مناطق گردشگری و دیدنی استونی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

اِستونی کشوری در منطقه بالتیک در شمال اروپا است. این کشور از غرب به دریای بالتیک و از شمال به خلیج فنلاند می‌رسد و مرز شرقی آن با روسیه و مرز جنوبی آن با لتونی مشترک است. مساحت کشور استونی ۴۵,۲۲۷ کیلومتر مربع و جمعیت این کشور ۱,۳۱۷,۷۹۷ نفر است. پایتخت آن تالین است. واحد پول این کشور یورو و تنها زبان رسمی این کشور استونیایی بسیار به زبان فنلاندی نزدیک است. این زبان برخلاف اکثریت زبان‌های قاره اروپا که از ریشه هندواروپایی هستند جزو زبان‌های خانواده اورالی است. استونی از کم‌جمعیت‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا است.

نتیجه تصویری برای پرچم استونی

در این کشور، دریاچه‌های فراوان و جنگل‌های متراکم زیادی، به چشم می‌خورد. استونی سه رودخانه اصلی دارد به نام‌های امایوگی، پارنو و ناروا. آب‌وهوای این کشور معتدل و مرطوب با تابستان‌های ملایم و زمستان‌های سرد است. استونی ۵۶۱ کیلومتر مرز دارد و طول سواحل آن بسیار بیشتر از این یعنی ۳۷۹۴ کیلومتر است. در مرز شرقی استونی با روسیه، دریاچه پیپوس واقع شده و مرز شمالی را رودخانه ناروا تشکیل می‌دهد. استونی تنها در مرز جنوبی خود عارضه طبیعی مشخصی ندارد. سطح کشور استونی کمابیش هموار است ولی در برخی سواحل آن زمین‌ها گاه با شیب زیادی از دریا بیرون آمده‌اند و در جنوب شرق کشور در پشت این سواحل نیز تپه‌زارها ادامه می‌یابند. بلندترین نقطه استونی یعنی سور مونامگی (به معنی کوه تخم‌مرغی بزرگ) که ۳۱۸ متر ارتفاع دارد نیز در این بخش از کشور واقع شده‌است.

در مناطق غربی و شمالی استونی صدها جزیره واقع شده که بیشتر آن‌ها غیرمسکونی هستند و از شماری از آن‌ها در زمان شوروی به عنوان منطقه نظامی استفاده می‌شد. بزرگ‌ترین این جزایر ساره و هیو هستند که هر یک استان‌های جداگانه‌ای به‌شمار می‌آیند. از جزیره‌های کوچک‌تر مسکونی می‌توان به موهو، وورمسی، ویلساندی، آبروکا، کیهنو، و روهنو اشاره کرد.

 تاریخ اِستونی 

کشورهای گوناگونی از جمله دانمارک، سوئد، لهستان و روسیه برای مدتی کشور استونی را تحت تسلط داشتند اما پس از شکست روسیه تزاری در جنگ جهانی اول و انقلاب بلشویکی در روسیه، استونی توانست استقلال خود را از روسیه به دست آورد. این کشور توانست استقلال خود را تا سال ۱۹۴۰ نگه دارد اما بر اساس توافق پنهانی استالین با هیتلر برای تقسیم بخش هایی از اروپا، این کشور به اشغال نیروهای شوروی درآمد و پس از جنگ بین شوروی و آلمان در سال ۱۹۴۱، توسط نیروی آلمان اشغال شد. شکست آلمان در جنگ دوم به تسلط مجدد شوروی منجر شد که تا فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ و اعلام استقلال جمهوری استونی ادامه پیدا کرد. کشور استونی در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا ملحق شد و به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو پذیرفته شد.

شهرهای مهم استونی 

تالین پایتخت این کشور بوده و معماری شهر یادآور قرون وسطا است، مهمترین شهر استونی بعد از تالین تارتو است که به عنوان قطب علمی کشور از آن یاد می شود. شهر های بعدی کشور استونی به ترتیب ناروا، کوتلایاروه، پارنو و رکاور نیز هستند.

جاذبه های دیدنی در استونی

کلیسا  Oleviste Church

کلیسایی قدیمی در شهر تالین وجود که به متعلق به قرن ۱۲ می شود، علاوه بر تاریخی بودن این بنا با توجه به پله های زیادی که دارد از آن می توانید به عنوان یک مقصد کوه نوردی طور هم یاد کنید.

موزه افسانه های تالین

اگر به هیجان و داستان های ترسناک قدیمی علاقمند هستید موزه افسانه های تالین را از دست ندهید،در این موزه داستان ها و افسانه های قدیمی شهر تالین را به همراه موسیقی برایتان بازگو می کنند.

موزه مشاغل

بازدید از این موزه می تواند نمایی کلی از شهر تالین را برایتان روشن کند.اطلاعاتی نظیر جنگ، در زمانی که توسط روسیه و آلمان اشغال شده بود. حتما بازدید از این موزه را هنگام سفر در خاطر داشته باشید.

صومعه (Convent of St. Bridget (Pirita Klooster

یکی از تاریخی ترین جاذبه های شهر تالین در استونی، صومعه Pirita Klooster است. درون این صومعه تعدادی قبرستان و بناهای یاد بود وجود دارد. برای بازدید از این صومعه ۹ تا ۷ بعد از ظهر فرصت دارید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید