کوه تاراناکی ، یکی از جاذبه های طبیعی نیوزیلند

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کوه تاراناکی که با نام اگمونت نیز شناخته می شود، در خط ساحلی غربی جزیره ی شمالی نیوزیلند واقع شده و باور می رود که متقارن ترین مخروط آتشفشانی دنیا باشد (کاندیدای دیگر آتشفشان میون Mayon است). این آتشفشان 120 هزار سال پیش ایجاد شد و آخرین بار در سال 1775 فوران کرد اما این فاصله ی زمانی دلیل بر خاموش بودن این آتشفشان نیست. آتشفشان شناسان بر این باورند که تاراناکی خواب است و در انتظار به سر می برد و به وقتش فوران خواهد کرد.

کوه تاراناکی ، یکی از جاذبه های طبیعی نیوزیلند

آتشفشان در مرکز پارک ملی اگمونت واقع شده که در تصاویر ماهواره ای مرزهای آن مانند یک دایره ی سبز تیره دیده می شود و دلیل نمود بارز شکل دایره، تفاوت پوشش گیاهی در قسمت های داخلی و خارجی پارک است. رنگ های تیره نماینده ی جنگل های بومی هستند در حالیکه محوطه های سبز روشن علفزارها و مزارع را تا محدوده ی دوار پارک نمایش می دهند. جالب است بدانید که بیشتر جنگل های نواحی پست نیوزیلند برای کشاورزی پاکسازی شده اند و تنها بخش های کوچکی از جنگل های بومی با درختان قدیمی شان باقی مانده اند. قطر دایره ی پارک ملی اگمونت 19 کیلومتر است.

کوه تاراناکی ، یکی از جاذبه های طبیعی نیوزیلند

۳ پارک مانانیا، اگمونت و پمبروک، منتهی به کوه تاراناکی است. افرادی که علاقه مند به گیاه شناسی هستند، می توانند بهترین استفاده را ازمحیط طبیعی دامنه این کوه داشته باشند.در محوطه ی این پارک برای افرادی که علاقه مند به اقامت در فضا و محیط این پارک هستند، هتلی وجود دارد که امکانات آن به این صورت است: ۸ کلبه ی محافظت شده و بسیار مجهز، سیستم پخش موسیقی بسیار عالی، دو غرفه برای خرید.

کوه تاراناکی ، یکی از جاذبه های طبیعی نیوزیلند

همچنین برای لذت بیشتر و استفاده ی بیشتر از محیط، ماشین و موتور مخصوص کوهستان ،به شما در صورت نیاز اجاره داده می شود. اگر هم تمایل به اقامت د این محیط نداشتید می توانید از هتل های شهر استرافورد، که قیمت مناسسبی هم دارند استفاده کنید. محوطه ی کوه تاراناکی، دارای ۱۳ ورودی است که البته ناگفته نماند، یکی از این ورودی ها بر خلاف ورودی های دیگر بسیار نا آرام است. اگر شما بخواهید کل محوطه کوه تاراناکی را دور بزنید و به نزدیکی دیگر کوه های نزدیک آن برسید، یک شبانه روز به طول خواهد انجامید. البته در گذشته، این مدت، ۲ روز بوده است. به مدت زمان طی کردن مسیر کوه در فصل زمستان، ۶ تا ۸ ساعت اضافه می شود. اما، چالش خوبی برای کسانی که رشته اشان کوه نوردی است و یا علاقه مند به کوهنوردی هستند، می باشد.در دامنه ی کوه ترارناکی سالانه اجلاس قبایل محلی در پای این کوه است. آن ها با این کار هر ساله در پی تثبیت این امر هستند که کوه تارانکی را این قبایل پیدا کرده و در اصل متعلق به آنان است.

در دامنه های شرقی این کوه، باشگاه کوهستانی استنفورد وجود دارد که سالانه در آن برای اسکی از ورزشکاران استقبال می شود. فصل اسکی ار ماه ژوئن تا اکتبر است.دما در فصل سرد، آنقدر در این محوطه بالا می رود که برف نرم می تواند در عرض چند ثانیه تبدیل به یخ شود. بنابراین، هر زمان که تصمیم به کوهنوردی در این منطقه گرفتید، حتما شرایط آب و هوایی آن را چک کنید و از کامل بودن امکانات کوه نوردی خویش اطمینان حاصل کنید. کوهنوردان احتیاجی به اقدامات تکمیلی برای تکمیل تجهیزات خود ندارند،  اما از آن جا که مسافران و توریست ها تجربه ای در این گونه محیط ها ندارند، حتما باید اقدامات تکمیل را انجام داده و با افرادی که بلد هستند بروند. در این منطقه، همان طور که گفته شد، جنگل ها،  بارشی هستند و همیشه نم دار، اما در کل سالانه به صورت تقریبی ۲۱۱۰ ساعت آفتابی نیز وجود دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید