معرفی جیبوتی و جاذبه های گردشگری آن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

جمهوری جیبوتی کشوری در شرق آفریقا است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی کشوری استراتژیک محسوب می‌شود. پایتخت این کشور شهر جیبوتی می‌باشد. جیبوتی از شمال با اریتره، از غرب و جنوب با اتیوپی و و از جنوب شرقی با سومالی همسایه است. تاریخ جیبوتی بیشتر در شعر و آوازهای عشایر این سرزمین ترسیم شده است. مردم این کشور از چند هزار سال پیش دریاها و خشکی‌ها را برای تجارت درمی‌نوردیدند و به چین و هند و مصر سفر می‌کردند. به دلیل نزدیکی با شبه جزیره عربستان در طول بیش از یک هزار سال، مردم جیبوتی جزو اولین مردم قاره آفریقا بودند که به اسلام گرویدند.در سال 1862 این کشور مستعمره فرانسه شد و در سال 1977 استقلالش را به دست آورد.

معرفی جیبوتی و جاذبه های گردشگری آن

جیبوتی با ۸۸۴٬۰۰۰ نفر جمعیت در تخمین سال ۲۰۱۸ و ۲۳٬۲۰۰ کیلومتر مربع مساحت از کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشورهای آفریقاست. ۹۴ درصد از مردم جیبوتی مسلمان و اهل تسنن هستند. زبان رسمی مردم این کشور عربی و فرانسوی است، ولی عمده مردم به زبان قبایل محلی با یکدیگر صحبت می‌کنند.

دسترسی آسان جیبوتی به آب‌های بین‌المللی از یکسو، و ارتباط زمینی آن با کشورهای مرکزی قاره آفریقا از سوی دیگر، بر اهمیت راهبردی آن افزوده‌اند. خاک جیبوتی مساعد برای کشاورزی نیست و مراتع طبیعی کمتر از ۵ درصد از خاک این کشور را تشکیل می‌دهند.

جیبوتی از اعضای اتحادیهٔ آفریقا و اتحادیهٔ عرب است. جیبوتی به پیمان‌های بین‌المللی تغییرات آب وهوا، بیابان‌زدایی، حفظ محیط زیست، قانون دریاها، حراست از لایه ازون و مقررات کشتیرانی پایبند است.

جیبوتی از دو بخش کوهستانی و فلاتی تشکیل شده و ارتفاعات شمالی آن تا حدودی پرباران است، ولی در نقاط دیگر آن فقط هنگام وزش بادهای موسمی، بارندگی صورت می‌گیرد. این سرزمین در سایر مناطق آب و هوای گرم و سوزان دارد. پستترین نقطه جیبوتی در منطقه «عسل» حد اقل ۱۵۵ متر پایین‌تر از سطح آب‌های بین‌المللی است و ارتفاع بلندترین نقطه این کشور در تپه‌های «موسی علی» به ۲ هزار و ۲۸ متر می‌رسد.

جیبوتی به لحاظ فرورفتگی آب خلیج عدن در خاک خود، حایز اهمیت ویژه‌ای است و در دادوستدهای سیاسی و اقتصادی منطقه شرق آفریقا، جزو کشورهای راهبردی به‌شمار می‌آید.

اقتصاد در جیبوتی

تولید ناخالص داخلی این کشور 878/1 میلیارد دلار است. 282 هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند. نرخ بیکاری در آن 59 درصد است. در سال 2005 میلادی نرخ تورم آن 3 درصد بود. محصولات صادراتی آن شامل صادرات کالاهای ترانزیتی، پوست حیوانات و قهوه (ترانزیتی) است که به کشورهای سومالی (2/66 درصد)، اتیوپی (4/21درصد) و یمن (4/3درصد) صادر می‌شود. محصولات وارداتی این کشور شامل غذا، آشامیدنی، تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی و محصولات نفتی است که از کشورهای عربستان سعودی (4/21 درصد)، هند (9/17 درصد)چین (11 درصد) و اتیوپی (6/4 درصد) وارد می‌شود.

حدود ۹۴٪ مردم این کشور مسلمان و ۶٪ مسیحی می‌باشند. ۴۶ ٪ نژاد مردم جیبوتی را ایساس یا سومالیایی تبارها، ۳۵ ٪ را عفار و ۱۱ ٪ را نیز عرب تشکیل می‌دهند، غالب مسلمانان این کشور مسلمان سنی (شافعی) و درصدی هم اهل فرقه صوفیه هستند. عربی و فرانسوی دو زبان رسمی مردم جیبوتی هستند.

مردم

زبان‌های رسمی آن عربی و فرانسوی است اما بیشتر مردم به دو زبان عفاری و سومالی صحبت می‌کنند. دو قوم اصلی ساکن این کشور عفارها و سومالی‌ها هستند بقیهٔ جمعیت هم اروپایی (عمدتاً فرانسوی و ایتالیایی، عرب و اتیوپیایی می‌باشند. هم‌اینک نزدیک به ۸۳٫۱ درصد از جمعیت جیبوتی در مناطق شهری ساکن هستند. کمبود امکانات بهداشتی و دارویی از یک طرف، و شیوع گسترده بیماری‌های مرگبار مانند هپاتیت، ایدز، حصبه و وبا از سوی دیگر، رشد مرگ‌ومیر نوزادان جیبوتی را به همراه داشته‌است.

دیدنی های جیبوتی

پارک ملی جنگل روز جیبوتی

اگر به جیبوتی سفر می‌کنید. پارک ملی جنگل روز جیبوتی را از دست ندهید، جنگلی جزیره‌ای در میان دریا وجود دارد که جانوران کم‌یاب و زیبایی در آن زندگی می‌کنند.

معرفی جیبوتی و جاذبه های گردشگری آن

 ساحل خور آمبادوی جیبوتی

برای لذت بردن از دریا و شنا کردن به ساحل خور آمبادوی جیبوتی بروید در این ساحل می‌توانید غذاهای مختلف دریایی را به سبک مردمان جیبوتی امتحان کنید.

معرفی جیبوتی و جاذبه های گردشگری آن

کاخ منلیک جیبوتی

برای بازدید از مکان‌های تاریخی این کشور به مرکز شهر جیبوتی بروید و از کاخ منلیک جیبوتی که متعلق به دوران حکومت فرانسوی‌ها به این کشوربوده بازدید کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید