بهترین و مشهورترین مساجد استانبول

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

استانبول شهری تاریخی و توریستی است که همه ساله بسیاری از مسافران را از سر تا سر دنیا به خود جذب میکند. یکی از مواردی که مسافران و گردشگرانی که تور استانبول را برمیگزینند جذب میکند قطعاً جاهای دیدنی و تاریخی استانبول است که میتوان از مهمترین آنها مساجد دوره‌ی عثمانی را نام برد. در واقع به علت ازدیاد مساجد در این شهر، استانبول را میتوان شهر مساجد نیز نامید. در اینجا شما را با بهترین و معروفترین مساجدی که در استانبول وجود دارد و از لحاظ معماری و قدمت مورد توجه است آشنا میکنیم:

مسجد ایاصوفیه

یکی از معروف ترین مساجد استانبول که بسیار در بین مسافران و کسانی که به این شهر سفر می کنند محبوب است، مسجد ایاصوفیه است. این مسجد در حقیقت نمادی از شهر استانبول است و در چند قرن متوالی بزرگترین کلیسای جهان به شمار می رفت تا اینکه در سال ۱۴۵۳ به دستور محمد فاتح این کلیسا تبدیل به مسجد شد. مسجد ایاصوفیه در سال ۱۳۵۳ به دستور آتاتورک تبدیل به یک موزه باشکوه و زیبا شد تا سالانه هزاران گردشگر تور استانبول از این مسجد تاریخی دیدن کنند.

بهترین و مشهورترین مساجد استانبول

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)

مسجد سلطان احمد از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی و از جاذبه‌های درجه یک شهر تاریخی استانبول است. گنبدهای آبشاری به همراه شش منار باریک این مسجد، آسمان استانبول را به تصرف خود درآورده‌اند. مسجد سلطان احمد نمونه‌ای عالی از مساجد فوق‌العاده امپراتوری عثمانی است که در محل کاخ بزرگ بیزانس احداث شده است. این مسجد به دلیل وجود کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به «مسجد آبی» نیز شهرت دارد.

بهترین و مشهورترین مساجد استانبول

مسجد فاتح استانبول

قطعا تا به حال نام منطقه ای به نام فاتح در استانبول به گوشتان خورده است، جالبه بدانید یکی دیگر از مساجد استانبول که در لیست محبوبترین ها قرار می گرد، مسجد فاتح استانبول است. این مسجد در سال ۱۷۶۶ به دلیل زلزله ای که در شهر آمد به شدت آسیب دید اما در سال ۱۷۷۱ با یک طرح کاملا متفاوت مجددا مورد بازسازی قرار گرفت. معماری مسجد فاتح در استانبول کاملا اسلامی بوده و یکی از زیباترین نمونه های معماری اسلامی  عثمانی در این شهر به شمار می رود. گردشگران زیادی که با خرید بلیط هواپیما استانبول یا تور استانبول به سمت این شهر می روند حتما بازدید از منطقه فاتح و مسجدی که در این محله وجود دارد را در برنامه سفری خودشان قرار دهند. روزهای یکشنبه هر هفته مردم استانبول برای تفریح به منطقه فاتح می روند و در روزهای چهارشنبه این منطقه محلی برای برپایی بازارهای موقت شهری می باشد.

بهترین و مشهورترین مساجد استانبول

مسجد رستم پاشا استانبول

مسجد رستم پاشا در استانبول از جمله مساجد دوره‌ی عثمانی است که چشم انداز زیبایی به شهر استانبول داده است. مسجد رستم پاشا و دیگر مساجد استانبول بیشتر در دوره‌ی عثمانی بنا شده‌اند و طرفدارهای زیادی به علت سبک معماری اسلامی و بیزانسی دارند.به جرعت میتوان گفت مسجد رستم پاشا جزء زیباترین مساجد استانبول است که هر ساله بسیاری از مسافران تور استانبول را به خود جذب میکند.

بهترین و مشهورترین مساجد استانبول

مسجد دولماباغچه استانبول

مسجدی به سبک نئوکلاسیک و امپریالیستی در شهر استانبول به نام دولماباغچه ساخته شده است که قسمتی از کاخ بزرگی به همین نام می باشد. معماری مسجد دولماباغچه به اندازه ای است که بعد از مساجدی مانند ایاصوفیه و سلطان احمد مسافران زیادی برای بازدید از این مسجد به سمت آن می روند. اولین بار مسجد دولماباغچه توسط فردی به نام بسم الله والمسلمین سلطان ساخته شد و بعد از مرگش سلطان عبدامشید که پسرش بود ساخت آن را کامل کرد. جالب است بدانید که کاخ دولماباغچه به دستور سلطان عبدالمجید اول بین سال های ۱۸۴۳ تا ۱۸۵۶ در شهر استانبول ساخته شد و بین سال های ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی مورد استفاده قرار گرفت.

نتیجه تصویری برای مسجد دولماباغچه استانبول

مسجد جدید استانبول

مسجد دیگری در شهر استانبول وجود که تضاد جالبی بین نام آن قدمتش وجود دارد، مسجد جدید قدمتی برابر با ۳۵۰ سال دارد که توسط اسم والد سلطان عثمانی ساخته شده است. این مسجد جز یکی از جاذبه های بخش تاریخی استانبول است که در کنار بازار ادویه در گلدن هورن در بخش جنوبی پل گالاتا ساخته شده است، مسجد جدید استانبول دارای ۶۶ گنبد و دو مناره مرتفع است که چشم انداز فوق العاده ای را در افق این شهر به وجود آورده است.

بهترین و مشهورترین مساجد استانبول

مسجد اورتاکوی

مسجد اورتاکوی، که نام اصلی­اش مسجد بویوک مجیدیه است، مُهر جواهرِ بسفر را بر پیشانی دارد. این مسجد شهرتش را مدیون موقعیت مکانی­اش در اورتاکوی (یکی از زیباترین محله­های بسفر) و معماری سبک باروکِ خیره­کننده­اش است. این مسجد نماهای شگفت­انگیزی از تنگۀ بسفر را به حصار خود درآورده است و یکی از برترین سازه­هایی‌ست که انعکاسی از فرهنگ دوگانۀ استانبول را جلوه‌گری می‌کند.

بهترین و مشهورترین مساجد استانبول

مسجد ایوب سلطان استانبول

در ورودی اصلی تنگه بسفر و نزدیک به شاخ طلایی مسجدی به نام ایوب سلطان وجود دارد که از مهم ترین مساجد کشور ترکیه است. عمده دلیل محبوبیت مسجد ایوب سلطان وجود آرامگاه ایوب ان انصاری از دوستان پیامبر (ص) در آن می باشد. بنابر روایات موجود ایوب انصاری زمانی که عربستان اولین بار قسطنطنیه را محاصره کرده بود، کشته شد.

نتیجه تصویری برای مسجد ایوب سلطان استانبول

مسجد شاهزاده

در بین سال های ۱۵۴۴ تا ۱۵۴۸ مسجدی به نام شاهزاده توسط معمار معروف استابول سینان ساخته شده است. مشجد شاهزاده در استانبول دارای یک باغ بزرگ و دو مناره ظریف و زیبا می باشد که سبب جلوه بخشیدن ویژه ای به این مسجد در شهر استانبول شده اند. سلطان سلیمان اول مسجد شاهزاده را به یاد پسرش محمد که در سال ۱۵۴۳ فوت کرده بود ساخت و ساختمان مسحد در بین مقبره ها، مدرسه و عمارت های این محدوده قرار گرفته است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید