بنر هدر

دیدنی های قرقیزستان ، جاذبه های گردشگری قرقیزستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قرقيزستان كشوری محصور به خشكی در آسيای مركزی است و از جمله كشور‌های واقع شده در ميان سلسله جبال تيان شان است كه غالب آنها دارای اراضی شديدا كوهستانی هستند. اين كشور  بواسطه چشم‌انداز‌های زيبا و تاريخ طولانی كوج‌نشينی مردمش معروف است. مهمترين شهرهای اين كشور بيشكك (پايتت) و اوش است. قرقيزستان همچنين بخاطر برخورد‌ها و تنش‌های قومی ميان قرقيز‌ها، ازبك‌ها و ساير اقوام كشوری مثال زدنی است. حتی در دوره تسلط اتحاد شوروی نيز شاهد چنين برخورد‌های قومی بوده است.

دیدنی های قرقیزستان ، جاذبه های گردشگری قرقیزستان

تاريخ قرقيزستان

تاريخ “قرقيزستان” به سال 201 قبل از ميلاد باز می گردد، زمانی كه قزقيزان معتقدند قوم قرقيز از اقوام ترك  زاده شدند. در ابتدا قرقيز‌ها در بخش شمال شرقی كشوری كه هم اينك مغولستان ناميده می شود، زندگی می كردند. بعد‌ها آنها به جنوب مهاجرت كرده و در اطراف رودخانه ينی سئی در جنوب سيبری سكنی گزيده و از قرن ششم تا هشتم در آنجا زندگی كردند. در قرن دوازدهم ، اسلام دين مسلط در تمام منطقه شد و در قرن سيزدهم قرقيزها با  اوج گيری امپراطوری مغول به جنوب مهاجرت كردند. در قرن‌های پانزدهم و شانزدهم جمهوری قرقيز شكل گرفته بود و تا قرن نوزدهم به شكل مستقل به حيات خود ادامه داد. در 1876 ، اين سرزمين به تصرف امپراطوری روسيه در آمد كه باعث برخي از تنش‌ها و شورش‌ها شد. در طول تسلط روسيه بسياری از قرقيزها به چين و افغانستان مهاجرت كردند. در 1918 اتحاد شوروی در اين منطقه برقرار و در 1924 قرقيزستان بخشی از منطقه خودمختار كارا – قرقيز شناخته شد. در 1926 اين نام به جمهوری شوروی سوسياليستی  خودمختار قرقيز تغيير يافت و دوباره در سال 1936 به نام جمهوری شوروی سوسياليستی “قرقيزستان” (KSSR) و به عنوان بخشی از جمهوری های متحده شوروی به رسميت شناخته شد. در دوران تسلط شوروی، “قرقيزستان ” از نظر اقتصادی و اجتماعی توسعه يافت. در 1924 الفباي جديد عربی به رسميت شناخته شد كه بعد‌ها در سال 1928 به لاتين و در 1941 به سيرليك (روسی) تغيير يافت. در ژوئن 1990 “قرقيزستان” بواسطه تنش‌های قومی ميان قرقيز‌ها و ازبك‌ها در منطقه اوش دچار نا آرامی شد. در همان سال جنبش دموكراتيك “قرقيزستان” آغاز به فعاليت نمود و در اكتبر 1990 “عسگر آقايف” رئيس جمهور شد. در 1991 اين كشور  از اتحاد شوروی جدا شد و در 1993 جمهوری مستقل قرقيز اعلام موجوديت كرد. در طول دهه 1990 و اوايل 2000 كشور دجار بی ثباتی سياسی شد و انتخابات دموكراتيك و آزاد در آن برگزار نگرديد. امروزه نيز هنوز انتخابات تحت تاثير اختلالات و تنش‌های قومی ميان قرقيز‌ها و ازبك‌هاست.

جاهای دیدنی قرقیزستان

دریاچه ایسیک کول

دریاچه ایسیک کول، دریاچه‌ای جادویی به شمار می‌رود که در منطقه شرقی قرقیزستان و در بین کوه‌های تیان‌ شان قرار دارد. این دریاچه از بزرگ‌ترین دریاچه‌های کوهستانی جهان است که در 1,608 متری سطح دریا واقع شده است. عمق دریاچه ایسیک کول در بیشترین نقطه به 668 متر می‌رسد و آب بیش از 50 رودخانه چون رودخانه جرگان، توپ، رود چو، قارکول، جوکا به آن می‌ریزد. به دلیل شفافیت دریای ایسیک کول، آب این دریا مناسب برای درمان و استراحت به همراه خانواده است و دارای مواد درمانی موسوم به «دادون» است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

دیدنی های قرقیزستان ، جاذبه های گردشگری قرقیزستان

 برج بورانه

این برج در قرن ۱۱ میلادی ساخته شده است، در مسیر جاده ابریشم Balasaghun قرار گرفته بود. در اصل برج آن مناره ای است با ارتفاع بیش از ۴۰ متر و جز اولین برج هایی است که در کل آسیای مرکزی قرار دارد. متاسفانه، زمین لرزه در قرن ۱۵th نیمی از برج را نابود کرد. امروزه فقط بیش از ۲۰ متر ارتفاع دارد و شما حتی می توانید از آن بالا بروید! در نزدیکی برج، شما همچنین می توانید نگاهی به موزه کوچک و نگاهی به برخی از حکاکی های باستانی سنگی به نام balbals داشته باشید.

دیدنی های قرقیزستان ، جاذبه های گردشگری قرقیزستان

شهر بیشکک

شهر بیشکک با بناهای زیبا هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند. بهترین غذاهای قرقیزستان را نیز می‌توانید در رستوران‌های شهر بیشکک امتحان کنید.

دیدنی های قرقیزستان ، جاذبه های گردشگری قرقیزستان

پارک ملی آلا آرچا

تقریبا نیم ساعت دور از حومه بیشکک یک پارک ملی با شکوه  قرار گرفته است. شما می توانید به کوه ها نزدیک تر شوید که پس زمینه ای به شهر داشته باشید. بالاترین قله پارک ملی به ۴۸۹۵ متر می رسد و دامنه Ala Archa بیش از پنجاه قله دارد. این محل  یک مکان تفریحی ​​محلی مورد علاقه برای پیکنیک و همچنین محبوب برای گردشگران است.

دیدنی های قرقیزستان ، جاذبه های گردشگری قرقیزستان

دریاچه Song Kul

Song Kol دریاچه ای در کنار مراتع تابستانی فراوان است که تنها از ژوئن تا سپتامبر قابل دسترسی است و در ارتفاع ۳۰۱۶ متر واقع شده است، اما قله های آن ناهموار به نظر نمی رسند و در واقع به نظر بسیار مسطح اند. Song Kul یک دریاچه آب شیرین است که طول آن ۲۹ کیلومتر و در حدود ۱۸ کیلومتر عرض دارد. حداکثر عمق آن فقط ۱۳ متر است.

دیدنی های قرقیزستان ، جاذبه های گردشگری قرقیزستان

پیست اسکی کارکول

این پیست با داشتن چشم اندازی زیبا، در حال حاضر به یکی از جاذبه های مهم گردشگری تبدیل شده است. اگر اهل ورزش‌های تفریحی هستید، بازدید از پیست اسکی کاراکول را فراموش نکنید، چرا که می‌توانید حین لذت بردن از ورزش اسکی، از دیگر امکانات این پیست همچون رستوران‌ها بهره‌مند شوید و برای رفع خستگی راهی این رستوران‌ها شوید و غذایی لذیذ نوش جان کنید. خوب است بدانید، پیست اسکی کاراکول که در استان ایسیک کول قرقیزستان قرار گرفته است، امروزه طرفداران بسیاری در میان اسکی بازان دارد. با شروع بارش برف در قرقیزستان، این پیست به مکان تفریحی پر هیاهو تبدیل می‌شود که حتی برف بازی در این منطقه هم بسیار تماشایی به نظر می‌رسد.

دیدنی های قرقیزستان ، جاذبه های گردشگری قرقیزستان

کاوران سرای تاش

Tash Rabat یک کاروانسرا سنگی تاریخی است. این مکان توسط تجار و کاروان های آنها در جاده ابریشم باستانی استفاده می شد. این یکی از بهترین مکان هایی از این نوع در آسیای میانه است. شما می توانید در اطراف آن اسب سواری کنید. در اصل به عنوان یک صومعه  ساخته شد و سپس به کاروانسرای تبدیل شد.

دیدنی های قرقیزستان ، جاذبه های گردشگری قرقیزستان

 اوش Osh

اوش قدیمی ترین شهر قرقیزستان است که ۳۰۰۰ سالگی آن را در سال ۲۰۰۰ جشن گرفتند. این منطقه در مرکز دره فرخان بارور است. مرکز شهر توسط Sulaiman-Too اشغال شده است. این یک کوه مقدس است که به طور مداوم  برای هزاران سال پرستش شده است. زنان معتقدند که این عمل شانس تولد فرزندان سالم را افزایش می دهد. این یکی از نمونه هایی عالی از سنت های طولانی مدت جاده ابریشم است که اعتقادات ماقبل تاریخ، پیش از اسلام، اسلامی و محلی را به یک سایت مقدس متصل می کند. تلفظ محلی سلیمان است. تصور می شود که تخت سلمان زمانی در این کوه قرار داشته است. برخی از افسانه ها تا آنجا می گویند  که در اینجا دفن شده است.

دیدنی های قرقیزستان ، جاذبه های گردشگری قرقیزستان

 قله لنین

Peak Lenin در حدود یک تا سه ساعت دورتر از شهر اوش است که در مرز بین قرقیزستان و تاجیکستان واقع شده است. مرتفع ترین نقطه آن  به ۷۱۳۴ متر می رسد. این یکی از ساده ترین صعود ها به صخره های سنگی با بیش از ۷۰۰۰ متر ارتفاع است. اگر نمیتوانید این قدر بالا بروید ، لذت بردن از دیدگاه قله از اولین اردوگاه پایینی نیز برخوردار شوید که توسط خودرو نیز می توانید به آنجا برسید و لذت ببرید.

دیدنی های قرقیزستان ، جاذبه های گردشگری قرقیزستان

 Djeti Oguz و Altyn Arashan

یکی از مکان های مورد علاقه دره Djety Oguz با سازه های صخره ای قرمز و آلتین آرشان که به دره های کوه سوئیسی شباهت دارد هستند ،جوتی اوگوز به معنای هفت گاو است.صخره های رنگارنگ تنظیم کننده افسانه های زیبا و تراژیک است که می توانید در طول تورهای قرقیزستان و سایر ماجراهای آسیای میانه ای بشنوید.

دیدنی های قرقیزستان ، جاذبه های گردشگری قرقیزستان

آلتین آرشان نیز یکی از زیباترین مسیرهای پیاده روی قرقیزستان را ارائه می دهد و از همه مهمتر، به اندازه کافی مسیرش آسان است که هر کسی بتواند آن را انجام دهد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید