مسجد اورتاکوی استانبول ، نگینی زیبا در کنار تنگه بسفر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

استانبول یکی از شهرهای توریستی و پایتخت فرهنگی کشور ترکیه به شمار می رود. این شهر جاذبه های تاریخی و تفریحی بسیاری دارد. مسجد اورتاکوی در استانبول یکی از محبوب ترین دیدنی های استانبول به شمار می رود و معماری باشکوهی را دارا می باشد. مسجد اورتاکوی که از زیباترین مساجد استانبول است، به دلیل قرارگیری در کناره‌ی تنگه بسفر از محبوبیت بالایی در میان گردشگران استانبول برخوردار است و جزء آن اماکنی است که باید بازدید از آن را در برنامه سفرتان بگنجانید. در ادامه بخش‌های مختلف مسجد را معرفی خواهیم کرد.

مسجد اورتاکوی استانبول ، نگینی زیبا در کنار تنگه بسفر

این مسجد در منطقه بشیکتاش و بخش غربی تنگه بسفر قرار گرفته است. در کتب تاریخی از آن با نام مسجد سلطان عبدالمجید یاد شده است اما به مرور زمان و به دلیل قرار گیری در کنار تنگه بسفر و اسکله‌ی اورتاکوی نام آن تغییر یافته است. در سال‌های 1854 و 1856 به دستور سلطان عبدالمجید یکم ساخته شده است، عبدالمجید سی و یکمین امپراتور عثمانی است و به همین دلیل نام او را بر مسجد نهادند. با کمی توجه به معماری این بنا متوجه شباهت آن با کاخ دولما باغچه خواهید شد و دلیل آن معمار مشترک این دو بنا یعنی گربت امیرا بلیان (Garabet Amira Balyan) و پسرش نیکوقوس  (Nikoğos Balyan) است که از یک سبک طراحی استفاده کرده‌اند.

این دو معمار از سبک نئو باروک برای طراحی مسجد الهام گرفته‌اند، طرحی که با بهره‌گیری از فرم‌های مختلف استواری خاصی را به نمای کلی آن بخشیده است. مسجد اوتاکوی در طول تاریخ چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته است و آخرین بار در سال 2014 بود که بخش‌های مختلف آن را مرمت کردند. وقتی از تنگه بسفر به سمت مسجد حرکت می‌کنید، در یک کادر پل مدرن بسفر هم قابل مشاهده است، جایی که سنت و مدرنیته در کنار هم قرار گرفته‌اند و ماهیت استانبول امروزی را به ما نشان می‌دهد.

نمای بیرونی مسجد اورتاکوی

نمای بیرونی مسجد اورتاکوی در استانبول از جنس سنگ مرمر استفاده شده است و با کمی دقت به آن متوجه خواهید شد که برجسته کاری ها و نقش و نگارهای زیادی را شامل می شود. ساختمان مسجد اورتاکوی در استانبول به دو بخش تقسیم می شود و بر روی بخش اصلی آن گنبدی زیبا به چشم می خورد. در این بخش از مسجد دو ردیف پنجره وجود دارد که نور کافی را برای مسجد فراهم می آورد، این پنجره های وسیع و بلند به گونه ای طراحی شده اند که نور متغیر تنگه بسفر را به داخل مسجد منعکس می نماید. مسجد اورتاکوی دو مناره دارد و بر روی هر کدام از مناره ها، یک شرفه به چشم می خورد. فرورفتگی روی مناره ها با مرمر سفید و موزاییک تزئین شده و بالاترین بخش مناره ها را از سنگ مرمر ساخته اند و رویش با سنگ آذرین پوشیده شده است.

مسجد اورتاکوی استانبول ، نگینی زیبا در کنار تنگه بسفر

نمای اندرونی مسجد اورتاکوی

در سمت شمالی مسجد اورتاکوی در استانبول ورودی اصلی این مسجد تعبیه شده است، جلوی ورودی مسجد یک در نرده ای سفید وجود دارد که زمانی که داخل آن شدید با یک پلکان الپتیکال مواجه می شوید. از پله های مسجد که بالا می روید می توانید ساختمان های حرم را که روبرویتان قرار دارند را نیز مشاهده کنید.

در دو طرف مسجد نیز مسیرهایی وجود دارد که بسیار ساده هستند و برای نمازگزاران تعبیه شده اند. خانم ها معمولا در این بخش ها به نماز می ایستند، درست جایی که چشم اندازی بی نظیر از تنگه بسفر در جلو چشم نمازگزاران جلوه گری می کند و این خود یک نمونه از جذابیت های مسجد اورتاکوی در استانبول می باشد. کمی که پله های مستقیم ادامه دهید، با قشنگ ترین قسمت مسجد مواجه خواهید شد. جایی که ۹ لوستر زیبا در ردیف هم قرار داده شده اند. در داخل ساختمان، نام های الله و چهار خلیفه سنی ها با خط نستعلیق به چشم می خورد. همه این نوشته ها، توسط خود سلطان عبد المجید اول خطاطی شده است؛ عبدالمجید خطاطی فردی ماهر بود، در هنگام نماز جماعت، آقایان در این جا به نماز می ایستند.

مسجد اورتاکوی استانبول ، نگینی زیبا در کنار تنگه بسفر

آداب و رسوم بازدید از مسجد اورتاکوی

با توجه به این مسجد اورتاکوی در استانبول مکانی توریستی به شمار می رود اما در واقع این مسجد مکانی مذهبی به شمار می رود و برای ورود به آن باید آداب و رسوم مربوطه را رعایت فرمایید. لازم به ذکر است که ورود غیرمسلمان ها به مسجد اورتاکوی در استانبول امکان پذیر است و پوشیدن حجاب برای خانم و آقایون نیز اجباری می باشد. در ورودی این مسجد، پوشش های مخصوصی به رنگ های آبی و صورتی به چشم می خورد، این ها را برای ورود افراد بی حجاب گذاشته اند. این را نیز باید ذکر کنیم که در زمان های اذان، به گردشگران اجازه ورود به مسجد را نمی دهند. اگر در این ساعت ها به این منطقه رسیدید، قدری صبر پیشه کنید و از محیط اطراف لذت ببرید تا وقت بازدید برسد. همانند هر مسجد دیگری مسجد اورتاکوی در استانبول در زمان اذان صبح باز می شود و نمازگزاران به اقامه نماز می پردازند. ورودی این مسجد نیازی به پرداخت ورودی نمی باشد و اگر خواستید می توانید به صندوق های خیریه ای که در این مسجد قرار داده شده نیز پول واریز کنید.

دسترسی به مسجد اورتاکوی

همانطور که اشاره شد این مسجد در منطقه معروف بشیکتاش و در کناره‌ی غربی تنگه بسفر واقع شده است، بنابراین برای دسترسی به آن کار دشواری نخواهید داشت و با توجه به گردشگرپذیر بودن این منطقه انواع وسایل نقلیه نظیر تاکسی، اتوبوس، مترو و تراموا در نظر گرفته شده است.

آدرس: Mecidiye Neighborhood, Mecidiye Bridge, Beşiktaş district, İstanbul, Turkey

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید