزدیک خانه ساخته شده و قسمت بیرونی به حیاط و در ورودی راه دارد. عمارت دیوان خانه، عمارت سفره خانه، حیاط و عمارت سیدجوادی، حیاط خلوت، عمارت مشیرالدوله و عمارت حیاط خلوت و عمارت سر در کالسکه، از بناهای به جا مانده از زمان‌ ساخت این ساختمان هستند. البته به ساختمان‌های قدیمی چند ساختمان جدید از جمله چاپخانه و ساختمان آجری هم اضافه شده.

آدرس: خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع اکباتان

عمارت های زیبا و تاریخی تهران

کاخ سبز

یکی از زیباترین بناهای موجود در مجموعه کاخ سعدآباد و شاید زیباترین بنای آن، کاخ سبز است. این ساختمان در اواخر دوره قاجار ساخته شد، ولی در سال های اولیه دوره پهلوی مورد بازسازی قرار گرفت. رضا خان حدود یک سال در این کاخ سکونت کرد و پس از آن بنای کاخ سبز به خانه میهمانان تغییر ماهیت داد. سنگ های مرمر سبز این بنا را از معادن استان های زنجان و خراسان آورده اند. یک دست فرش دست باف ناب ایرانی و آیینه کاری های این کاخ، ویژگی های دیگر آن هستند.

آدرس: تهران، خیابان البرز کوه، مجموعه کاخ سعد آباد

کاخ گلستان

کاخ گلستان را در واقع باید «مجموعۀ کاخ‌های گلستان» نامید؛ زیرا چندین و چند عمارت در این مجموعه وجود دارند که از بین آن‌ها می‌توان به این بناها اشاره کرد: کاخ اصلی، شمس‌العماره، تالار سلام، تالار آینه، تخت مرمر، حوض‌خانه، خلوت کریمخانی، عمارت بادگیر، تالار عاج، تالار الماس و تالار برلیان. وصف هر یک از این بناها مجالی جداگانه می‌طلبد. کاخ اصلی کاخ گلستان با زیبایی‌های بی‌نهایتش محل اقامت پادشاهان قاجار بود که بازدید از بخش‌های مختلف آن هر کدام زمانی جداگانه می‌خواهد و هر قسمت آن دنیای حیرت‌انگیزی دارد.

عمارت های زیبا و تاریخی تهران

عمارت ارباب هرمز (موزه گرافیک)

برعکس عمارت‌های دیگر که در محدوه‌ی میدان بهارستان و یا تجریش ساخته می‌شدند،  این ساختمان کمتر شناخته شده در شرق تهران و در منطقه تهرانپارس قرار گرفته است. مرمت آن در سال ۱۳۹۵ به پایان رسید و امروزه به عنوان موزه گرافیک ایران و در قالب گالری و نمایشگاه این هنر زیبا مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این عمارت نام خود را از کجا گرفته است، باید گفت که هرمز آرش معروف به ارباب هرمز یکی از زرتشتیان یزدی بود که بعد از تحصیل در هندوستان به ایران برگشت و بعد از خریدن این ملک دو طبقه از وراث سابق آن، اقدام به نقشه کشی و احداث مراکز عام المنفعه در ایران کرد. امروزه عمارت ارباب هرمز (مجیدآباد) با زیبایی هرچه تمام‌تر مرمت شده و میزبان آثاری است که هر از گاهی در آنجا به نمایش در می‌آیند.

عمارت های زیبا و تاریخی تهران

موزه سینما

با قدم زدن در امتداد شمالی خیابان ولیعصر، به عمارتی خواهید رسید که توجه همه عابران را به خود جلب می کند! در انتهای مجموعه باغ فردوس تهران، خانه ای قجری قرار دارد که امروزه به عنوان موزه سینمای ایران شناخته می شود. شاید زیباترین بخش این خانه تاریخی، بالکن آن باشد، بالکنی که دیوارها و ستون هایش به زیبایی هرچه تمام با نقوش گل و گیاه گچ کاری شده اند. اینجا مکان هنرمندان است. با بازدید از این مکان با تاریخچه صنعت فیلم سازی ایران بیشتر آشنا خواهید شد. پس از بازدیدتان هم می توانید به کافه این عمارت بروید و در محیطی آرام و شیک قهوه یا چای میل کنید. موزه سینما، یکی از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران است.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، انتهای باغ فردوس، موزه سینما

عمارت های زیبا و تاریخی تهران

تماشاگه زمان (موزه زمان)

موزه زمان که در میان یک باغ با شکوه ایرانی قرار گرفته، نه تنها به خاطر وجود انواع و اقسام ساعت های تاریخی درونش معروف شده، بلکه به دلیل معماری با شکوه خود ساختمان موزه هم شهرت زیادی پیدا کرده است. این خانه اربابی ۸۰ ساله، زمانی به یکی از بازرگانان مشهور ایرانی به نام حسین خداداد تعلق داشت، ولی امروزه موزه ایست که در آن ساعت های دیواری و مچی ارزشمند و تاریخی نگه داری می شوند. دیوارهای آبی این بنا، نمای بیرونی اش را بسیار زیبا کرده است. در داخل بنا نیز انواع و اقسام تزئینات چوبی و گچ بری را می توان مشاهده کرد.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهار راه بغدادی، پلاک ۱۲

عمارت های زیبا و تاریخی تهران

موزه هنرهای معاصر تهران

بزرگترین موزه هنری ایران یا همان موزه هنرهای معاصر، در واقع یک شاهکار معماری بتونی است. کامران دیبا معمار این بنا، تلاش زیادی کرده است تا المان های معماری ایرانی را با معماری مدرن امروزی پیوند بزند. به عنوان مثال در این مکان می توانید بادگیرهای ایرانی را در حالی که با بتون ساخته شده اند مشاهده کنید!

عمارت های زیبا و تاریخی تهران

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، موزه هنرهای معاصر تهران

عمارت تهران

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید