آشنایی با برزیل و جاذبه های گردشگری آن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

برزیل بزرگترین و پر نفوذترین کشور آمریکای جنوبی است. وسعت این کشور قریب به نیمی از قاره آمریکای جنوبی را در بر می‌گیرد. برزیل که آن را غول اقتصادی آمریکای لاتین نیز توصیف کرده‌اند، یکی از بزرگترین دموکراسی‌های جهان محسوب می‌شود.

بزرگترین جنگل‌های جهان نیز در منطقه آمازون این کشور قرار دارند، منطقه‌ای که طی سالیان اخیر سودجویان دست به استخراج منابع طبیعی آن زده‌اند و همین امر نگرانی بسیاری از فعالان محیط زیست را در پی آورده است. از نظر اقتصادی تاریخ این کشور با دوره‌هایی از شکوفایی و نزول اقتصادی همراه بوده است. توسعه این کشور در واقع همواره تحت تاثیر آثار مخرب تورم و بدهی‌های خارجی قرار گرفته است. با این حال اصلاحات انجام شده در دهه ۱۹۹۰ میلادی بویژه در زمینه خصوصی سازی تا حدودی منجر به ثبات مالی در این کشور شده است. برزیل از نظر منابع طبیعی بویژه فلز و سنگ معدن گشوری غنی محسوب می‌شود.

آشنایی با برزیل و جاذبه های گردشگری آن

برزیل به دلیل استخراج منابع نفتی که در نزدیکی سواحل این کشور واقع شده‌اند، خود را از واردات این ماده حیاتی بی نیاز کرده است. اما همچنان شکاف زیادی میان طبقه غنی و فقیر برزیل وجود دارد. اکثر زمین‌های حاصلخیز برزیل همچنان تحت کنترل خانواده‌های ثروتمند قرار دارد. از همین رو نهضت کشاورزان روستایی بی زمین محور فعالیت خود را بر درخواست برای تقسیم بندی مجدد اراضی کشاورزی قرار داده است. اوضاع اجتماعی به ویژه در شهرهای بزرگ برزیل نظیر سائوپائولو و ریو دو ژانیرو چندان مساعد نیست و بسیاری از مردم در شهرک‌ها و محله‌ای فقیر نشین زندگی می‌کنند. اقدام دولت نظامی برزیل در دهه ۱۹۷۰ میلادی در انتقال بسیاری از شهروندان برزیلی به مناطق جنگلی آمازون،  خسارات  زیادی را به زیست بوم این جنگل‌ها وارد کرد. در پی برآورد خسارات گسترده وارده به منطقه آمازون دولت برزیل روند مهاجرت را متوقف کرد. در سال ۲۰۰۵ دولت برزیل طی گزارشی اعلام کرد که یک پنچم جنگل‌های برزیل در فرایند جنگل زدایی از میان رفته‌اند.

آب و هوا

تنوع آب و هوایی زیادی در برزیل وجود دارد اما بخش بزرگی از آن گرمسیری است و پوشیده از جنگلهای بارانی آمازون که در حوضه آب ریز رود آمازون بوجود آمده‌اند. با این حال برزیل دارای پنج آب و هواست که عبارتند از گرمسیری در مرکز، کوهستانی، نیمه خشک در شمال شرقی، استوایی در شمال و معتدل در جنوب. آب و هوای استوایی به صورت بسیار بارز در شمال این کشور دیده می‌شود این مناطق به صورت واقعی فصل خشک ندارد و در واقع فصل خشک آنجا تنها کمتر از فصل بارانی بارش دارد اما آن میزان بارش هم قابل توجه‌است.

اقتصاد

برزیل با در اختیار داشتن بخش‌های گسترده و توسعه‌یافته کشاورزی، معدن، تولید، خدمات و نیز نیروی کار، دارای تولید ناخالص داخلی (برابری قدرت خرید) بیش از سایر کشورهای آمریکای لاتین است و این امر برزیل را تبدیل به قدرت اقتصادی منطقه کرده‌است. برزیل در حال گسترش حضور خود در بازارهای جهانی است. مهم‌ترین صادرات برزیل را هواپیمای دارای بال ثابت، قهوه، وسایط نقلیه، سویا، سنگ معدن آهن، آب پرتقال، فولاد، منسوجات، کفش، گوشت و تجهیزات برقی تشکیل داده‌است.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، برزیل نهمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر برابری قدرت خرید و یازدهمین قدرت اقتصادی جهان از نظر نرخ دادوستد بازار است. برزیل دارای اقتصاد متنوع درآمد متوسط است و نیز دارای تنوع از نظر سطح توسعه‌است. بیشتر بخش صنعتی این کشور در بخش‌های جنوب و جنوب شرقی این کشور تجمع یافته‌است. منطقه شمال شرقی فقیرترین منطقه برزیل است، اما این منطقه نیز در حال جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید است.

برزیل دارای پیشرفته‌ترین بخش صنعتی در آمریکای لاتین است. صنایع برزیل که یک سوم تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده‌است، از صنایع خودروسازی تا صنایع فولاد، پتروشیمی، رایانه، هواپیما، و نیز کالاهای مصرفی بادوام را شامل می‌شود. با توجه به افزایش ثبات اقتصادی که ماحصل اجرای طرح رئال است، بخش‌های تجاری برزیل و نیز واحدهای تجاری چندملیتی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در تجهیزات و فناوری جدید کرده‌اند، که بخش عمده آن از شرکت‌های آمریکای شمالی خریداری شده‌است. پتروبراس بزرگترین شرکت نفتی برزیل است.

برزیل دارای صنعت گسترده و پیچیده خدمات نیز هست. در اوایل دهه ۱۹۹۰، بخش بانکداری ۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی برزیل را به خود اختصاص داد. صنایع خدمات مالی برزیل گرچه با تحول عمده‌ای روبرو شده‌است، اما این صنعت محصولات متنوعی در اختیار واحدهای بازرگانی محلی قرار داده و در حال جذب شرکت‌های جدید بسیاری از جمله شرکت‌های مالی ایالات متحده آمریکاست. بورس اوراق بهادار سائوپائولو و ریودو ژانیرو در حال ادغام هستند.

دیدنی های برزیل

مجسمه مسیح منجی

مجسمه مشهور مسیح که در کشور برزیل و در شهر ریودوژانیرو قرار دارد، یکی از عجایب هفتگانه جهان است که ارتفاعی برابر با ۳۹٫۶ متر دارد و در نوک کوه کورکووادو ساخته شده است؛ این کوه ۷۱۰ متر ارتفاع دارد. مجسمه مسیح ریودوژانیرو حالتی ایستاده دارد و دستان خود را کاملا باز کرده است و این حالت نشان‌دهنده پذیرش انسان‌ها در آغوش‌اش است. شاید ندانید اما در دامن ردای این مجسمه یک ورودی قرار دارد که در داخل آن داربستی گذاشه شده است. وقتی که قدم به داخل این مجسمه می گذارید تازه می بینید که آنچه که در داخل آن می بینید با فضای خارجی چقدر تفاوت دارد، در همان لحظه ی ورود محال است باور کنید که داخل یکی از معروف ترین آثار جهان قرار دارید چرا که فضای داخلی آن بسیار متروک و تاریک و بیشتر شبیه یک انبار بزرگ است!

آشنایی با برزیل و جاذبه های گردشگری آن

سالن اپرای مانائوس

از جاهای دیدنی برزیل می توانیم به تئاتر آمازوناس اشاره کنیم، این سالن اپرای تئاتر در شهر مانائوس در قلب جنگل های آمازون برزیل قرار گرفته است. این سالن به اعتقاد بسیاری زیباترین و باشکوه ترین سالن اپرا در دنیا محسوب می شود و درست در طول دوران زیبا (belle Epoque) و دوران رونق اقتصادی منطقه ساخته شده است. برای ساخت این کلیسا مصالح مختلف از سرتاسر دنیا به این منطقه از برزیل آورده شد: مبلمان و دکوراسیون داخلی از پاریس، مرمر از ایتالیا و فلز از انگلیس. گنبد زیبای این ساختمان با کاشیکاری های رنگی و زیبا پوشیده شده و در واقع، ۳۶۰۰۰ کاشی سرامیکی زیبا به رنگ های پرچم برزیل روی این گنبد قرار گرفته اند. اولین اجرا در این سالن اپرا در سال ۱۸۹۷ و توسط اپرای ایتالیایی لا گیوکوندا برگزار شد. با این حال، پس از آن این سالن بسته شد تا ۹۰ سال بعد و در سال ۱۹۹۰ که تئاتر آمازوناس دوباره درهایش را به روی هنردوستان باز کرد.

آشنایی با برزیل و جاذبه های گردشگری آن

آبشار ایگواسو

یکی از جاهای دیدنی برزیل آبشار نعلی شکل ایگواسو است که روی رود ایگواسو در مرز بین برزیل و آرژانتین قرار دارد. آبشار ایگواسو (آب بزرگ) با طول ۲.۷ کیلومتر در سال ۱۵۴۱ توسط مکتشفی اسپانیایی به نام “آلوار نونز کابزاد واکا” کشف شد. این آبشار دو قسمت مجزا دارد که هر بخش از صدها آبشار کوچک‌تر (حدود ۲۷۵ آبشار با ارتفاعی بین ۳۰ تا ۴۰ و ۶۰ تا ۸۲ متر) تشکیل شده است. جالب اینکه آبشار ایگواسو حدود ۳ برابر از آبشار نیاگارا بزرگ‌تر است. گلوگاه شیطان، سرآغاز سقوط آب به پایین ‌دست است که چشمگیرترین بخش آبشار به‌حساب می‌آید.

آشنایی با برزیل و جاذبه های گردشگری آن

پارک پرندگان برزیل

پارک پرندگان، یک باغ وحش ویژه واقع در پیرامون پارک ملی ایگواسو می‌باشد که در سال 1994 ساخته شده است. در این پارک شما می‌توانید تماس مستقیم و با فاصله کم با 1020 پرنده از 150 مدل گوناگون برقرار کنید. 5/16 هکتار بزرگی دارد و در بین جنگل‌های انبوه بارانی آتلانتیک واقع شده است. شما در کم ترین فاصله امکان این را دارید که مدل‌های مختلف طوطی مکائو و توکان و زیبایی آن‌ها را ببینید. اگر اهل عکاسی و طبیعت هستید با تور برزیل همراه شوید.

آشنایی با برزیل و جاذبه های گردشگری آن

سواحل کوپاکابانا

ساحل کوپاکابانا یکی از معروف‌ترین و زیباترین سواحل جهان و یکی از جاهای دیدنی برزیل ، واقع در “زونا سو” در شهر ریو دو ژانیرو است. این ساحل که در یکی از شلوغ‌ترین نواحی مسکونی پایتخت برزیل قرار گرفته، حدود ۴ کیلومتر امتداد دارد و از خیابان پرینسزا ایزابل شروع و تا نجات غریق شماره ۶ ادامه دارد. منظره سمت چپ ساحل کوپاکابانا را کوهستان شوگرلوف و دژ دوک کاشیاس در بر گرفته‌اند که در سال ۱۷۷۹ ساخته شده است. در سمت راست نیز دژ کوپاکابانا را خواهید دید که متعلق به سال ۱۹۱۴ میلادی می‌باشد.

آشنایی با برزیل و جاذبه های گردشگری آن

شهر اورو پرتو

شهر اورو پرتو یکی از شهرستان‌های برزیل می‌باشد که در میناس گرایس واقع شده است. این شهر در واقع محل زندگی معدن‌چیان بوده است و معنای لغوی آن طلای سیاه است. این شهر شامل معماری استعماری پرتغال می‌باشد. این شهر دارای یکی از بیشترین جاذبه‌های توریستی است از جمله ساختمانهای تاریخی، خیابان‌های سنگ فرش شده، کلیساهای تاریخی، موزه ها، معادن و کارناوال ها.

آشنایی با برزیل و جاذبه های گردشگری آن

تالاب پانتانال

تالاب پانتانال منطقه‌ای حفاظت شده در برزیل و بزرگترین پهنه تالاب گرمسیری دنیا است. این تالاب در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. بخش اعظمی از این تالاب در ماتو گروسو جنوبی برزیل واقع شده ولی تا ماتو گروسو و بخش‌هایی از بولیوی و پاراگوئه ادامه پیدا کرده است. این تالاب حدود 140 هزار تا 19 هزار و 500 کیلومتر وسعت دارد و دارای انواع اکوسیستم است.

آشنایی با برزیل و جاذبه های گردشگری آن

شوگرلوف

شوگرلوف (کله قند) قله‌ای ۳۹۶ متری در دهانه خلیج گوانابارای ریودوژانیرو می‌باشد که به اقیانوس اطلس متصل است. این جاذبه به دلیل چشم انداز پانوراما به شهر و تله کابین هیجان انگیزش بسیار مشهور و پرطرفدار است. شوگرلوف تنها کوه گرانیتی است که درست در لبه آب بیرون آمده است. برای رسیدن به بالای این قله که یکی از جاهای دیدنی برزیل است، باید از تله کابین با دیواره‌های شیشه‌ای با ظرفیت 65 نفر مسیر 1400 متری بین قله‌های شوگرلوف و مورو داورکا استفاده شود.

آشنایی با برزیل و جاذبه های گردشگری آن

در طول مسیر ایستگاه اول پوشش انبوه گرمسیری، پرندگان و گاهی میمون‌ها حال و هوای لذت بخشی را به شما می‌دهد. ایستگاه دوم این تله کابین کوه شوگرلوف در قسمت اورکا قرار دارد که گردشگران را به بالای قله کوه شوگرلوف می رساند که دراین محل چندین مکان برای تماشای مناظر زیبا تعبیه شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید