بنر هدر

آشنایی با پارک ملی شبه جزیره دیلک در کوش آداسی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کوش آداسی شهری مهم و توریستی در کشور ترکیه است. این شهر به دیگر شهرهای توریستی مانند مارماریس، بدروم، ازمیر و غیره بسیار نزدیک است و این نزدیکی اهمیت گردشگری کوش آداسی را دو چندان می‌کند. جاذبه های گردشگری کوش آداسی به حدی زیبا است که توریست‌ها از کشورهای مختلف در سرتاسر جهان هر ساله به خصوص در فصل‌های بهار و تابستان به این شهر سفر می‌کنند تا در آن تفریح و استراحت کنند. یکی از این جاذبه ها، پارک ملی شبه جزیره دیلک (Dilek Peninsula National Park) میباشد. با ما در سفری جذاب به این پارک ملی همراه باشید.

آشنایی با پارک ملی شبه جزیره دیلک در کوش آداسی

پارک ملی شبه جزیره دیلک که در میان مردم خون گرم کوش آداسی با نام پارک میلی یا ملی (Milli Park) نیز شناخته می‌شود، درست در 32 کیلو متری شهر کوش آداسی در شهرکی یا بهتر است بگوییم در روستایی به نام گوزل چاملی (Guzelcamli) جای گرفته است. پارک ملی شبه جزیره دیلک داری مساحتی برابر با 28 هکتار است و طبیعتی فوق العاده زیبا و دلنشین دارد.

پارک ملی شبه جزیره دیلک به خاطر محیط زیست بسیار تمیز و پاکیزه، چشم اندازهای خارق العاده و سواحل کریستالی و نیلگون خود مکان فوق العاده‌ای برای گذراندن وقت با خانواده و پیکنیک است.

آشنایی با پارک ملی شبه جزیره دیلک در کوش آداسی

شما هر آنچه که برای پیکنیک نیاز خواهید داشت، این پارک برای شما فراهم خواهد کرد؛ برخی از امکانات پیک نیک این پارک عبارتند از نیمکت، میزهای مخصوص پیک نیک، سرویس بهداشتی و دوش برای حمام پس از آب تنی در دریا و بسیاری ازامکانات دیگر. اگر از پیک نیک خوشتان نمی‌آید، می توانید روز خود را در یکی از کافه‌های دنج و  زیبای ساحلی و یا رستوران‌های فوق العاده پارک ملی شبه جزیره دیلک در کوش آداسی بگذرانید و از لحظه لحظه خود در این پارک نهایت لذت را ببرید.

آشنایی با پارک ملی شبه جزیره دیلک در کوش آداسی

اگر سفرتان به کوش آداسی مصادف با یکی از رویدادهای مهم زندگی‌تان مانند سالگرد ازدواج، روز تولد و یا هر رویداد مهم دیگر است، و یا اگر می‌خواهید لحظات فوق العاده به یادماندنی و رمانتیکی را با همسر و شریگ زندگی خود سپری کنید، باید بگوییم که پارک ملی شبه جزیره دیلک و همینطور کافه‌های رومانتیک و زیبای آن امکانات لازم برای داشتن اوقاتی خوش را برای شما فراهم خواهند کرد. این شبه جزیره زیبا دارای سواحل متعدد و زیبایی است که شما را میخکوب خود خواهد کرد.

آشنایی با پارک ملی شبه جزیره دیلک در کوش آداسی

جاذبه ها و تفریحات پارک ملی شبه جزیره دیلک

طبیعت گردی

پارک ملی شبه جزیره دیلک در داخل جنگل ها، مسیرهای کوهنوردی و پیاده روی زیادی دارد، البته برای حفاظت از محیط طبیعی هیچ امکانات شبانه ای در داخل پارک وجود ندارد. شاید از اینکه مدت ها در ساحل های ماسه ای بنشینید و به دریا زل بزنید خسته شده اید در این صورت این پارک ملی پر از مسیرهای طبیعت گردی است که شما را از شلوغی های ساحل به میان طبیعت بکر و آرامش بخش می برد.

دلتای بزرگ مندرس | Great Menderes Delta

دلتای مندرس با مساحت ۱۶٫۶۱۳ در جنوب کوش آداسی قرار دارد و یکی از مهمترین زیستگاه های پرندگان مهاجر در دریایی اژه است . این دلتا از میان چشم اندازهای جذابی می گذرد و ماهی های زیادی دارد.

شنا، ماهی گیری و …

پارک ملی شبه جزیره دیلک گزینه های زیادی برای گردشگران دارد؛ می توانید در سواحل آرام شنا کنید و یا در میان درختان شاه بلوط جنگل ها قم بزنید. نظرتان با دوچرخه سواری در میان درختان کاج و یا صخره نوردی و ماهی گیری چیست؟

قایق سواری

می توانید برای رسیدن به آب های کریستالی و زلال پارک ملی شبه جزیره دیلک از شهرهای کوش آداسی و یا کوزلکاملی سوار بر قایق شوید. این شبه جزیره در نزدیکی جزیره یونانی ساموس قرار دارد و در مسیر خلیج های جذاب و البته جانوران دریایی نظرتان را جلب می کنند حتی اگر به اندازه ی کافی خوش شانس باشید دیدن دولفین های دوست داشتنی اصلا اتفاق دور از انتظاری نیست.

سایت باستان شناسی

درسته که پارک ملی جاذبه های طبیعی است ولی در اینجا یک سایت باستان شناسی هست که متعلق به زمانی ست که به این شبه جزیره میکاله می گفتند.

غار زئوس | The Cave of Zeus

در ورودی پارک ملی غاری به اسم زئوس توجه تان را جلب می کند، غاری که یک استخر آب شیرین دارد و خیلی از گردشگران در هنگام ترک پارک ملی برای شنا به این استخر می روند.  افسانه های زیادی درباره این غار وجود دارد و حتی عده ای می گویند حضرت مریم هم به این غار رفته است. حتما می دانید که در نزدیکی افسوس خانه ای منسوب به خانه حضرت مریم هست که فاصله ی چندانی تا این غار ندارد.

حیات وحش پارک ملی شبه جزیره دیلک

سواحل جنوبی شبه جزیره دیلک دنیایی متفاوت است؛ دلتایی که زیستگاه فلامینگوها و ۲۰۸ نوع از پرندگان دیگر است که در زمان های مختلف سال در این محل دیده می شوند. از بین این پرندگان ۷۶ نوع آن ها در همین دلتاها تخم گذاری می کنند و منتظر می مانند تا جوجه هایشان به دنیا بیایند. خرس وحشی یکی دیگر از گونه های حیات وحش این منطقه است که آنقدر به آدم ها عادت کرده اند که حتی تا نزدیکی ساحل هم می روند. اگر به اندازه ی کافی خوش شانس باشید حتی می توانید بر روی تپه های روبروی ساحل اسب های وحشی هم ببینید. حتی در اینجا روزگاری پلنگ

پوشش گیاهی پارک ملی شبه جزیره دیلک

تنوع پوشش گیاهی این شبه جزیره هم درست مثل حیات وحش آن است. کوه دیلک (۱۲۳۷ متر) تغییرات دمایی زیادی را بین بخش های شمالی و جنوبی شبه جزیره به وجود آورده و این یعنی اینجا زیستگاه گیاهانی متعلق به ۴ ناحیه ی مختلف است. به غیر از گونه های گیاهی مخصوص ناحیه ی اژه، در اینجا گیاهان دیگری از ناحیه ی مدیترانه، مرمر و دریای سیاه هم پیدا می شود. اینجا زیستگاه تعدادی از گونه های مدیترانه ای نادر هست که دیدن آن ها خیلی جذاب است.

مسیر دسترسی به پارک ملی شبه جزیره دیلک 

دولموش، نوعی اتوبوس در تمامی کشور ترکیه است که حدودا هر نیم ساعت یک بار از کوش آداسی به سمت پارک ملی شبه جزیره دیلک حرکت می‌کند و قیمت کاملا مناسبی هم دارد. اگر دوست ندارید با اتوبوس به این پارک بروید می‌توانید از تاکسی‌ها نیز با قیمت بالاتری استفاده کنید.

بهترین زمان سفر به پارک ملی شبه جزیره دیلک 

بهترین زمان برای بازدیداز پارک ملی شبه جزیره دیلک، فصول بهار و تابستان است. این زمان اوج سفر به کوش آداسی است و قیمت‌ها نیز تا حدی افزایش دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید