تپه های شنی آتاباسکا ، جاذبه ای طبیعی در کانادا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کانادا مملو از جاذبه های گردشگری فوق العاده است که اگر کل جهان را هم که بگردید, نمونه های آن را هم نمی توانید پیدا کنید. در استان ساسکاچوان کانادا دریاچه ای زیبا قرار دارد که در بخش سواحل جنوبی اش در امتداده دریاچه اتاباسکا حدود ۱۰۰ کیلومتر تپه های شنی واقع شده است که فعال ترین تپه های شنی در کل دنیا شناخته شده اند. جالب است بدانید که این تپه ها بر خلاف تپه های دیگر که در نواحی خشک و وبی آب و علف هستند, در وسط زمین های بتلاقی و جتگل بورئال قرار گرفته است. لازم به ذکر است که این تپه ها در بیش از ۳۰ هزار هکتار پراکنده هستند و به دلیل اکوسیستم غیر طبیعی گیاهان استثنایی و متنوعی در آن روییده است.

تپه های شنی آتاباسکا ، جاذبه ای طبیعی در کانادا

تپه های شنی آتاباسکا

قطعا اسم این تپه ها شما را به یاد زمین های خشک و بی آب و علف می اندازد. حالی که ویژگی منحصر به فرد این تپه ها این است که در زمین های بیابانی نیستند و همین امر موجب عجیب تر شدن آن شده است. این تپه ها حدود ۸ تا ۹ هزار سال پیش در انتهای آخرین دوره یخبندان به وجود آمده اند. صفحات یخی، جریانی از آب به راه می افتد که مقادیر قبل توجهی از شن ها، لجن ها و رسوبات را از سنگ ماسه ها می شست و به دریاچه آتاباسکا می ریخت. عمق این دریاچه در زمان قدیم بسیار بیشتر از این بود. سال های بعد این دریاچه عقب نشینی کرد و رسوبات ماسه ای در ساحل دریاچه آشکار شدند.

حال نوبت به باد می رسد که با هنر خود این ماسه ها را به شکلی که امروز می بینیم تبدیل نماید. لازم به ذکر است که ایم روند آنقدر ادامه پیدا کرد که ماسه ها به شکل تپه های شنی در آمدند و حتی تا جنگل های اطراف هم کشیده شدند.

در اینجا باد و شن دست به دست هم داده اند تا بیابان آلبرتا را شکل بدهند البته نه بیابانی معمولی بلکه بیابانی که ویژگی خاصش این است که حرکت می کند! این بیابان هر سال ۱/۵ متر جابجا می شود به طوری که این تپه های قدرتمند در اثر جابجایی، جنگل ها را می پوشانند، دریاچه را پر می کنند و دشت بیابانی خشک و بی آب و علفی را بر جای می گذارند. اگر عاشق طبیعت گردی و ماجراجویی هستید اینجا یکی از بهترین مکان هاست چون تپه های شنی، چشم اندازهای جنگلی اطراف، دریاچه ها و باتلاق ها با هم  بهشتی را برای ماجراجویان به وجود آورده اند.

تپه های شنی آتاباسکا ، جاذبه ای طبیعی در کانادا

تپه های شنی آتاباسکا در بالای ناحیه ای به سام «سپر کانادا» قرار دارند، ناحیه ای بزرگ از سنگ های دوره پرکامبرین است که هسته اولیه زمین شناسی قاره آمریکای شمالی را شکل داده اند. این سنگ ها نیمی از کشور کانادا را فرا گرفته اند و حتی تا سواحل شمالی آمریکا هم گسترش پیدا کرده اند. این سنگ ها در بین قدیمی ترین سنگ های زمین هستند که قدمتشان به ۲٫۵ تا ۴٫۲ میلیارد سال قبل برمی گردد. در ناحیه ای که این تپه های شنی قرار دارند این سنگ با یک لایه از خاک که حدود ۲۰ متر ضخامت دارد پوشیده شده است. در نواحی جنوبی این تپه ها به منطقه ای کاملا شن و ماسه ای می رسید که سفره آب زیرزمینی بزرگی دارد که تاثیر زیادی بر روی حیات گیاهان و توسعه این تپه ها گذاشته است. این تپه های شنی  چشم اندازی خارق العاده را به وجود آورده اند و با ۳۰ متر ارتفاع، اکوسیستم منحصربفردی دارند به طوری که بر روی آن ها گیاهانی نادر و بومی پرورش پیدا می کنند. در واقع تپه ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی است که حدود ۳۰ گونه از آن ها کمیاب و ۱۰ گونه از آن ها هم بومی کانادا هستند و در هیچ جای دیگر دنیا پیدا نمی شوند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید