بنر هدر

غار جعیتا در لبنان ، پناهگاه انسان های اولیه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

غار جیتا (jeita grotto) که در عربی جعیتا نامیده می‌شود، یکی از دیدنی های لبنان است که در 20 کیلومتری شمال بیروت قرار گرفته است.  این مکان شگفت‌انگیز آهکی، دارای دو طبقه در بالا و پایین است که به هم متصل‌اند. جذابیت آن باعث شده که هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. طبق شواهد پیدا شده ثابت می‌شود که، این غار، پناهگاه انسان‌های اولیه بوده، که نشان از قدمت آن است. برای اولین بار غار جیتا (جعیتا) توسط یه مبلغ مذهبی کشف شد، اما بعدها، یک شرکت بیروتی، گروهی را برای اکتشاف فرستاد که موفق شدند 1060 متر درون غار پیشروی کنند.

غار جعیتا در لبنان ، پناهگاه انسان های اولیه

برای بازدید از غار جیتا (جعیتا) لازم است تا سوار ون شده و تا دهانه‌ی آن بروید. سپس برای دیدن غار پایین، با قایق به اعماق آن سفر می‌کنید و رود بزرگ زیر بستر غار را می‌بینید و از شگفت‌انگیز بودن آن لذت می‌برید.

غار جعیتا در لبنان ، پناهگاه انسان های اولیه

غار بالاتر، همچون یک تالار زیبا پر از قندیل‌های بزرگ، تالاب، ستون‌ها و اشکال کریستالی است، که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. اما به جای قایق باید قدم زنان وارد این قسمت شده و عظمت آن‌ها را درک کنید. برای بازدید سه مسیر وجود دارد، که نام اولین آن، دالان سفید است وانواع اشکال زیبا را می‌توان در آن دید. همچنین، بزرگترین استالاگتیت (قندیل) جهان در آن خود نمایی می‌کند. مسیر دوم، دالان قرمز است که، ارتفاع برخی قسمت‌های آن به 106 متر می‌رسد و پهنای آن بین 30 تا 50 متر متغیر است.

غار جعیتا در لبنان ، پناهگاه انسان های اولیه

جاذبه های گردشگری غار جعیتا

غار جعیتا یکی از جاذه های اصلی گردشگری در لبنان است، این امر موجب شده تا امکانات رفاهی پیشرفته مورد نیاز آنان در این محل تعبیه شود. این امکانات شامل قطار، یک باغ وحش کوچک و مجسمه های بسیار است. چندین نمونه فروشگاه سوغاتی شامل صنایع دستی تولید لبنان و چندین رستوران که غذاهای محلی و سنتی لبنان را سرو می کنند در محوطه قرار دارند.

مسیرهای دسترسی به غار جعیتا

بهترین راه رسیدن به غار استفاده از خودرو است. غار تنها ۱۸ کیلومتر با شمال بیروت فاصله دارد. گزینه دیگر سوار شدن مینی بوس در دورا Dawra و پیاده شدن در بزرگ راه بیروت_ جونیه است. پس از پیاده شدن یک ایستگاه تاکسی است که مسافت ۵ کیلومتری باقی مانده در غار شما را خواهد برد. البته اگر پول بیشتری خرج کنید تاکسی مستقیما از بیروت شما را به غار خواهد برد البته این کار حدودا ۶۰ دلار برای شما خرج خواهد داشت. در نقشه زیر می توانید محل دقیق قرار گرفتن غار جعیتا را مشاهده نمایید.

زمان بازدید

بازدید از غار در اکثر مواقع سال و هر روزه هفته به جز دوشنبه های امکان پذیر می باشد. ساعت کار آن نیز بستگی به فصل های سال دارد. توصیه می شود که قبل از برنامه ریزی خود برای بازدید حتما سایت غار را چک کنید. هر سال اواخر ژانویه تا اوایل فوریه به مدت چهار هفته غار تعطیل می شود. در طول زمستان به خاطر شرایط آب و هوایی و بالا آمدن سطح آب اغلب غار پایینی تعطیل است. دمای غار در تمام طول مدت سال ۱۶ درجه سانتی گراد ثابت است.

غار جعیتا در لبنان ، پناهگاه انسان های اولیه

به یاد داشته باشید که عکاسی درون غار ممنوع است و باید هنگام ورود به غار دوربینتان را درون کیفتان بگذارید. بهایی که بابت بلیط پرداخت می کنید شامل قطار اسباب بازی، تله کابین، ورودی غار جعیتا و یک ویدیو بیست دقیقه ای (به زبان های انگلیسی، عربی و فرانسوی) درباره غار می شود. که به شما اجازه می دهد یک بازدید ۹۰ دقیقه ای از غار داشته باشید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید