جزایر مصنوعی دبی + تصاویر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

جزایر مصنوعی زمین های احیا شده ای هستند که گردشگران بسیاری را به خود جلب می کنند به خصوص جزیره پالم دبی که با شکل خاص و منحصر بفرد خود بزرگ ترین جزیره مصنوعی جهان نیز است. از آنجاییکه دبی همیشه به فکر جذب گردشگران بیشتر بوده است با پیشرفت علم و تکنولوژی نوآوری هایی را بوجود آورده که شگفتی ساز شده است.

ایده ساخت جزایر مصنوعی از کجا نشات گرفت؟

کشور امارات با فروش نفت توانست در عرض چند سال به کشوری پیشرفته تبدیل شود. اما حاکمان و دولتمردان این کشور می دانستند که برای توسعه ی این کشور نمی توانند به درآمد حاصل از فروش نفت تکیه کنند، به همین دلیل به این فکر افتادند که با توسعه و سرمایه گذاری در بخش توریسم، دبی را به یک آرمان شهر جهانی در عرصه ی گردشگری تبدیل کنند. بنابراین آن ها تصمیم گرفتند که به جای صرف هزینه در شهر پرتردد دبی، با احداث جزیره های مصنوعی رویای خود را محقق کنند.

جزایر سه گانه پالم

بی تردید جزایر پالم دبی را می توان یکی از جالب ترین پروژه های اجرا شده در این کشور نامید، جزایری که گاه به عنوان هشتمین شگفتی جهان نام برده می شوند یکی از بزرگترین پروژه های اجرا شده توسط انسان هستند که بر روی زمین های احیا شده ساخته شده اند و نام خود را از درخت نخل گرفته اند و شامل سه جزیره ی مصنوعی به نام های پالم جمیرا، جزیره ی دیرا و پالم جبل علی می باشند، که در ساحل دبی واقع شده اند.

جزایر مصنوعی دبی + تصاویر

جزیره نخل جمیرا

جمیرا اصلی ترین و کوچکترین جزیره بین جزایر سه گانه است، جزیره ی نخل جمیرا به شکل نخلی است که در بالای آن یک هلال قرار دارد. این جزیره با یک تنه و 17 شاخه، در محدوده ای به ابعاد پنج در پنج کیلومتر در نزدیکی سواحل جمیرای دبی گسترده شده است. جزیره ی جمیرا توسط هلمان هرلی چاروات پیکاک طراحی و ساخته شده است.

جزایر مصنوعی دبی + تصاویر

جزیره نخل جبل علی

ساخت این جزیره در سال ۲۰۰۲ شروع شد و قرار بود بعد از ۶ سال به پایان برسد، از جزیره جمیرا بزرگ تر است و قرار است که در آن ۶ اقامتگاه تفریحی، پارک آبی، روستای ساحلی ایجاد شود بعد از اینکه مجموع موج شکن در سال ۲۰۰۷ به اتمام رسید و می خواستند که سازه های اصلی آن را بسازند دبی با بحران اقتصادی مواجه شد که کار ساخت و ساز را متوقف کرد و همچنان هم ساخت آن متوقف است اما مسئولان سازنده آن می گویند در آینده ساخت آن از سر گرفته می شود. همچنین برای ساخت این جزیره یک منطقه محافظت شده دریایی از بین رفته و موجودات بومی آن از بین رفته اند.

جزیره دیره

این جزیره اول قرار بود طرحی شبیه نخل داشته باشد اما در ادامه طرح آن عوض شد، چون اندازه این جزیره بزرگ بود کار ساخت آن را به صورت بخش بخش انجام دادند، در اوایل سال ۲۰۰۷،  ۲۰ درصد از جزیره را با ۲۰۰ میلیون متر مکعب شن ایجاد کردند، چند ماه بعد اعلام شد که با ۳۰۰ میلیون مکعب شن ۲۵ درصد کار انجام شده است و تا ابتدای سال ۲۰۰۸ هم ۸۰ درصد کار ساخت این جزیره به پایان رسید.

جزایر مصنوعی دبی + تصاویر

مجمع الجزایر جهان 

نمای کلی این جزیره به صورت نقشه ی قاره های جهان می باشد. این مجمع اجزایر در 4 کیلومتری ساحل دبی و امارات ساخته شده است. معماران و مهندسین مناطق کم عمق ساحلی را برای اجرای این پروژه در نظر گرفتند، آن ها برای ساخت این جزیره، آن را لایروبی کرده و از شن های شسته برای احیای آن استفاده کردند. هزینه ی احیای این زمین ها در حدود 2 میلیارد دلار و کل هزینه ی ساختن آن 14 میلیارد دلار اعلام شد.

جزایر مصنوعی دبی + تصاویر

مجمع الجزایر دنیا و کهکشان 

در این پروژه قرار بود مجموعه ی الجزایر کهکشان دراطراف مجمع الجزایر جهان و میان سه جزیره ی نخل احداث شود، در سال 2008 ایده و طرح ساخت آن توسط شرکت نخیل مطرح شد، اما این پروژه همچنان در حال تعلیق ماند تا این که اجرای آن در آوریل 2015 به طور کلی لغو شد.

جزایر مصنوعی دبی + تصاویر

جزایر مصنوعی چه مشکلات زیست محیطی را ایجاد می کنند؟

ساخت و ساز جزایر مصنوعی می تواند اکوسیستم کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد و با از بین بردن جانوران، صخره های مرجانی، بسترهای صدفی و چمن های دریایی باعث ایجاد آلودگی محیطی و از بین رفتن نظم طبیعی موجود در این ناحیه شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید