غذاهای خوشمزه و لذیذ که باید در لهستان امتحان کنید

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

لهستان یکی از کشورهای واقع در بخش مرکزی اروپا است که بی اغراق در کنار تمام جاذبه های طبیعی و بناهای تاریخی و جاهای دیدنی خود از یک فرهنگ غذایی فوق العاده خوشمزه و اشتهاآور نیز برخوردار است. سفر به لهستان بدون مزه کردن تعدادی از بهترین غذاهای این سرزمین اروپایی قطع به یقین ناتمام تلقی خواهد شد، به همین خاطر پیشنهاد می کنیم چنانچه از وقت کافی برخوردار هستید؛ حتما در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با تعدادی از بهترین و محبوب ترین غذاهای کشور لهستان آشنا نماییم.

پیروگی Pierogi

پیروگی یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای لهستانی است که پیشنهاد می کنیم در سفر به ورشو حتما آن را امتحان کنید. پیروگی یک نوع پیراشکی یا دامپلینگ است که در کشورهای اروپای شرقی مرکزی مثل لهستان رواج زیادی دارد. برای تهیه پیروگی، مواد اغلب شیرین را داخل خمیر قرار می دهند و بعد آن را از یک طرف تا می کنند. بعد پیروگی ها را در آب جوش قرار می دهند تا بپزد و بعد به عنوان غذای اصلی یا در کنار غذاهای دیگر سرو می کنند. برای مزه دار کردن پیروگی آن ها را همراه با کره، خامه ترش، پیاز داغ یا ترکیبی از سبزیجات و مواد مختلف سرو می کنند. در هر کشور و منطقه ای پیروگی را به سبک و سیاق متفاوتی تهیه می کنند اما به طور کلی داخل این دامپلینگ ها را با سیب زمینی، گوشت چرخکرده، پنیر و گاهی میوه پر می کنند.

غذاهای خوشمزه و لذیذ که باید در لهستان امتحان کنید

دلمه کلم پیچ یا گوومکی Gołąbki

دلمه کلم پیچ یکی از بهترین غذاهای لهستان بحساب می آید که از گذاشتن مقداری متریال غذایی همچون: برنج، گوشت چرخ کرده، پیازداغ و غیره در داخل برگه های پخته شده از کلم تهیه می شود. امروزه دلمه کلم پیچ که در لهستان آن را گوومکی نیز تلقی می کنند دارای انواع و اقسام مختلفی می باشد و به راحتی می توانید آن را از رستوران های مختلف لهستانی تهیه فرمایید.

غذاهای خوشمزه و لذیذ که باید در لهستان امتحان کنید

سوپ روسول Rosol

سوپ روسول شبیه به یک نوع سوپ نودل مرغ است. نکته مهم در تهیه این سوپ تازه بودن تمام مواد اولیه است و معتقدند که طعم بی نظیر سوپ هم به همین دلیل است. البته مدل گیاهی این سوپ هم بدون مرغ تهیه می شود و کره را جایگزین آب مرغ می کنند. روسول یکی از محبوب ترین غذاهای لهستانی است و در مناسبت های ویژه و ضیافت های خاص مثل مراسم ازدواج این سوپ سرو می شود. مردم لهستان به شدت معتقدند که سوپ روسول درمان قطعی سرماخوردگی است و اگر هرکس در لهستان بیمار شود بلافاصله این سوپ مقوی و خوشمزه را برایش درست می کنند.

غذاهای خوشمزه و لذیذ که باید در لهستان امتحان کنید

کوپیتکا Kopytka

این غذا چیزی شبیه به دامپلینگ سیب زمینی می باشد که نه تنها در لهستان محبوب است بلکه در کشورهای دیگری همچون لیتوانی و بلاروس نیز از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است. برای تهیه کوپیتکا ابتدا بایستی خمیر سیب زمینی را در آب داغ جوشاند و سپس آن را با مقداری آرد ترکیب کرد. بعد خمیر حاصل شده را که گاهی به آن تخم مرغ نیز اضافه می شود را به شکل ها و تکه های کوچکی تقسیم می کنند و مجددا آن ها را در آب می اندازند تا به خوبی بجوشند. غذای کوپیتکا در حقیقت هم یک غذای کامل در لهستان بحساب می آید هم از آن به عنوان یک پیش غذا استفاده می کنند. بد نیست بدانید که مزه این غذا هم می توانید شور باشد و هم شیرین! نوع شیرین آن با دارچین، کره و شکر تهیه می شود و نوع شورِ آن نیز با مقدار کمی پیازداغ، بیکن و پنیر برایتان سرو خواهد شد.

غذاهای خوشمزه و لذیذ که باید در لهستان امتحان کنید

بیگوس Bigos

این غذا را در زبان انگلیسی و کشورهای غربی گاهی «خوراک شکارچی» هم می نامند! بیگوس از گوشت ریز شده با کلم پیچ خرد شده و قارچ و مواد دیگر تهیه می شود و علاوه بر لهستان در کشورهای بلاروس، اوکراین و لیتوانی هم کاربرد دارد. هنگام سرو برای طعم و مزه بهتر به این غذا سس تند گوجه فرنگی هم اضافه می کنند. بیگوس از آن دست غذاهایی است که هرچه می گذرد خوشمزه تر می شود و طعم مواد به خورد یکدیگر می رود. به همین دلیل گاهی بیگوس را از چند روز قبل آماده می کنند تا طعم بهتری داشته باشد.

غذاهای خوشمزه و لذیذ که باید در لهستان امتحان کنید

سوپ ژورک Zurek Soup

چنانچه در لهستان با سوپی مواجه شُدید که در آن از کالباس، تخم مرغ و مقداری نان چاودار خبری بود، بدانید که آن سوپ ژورک است و یکی از بهترین سوپ های کل اروپا محسوب می شود. سوپ ژورک یک غذای اختصاصی برای جشن عید پاک لهستانی ها است که در حقیقت حاصل یک خلاقیت آشپزی می باشد و صرفا در ابتدا برای این موضوع درست شده بود که مردم بتوانند از تخم مرغ های خود در مراسم عید پاک استفاده کنند و بعدها با گذر زمان، ترکیب این سوپ دستخوش تغییراتی فراوان شد تا طعم و مزه ای جادویی به خود بگیرد. شایان به ذکر است که مردم لهستان از این سوپ بیشتر در وعده های صبحگاهی خود استفاده می کنند.

غذاهای خوشمزه و لذیذ که باید در لهستان امتحان کنید

سوسیس کابانوس Kabanos

می توان گفت که معروف ترین سوسیس در لهستان همین کابانوس است که در تهیه غذاهای مختلف به کار می رود. کابانوس سوسیس های باریک و دراز و خشک شده هستند که از گوشت های مختلف (حتی گوشت اسب) تهیه می شوند. این سوسیس ها را برای طعم بهتر دودی می کنند و بسته به میزان تازگی می توانند نرم یا کاملا خشک باشند. یکی از ویژگی های اصلی سوسیس کابانوس، دراز و باریک بودن آن است و غالبا حدود ۶۰ سانتیمتر طول و ۱ سانتیمتر عرض دارند. از آنجا که چنین سوسیس طویلی در بشقاب جا نمی شود معمولا آن را تا می کنند و به همین صورت سرو می کنند. این سوسیس ها در کنار پنیر و گوجه یک ساندویچ محشر و خوشمزه را به وجود می آورند.

غذاهای خوشمزه و لذیذ که باید در لهستان امتحان کنید

سوپ خیارشور  Pickle Soup

لهستانی ها به قدری خیارشور دوست دارند که برای آن دست به اختراع یک سوپ مجزا با طعم و مزه ای تُرش زده اند. برای تهیه این غذا عموما از شوید، آب مرغ، سیب زمینی و همچنین خیارشور استفاده می شود و با توجه به مواد غذایی که در تهیه وپخت چنین سوپی مورد استفاده قرار می گیرد، مزه آن می تواند از کمی ترش شروع و تا خیلی ترش نیز ادامه پیدا کند. بد نیست بدانید دستور پخت سوپ خیارشور که از طرفداران کمی نیز در دنیا برخوردار نیست و تقریبا هر کسی که به دنبال خوردن یک غذای مغذی و گیاهی می باشد، از آن استفاده می کند؛ کاملا متنوع و منعطف تلقی می شود و در برخی از شهرهای لهستان آشپزان برای تهیه این سوپ از خامه، سفیده تخم مرغ، فلفل، هویج و همچنین سیر نیز استفاده می کنند.

غذاهای خوشمزه و لذیذ که باید در لهستان امتحان کنید

کروکت لهستانی Krokiety

کروکت در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و در هر جا به سبک و سیاق خاص و متفاوتی تهیه می شود. به طور کلی کروکت رول های کوچک سرخ شده است که داخلشان با مواد مختلف پر شده است. کروکت لهستانی از خمیری نازک شبیه به کِرِپ تهیه می شود که داخلش با گوشت، قارچ، کلم (بله، باز هم کلم!) و مواد دیگر تهیه می شود. کروکت ها معمولا قبل از سرو کمی تفت داده می شود تا سطحش برشته و طلایی شود. در برخی دستورها، کروکت را قبل از سرخ کردن در پودر سوخاری می غلتانند که باعث ترد و خوشمزه تر شدن آن می شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید