آشنایی با تیمور شرقی و دیدنی های آن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

تیمور شرقی با نام رسمی جمهوری دموکراتیک تیمور شرقی کشوری است واقع در جنوب شرق آسیا و پایتخت آن دیلی است. تیمور شرقی در سال 2002 استقلال یافت. مردم این کشور که از غرب با اندونزی همسایه است، در سال 2002 در یک همه‌پرسی که با حضور ناظران سازمان ملل متحد برگزار شد به استقلال از اندونزی رای دادند. تیمور شرقی در قرن 16 میلادی مستعمره پرتغال شد. در سال 1975 سرانجام این کشور استقلال خود را از پرتغال به دست آورد اما در همان سال اندونزی آن را اشغال کرد. تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر در این کشور تازه استقلال یافته 800 دلار است که نسبت به دیگر کشورهای جهان رقم پایینی است.

آشنایی با تیمور شرقی و دیدنی های آن

آب و هوای این کشور گرم و استوایی است و فصل‌های آن به دو بخش بارانی و خشک تقسیم می‌شود.

پایتخت و بزرگترین شهر این کشور بندر دیلی با ۴۸ هزار نفر جمعیت است و دومین شهر بزرگ کشور بائوکائو نام دارد. از دیگر شهرهای مهم تیمور شرقی می‌توان، داره ۱۷ هزار نفر، مالیانا ۱۲ هزار نفر و ارمرا ۱۲ هزار نفر را نام برد.

مردم تیمور شرقی

جمعیت این کشور حدود یک میلیون و 109 هزار نفر با میانگین سنی 5/21 سال است. امید به زندگی برای زنان 69 و برای مردان 65 سال است. . اکثریت نژاد تیمور شرقی را رامائوبره‌ها تشکیل می‌دهند، چینی‌ها، اندونزیایی‌ها و پرتغالی‌ها در اقلیت هستند. تتوم و پرتغالی زبان‌های رسمی تیمور شرقی هستند. تیمور شرقی دومین کشور مسیحی قاره آسیا بعد از فیلیپین است. تیموری‌ها ۷۸ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و از دو گروه عمده Austtonesian و پاپوایی تشکیل شده‌اند. دین ۸۶ ٪ مردم تیمور شرقی، کاتولیک، ۵ ٪ پروتستان و ۳ ٪ مسلمان است.

غذاهای تیمور شرقی شامل غذاهای منطقه‌ای محبوب مانند گوشت خوک، ماهی، ریحان، تمر هندی، حبوبات، ذرت، برنج، سبزیجات ریشه‌ای و میوه‌های گرمسیری می‌باشد. آشپزی در تیمور شرقی از آشپزی جنوب شرقی آسیا و از غذاهای پرتغالی تأثیر گرفته‌است. به خاطر قرن‌ها حضور پرتغالی در این جزیره باشد ادویه‌های بخش‌های دیگر مستعمرات پرتغالی در جهان در تیمور شرقی نیز کاربرد دارند.

اقتصاد در تیمور شرقی

واحد پول تیمور شرقی، دلار آمریکا با واحد جزء (سنت) می‌باشد. الوار، نارگیل، موز و سایر محصولات نواحی گرمسیری استوایی از صادرات تیمور شرقی محسوب می‌شود.  مهم‌ترین محصول این کشور چوب صندل است که در کنار فراورده‌های دیگری همچون قهوه و مرمر به کشورهای آمریکا، آلمان، پرتغال، استرالیا و اندونزی صادر می‌شود. مواد غذایی، گازوئیل، نفت سفید و ماشین‌آلات نیز جزو واردات این کشور از همین کشورهاست.

ذخایر گازی که زمانی مورد ادعای مالکیت استرالیا بود، از عوامل کلیدی تأثیرگذار در اقتصاد تیمور شرقی است. میدان گازی سان رایز بزرگ بیش از ۱۴۴ میلیارد متر مکعب گاز و همچنین ۲۲۶ میلیون بشکه میعانات گازی که حدود ۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد را در خود جای داده‌است. در سال ۲۰۱۷ دادگاه بین‌المللی لاهه اعلام کرد که تیمور شرقی و استرالیا در مورد این میدان گازی توافق کردند یک نظم خاص برای میدان سان رایز بزرگ ایجاد نمایند تا مسیر توسعه این میدان و اشتراک درآمدهای حاصل از آن را هموار سازند.

جاهای دیدنی تیمور شرقی

جزیره اتائورو

در سفر خود به کشور تیمور شرقی به جزیره اتائورو سفر کنید این جزیره به دلیل داشتن ماهی‌های متنوع بسیار مشهور می‌باشد و غواصی زیر آب‌های این جزیره می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

آشنایی با تیمور شرقی و دیدنی های آن

جزیره ژاکو Jaco Island

یکی از بهترین جزایر کشور که در فهرست زیباترین جزایر دنیا نیز قرار دارد و شن و ماسه های نرم و سفید آن توریست های بساری را جذب می کند. اگر به این جزیره سفر کردید بگذارید ژاکو شما را غرق زیبایی ها و آرامش خود کند. در این جزیره سکوت مطلق حکمفرماست و آرامش توصیف ناپذیری انتظارتان را می کشد.

آشنایی با تیمور شرقی و دیدنی های آن

بازار محلی دیلی Tais Market

در شهر دیلی و بعد از دیدن مجسمه کریستو کاری بعدی گشت و گذار در بازار محلی است. البته در دیلی دو بازار معروف وجود دارد که البته محبوب ترین آن همین بازار تایس است.

آشنایی با تیمور شرقی و دیدنی های آن

اگر به دنبال مردم شناسی هستید و دوست دارید بین محلی ها گردش و نوع خرید کردن آنها را ببینید این بازار سوژه ی مناسبی خواهد بود. از جمله مواردی که در این بازار فروخته می شود می توان به کیف ، جواهرات ، صنایع دستی ، پوشاک و … اشاره کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید