دریاچه لوکتاک ، بزرگترین دریاچه آب شیرین در هند

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در میان جاذبه های گردشگری هند، دریاچه ها نقش اساسی دارند. در منطقه ی مانیپور، یک دریاچه بسیار زیبا و دیدنی قرار دارد که به دلایل مختلفی آن را دریاچه شناور می شناسند. این دریاچه که لوکتاک نام دارد به عنوان اولین و تنهاترین دریاچه شناور جهان شناخته می شود.

دریاچه لوکتاک ، بزرگترین دریاچه آب شیرین در هند

دریاچه لوکتاک (Loktak Lake) بزرگ ترین دریاچه آب شیرین شمال شرقی هند است که هزاران جزیره شناور دارد و جایی برای جذب میلیون ها توریست است. این جزایرشناور را فومدی مینامند. فومدی ها توده های سرسبزی متشکل از گیاهان، خاک و مواد ارگانیک هستند که با توجه به چگالی شان بر روی آب شناور می مانند. فومدی ها وسعتی حدود ۴۰ کیلومتر مربع را پوشانده اند به هر طرف که نگاه کنید آنها را خواهید دید.

وقتی در فصل زمستان بارندگی کم می شود و سطح آب دریاچه پایین می رود ریشه های این گیاهان به کف دریاچه می رسد و فومدی ها دوباره رشد می کنند. چیزی که این دریاچه را خاص تر کرده پارک ملی Keibul Lamjao  است که برای دیدن آن باید به بخش جنوب غربی دریاچه بروید.

دریاچه لوکتاک ، بزرگترین دریاچه آب شیرین در هند

در این پارک ملی تعداد زیادی از گوزن های در معرض خطر به اسم سانگای زندگی می کنند که بومی همین محل هستند. سم های خاص این گوزن ها کاملا با شرایط این جزیره های شناور سازگار شده و حیوان به راحتی می توانند بر روی آن ها راه برود.

این دریاچه به وسعت ۳۰۰ متر مربع نقش مهمی در اقتصاد ایالت مانیپور دارد و به عنوان منبع آب برای تولید برق، آبیاری و آشامیدن به کار می رود. دریاچه برای ماهیگیران روستایی که در نواحی اطراف و یا بر روی فومدی ها زندگی می کنند هم منبع درآمد به حساب می آید به طوری که حدود ۱۰۰ هزار نفر برای گذراندن زندگی روزمره روی این دریاچه حساب می کنند.

مردم محلی از فومدی ها برای ساخت کلبه و ماهیگیری استفاده می کنند، آن ها از این فومدی ها محفظه های گرد و مصنوعی به وجود می آورند تا در آن ها ماهی پرورش دهند. این دریاچه با توجه به مقدار فومدی ها و میزان فعالیت های انسانی به بخش های شمالی، مرکزی و جنوبی تقسیم شده است. بخش های شمالی با تعداد زیادی از همین فومدی ها از بخش های مرکزی جدا می شود، فومدی های این محل ضخامتی به اندازه ۰٫۴ تا ۴٫۵ متر دارند و از شمال غربی تا جنوب شرقی کشیده شده اند. در ماه های ژانویه تا مارس (دی تا اسفند) فومدی های این محل سوزانده می شوند تا جایی مناسب برای پرورش ماهی ها به وجود بیاید. بخش مرکزی دریاچه با اینکه در گذشته فومدی های زیادی نداشت ولی در طول سال ها روستاییان بر روی آن فومدی هایی را به وجود آورند تا در آن ها ماهی گیری کنند.

دریاچه لوکتاک ، بزرگترین دریاچه آب شیرین در هند

اینجا جایی عالی برای کسانی است که به حیات وحش علاقه دارند؛ دریاچه لوکتاک تنوع زیستی زیادی دارد و در آن ۲۳۳ گونه از جانوران دریایی، بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان و ۴۲۵ گونه از حیوانات نادر زندگی می کنند. اگر تماشای پرندگان را دوست داشته باشید این دریاچه بهشت پرنده دوستان است و می توانید با رفتن به آنجا پرندگانی را ببینید که محال است تا به حال آن ها را در نقطه دیگری از کره زمین دیده باشید.

دریاچه لوکتاک در ۳۹ کیلومتری شهر ایمفال، مرکز ایالت منیپور قرار دارد و دسترسی راحتی هم با هواپیما و هم با ماشین دارد. محل این دریاچه مقصدی منحصربفرد برای گردشگران است و فرصت ها زیادی را در اختیار گردشگران می گذارد تا از زیبایی های دریاچه و شکل های متنوع  فومدی های آن لذت ببرند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید