بنر هدر

دریای وادن ، دریایی که میتوان روی آن راه رفت!

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

دریای وادن دریایی است در قسمت جنوب شرقی دریای شمال که در بین سواحل شمال غربی قاره‌ی اروپا قرار گرفته و از جزایر فریزی، آب‌های کم‌عمق، تالاب‌ها و گونه‌های زیستی متنوع تشکیل شده است.

در لبه‌ی جنوب شرقی دریال شمال، در امتداد ساحل دانمارک تا هلند، می‌توان کمربندی از زمین‌های گِلی کم عمق، جزر و مدی و جزیره‌های حصار مانند را مشاهده کرد. معمولا این آب زیرزمینی در سطح زمین باقی خواهند ماند جز در مواقعی که جزر و مد اتفاق می‌افتد. این عمل دو بار در روز رخ می‌دهد؛ که در این زمان، عمق آب‌ها به ۱۵ کیلومتر می‌رسد و می‌توان گستره‌ی وسیعی از زمین‌های گلی را مشاهده کرد. منطقه‌ای که به «دریای وادن» (Wadden Sea)، شهرت یافته و یکی از آخرین اکوسیستم‌های باقیمانده‌ی طبیعی و بسیار بزرگ جزر و مدی (کشندی)، در زمین است.

دریای وادن ، دریایی که میتوان روی آن راه رفت!

این دریا که از امتداد «دن هلدر» (Den Helder) در شمال غرب کشور هلند آغاز می‌شود، از طول رودخانه‌ی بزرگ کشور آلمان عبور کرده و تا مرزهای شمالی در «اسکالینگ» (Skallingen)، واقع در شمال «اسبیرگ» (Esbjerg)، کشور دانمارک، ادامه دارد. مسیری که بالغ بر ۵۰۰ کیلومتر طول و مساحتی نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر مربع را شامل می‌شود.

دریای وادن ، دریایی که میتوان روی آن راه رفت!

تفریح وات واندرن معمولا با پاهای برهنه انجام می شود، وقتی با پاهای برهنه روی این گل های نرم راه می روید، گل به لابه لای انگشتان خزیده و حس خوبی در فرد ایجاد می کند. صدف ها و کرم های باریک دریایی، موقع راه رفتن به زیر پاها می خزند و میگوها، خرچنگ های کوچک، حلزون ها و ستاره های دریایی ای که از موج های دریا به جا مانده اند، به قوزک و مچ پا برخورد می کنند. هر ساله ده ها و هزاران نفر به این منطقه می روند تا عقب نشینی کم نظیر آب دریا را از نزدیک ببینند.

البته راه رفتن روی این دریای گلی خطرناک است چون ممکن است گل ها به طور ناگهانی ریزش کنند به همین دلیل، مسیر های خاصی وجود دارد که بهتر است تا فقط در آنها پیاده روی کرد.

دریای وادن ، دریایی که میتوان روی آن راه رفت!

دریای وادن همچنین تنوع زیستی بسیار بالایی دارد به طوریکه بیشتر از ۱۰۰۰۰ گونه ی مختلف از گیاه و جانور در آن زندگی می کنند از موجودات میکروسکوپی گرفته تا ماهی، پرنده و پستاندارن مختلف. علاوه بر این، دریای وادن یک منبع غذایی خیلی خوب هم هست چون با هر موج آن، تعداد زیادی از پرنده های مهاجر مثل اردک، مرغ های پا دراز، غاز و فک دریایی را با خود به همراه می آورد.

البته تنوع زیستی دریای وادن قابل مقایسه با چند  سال پیش که هنوز انسان ها تا این اندازه در طبیعت آن پیشروی نکرده بودند، نیست. بسیاری از گونه های دریایی مثل سالمون اقیانوس اطلس، حلزون ها و نوع خاصی از صدف که قبلا در این دریا زیست می کردند، به ناگهان ناپدید شدند. حتی اندازه ی دریای وادن امروزه به ۵۰ درصد سایز واقعی اش در گذشته رسیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید