از جاذبه های موریتانی در شمال غربی آفریقا دیدن کنید

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

موریتانی با نام رسمی جمهوری اسلامی موریتانی کشوری در شمال غربی آفریقا است. پایتخت این کشور نواکشوت است و بندر نواذیبو نیز دومین شهر مهم کشور می‌باشد. موریتانی از جنوب غربی با سنگال، از شرق با مالی، از شمال شرقی با الجزایر و از شمال غربی با صحرای غربی همسایه است. حدود 90 درصد از خاک این کشور را بیابان پوشانده است. بسیاری از مردم این کشور چادرنشین هستند. سرزمین موریتانی در قدیم بنام شنقیط شناخته می‌‌شد و در دوره استعمار فرانسه به موریتانی مشهور شد. در قرن پانزدهم میلادی اولین گروه‌های پرتغالی و اسپانیایی وارد این سرزمین شدند. در سال 1920 این سرزمین مستعمره فرانسه شد و در سال 1960 مستقل شد.

نتیجه تصویری برای پرچم موریتانی

جغرافیای موریتانی

موریتانی یازدهمین کشور بزرگ آفریقا و کشوری است در شمال غربی آفریقا به پایتختی نواکشوت. بیشتر مساحت موریتانی پوشیده‌است از فلات‌های صحرای بزرگ که بر فرازشان قلّه‌های منفرد قرار دارد. قله‌های منفرد صحرای موریتانی معمولاً مواد معدنی زیادی در خود جای داده‌اند. در موریتانی به قله‌های کم‌ارتفاع‌تر اصطلاحاً «گلَابه» و به بلندترها «کدیه» می‌گویند. یک سازند کروی و متشکل از دایره‌های هم‌مرکز به نام گلابه‌الریشات و معروف به سازند ریشات از عارضه‌های مهم جغرافیایی بخش مرکزی شمال کشور است. فلات اَدرار از فلات‌های بلند کشور است با ۵۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا. رود مهم این کشور رود سنگال است و بلندترین نقطه آن کدیه‌الجل، با ۹۱۵ متر است که در نزدیکی شهر زویرات واقع شده‌است. آب و هوای این کشور خشک و داغ است و فقط در جنوب کشور باران کافی می‌بارد. خشکسالی مداوم گله‌های گاو و گوسفند بادیه‌نشینان را تلف کرده‌است. منطقه شمامه منطقه حاصلخیزی است در موریتانی که در کرانه شمالی رود سنگال واقع شده و مرز طبیعی کشور با سنگال را تشکیل می‌دهد.

مردم موریتانی

جمعیت این کشور سه میلیون و 364 هزار و 940 نفر با میانگین سنی 2/17سال است. امید به زندگی برای زنان 28/56و برای مردان 61/51 سال است. زبان رسمی این کشور عربی و واحد پول آن اوقیه است. نزدیک به صد در صد مردم این کشور مسلمان سنی‌مذهب هستند.

اقتصاد در موریتانی

تولید ناخالص داخلی این کشور 818/5میلیارد دلار است. 786 هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند. نرخ بیکاری در این کشور 20 درصد است و 40 درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال 2003 میلادی نرخ تورم در آن 7 درصد بود. محصولات صادراتی این کشور شامل سنگ آهن، ماهی و طلا است که به کشورهای چین (1/26درصد)، ایتالیا (7/11 درصد)، فرانسه (5/10 درصد)، اسپانیا (9/6درصد)، بلژیک (8/6درصد)، ژاپن (4/5 درصد) و ساحل عاج (6/4درصد) صادر می‌شود. محصولات وارداتی آن شامل ماشین آلات و تجهیزات، محصولات نفتی، کالاهای اساسی، مواد غذایی و کالاهای مصرفی است که از کشورهای فرانسه (9/11 درصد)، چین (1/8درصد)، بلژیک (8/6 درصد)، آمریکا (7/6 درصد)، ایتالیا (9/5 درصد)، اسپانیا (7/5درصد) و برزیل (5/5درصد) وارد می‌شود.

جاهای دیدنی موریتانی

کتابخانه های صحرایی چینگوئتی

شهر چینگوئیتی با ارزش ترین دیدنی های موریتانی را در دل خود جای داده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کتابخانه های صحرایی اشاره کرد. این کتابخانه ها به دلیل قدمتشان موردتوجه باستان شناسان قرار گرفته است و به عنوان اصلی ترین جاذبه گردشگری موریتانی در جهان شناخته می‌شود.

از جاذبه های موریتانی در شمال غربی آفریقا دیدن کنید

گفته شده که کمتر از نیم قرن پیش حدود ۳۰ کتابخانه ی تاریخی که در آن هزاران دست نوشته ی بسیار کهن نگهداری می شده است، وجود داشته است اما امروزه فقط ۵ تا از آن ها باقی مانده است و همین تعداد را هم همان خانواده هایی محافظت کرده اند که گنجینه ی ادبیاتشان را سینه به سینه به نسل ها منتقل کرده اند. دولت موریتانی سعی کرد تا با مردم این منطقه وارد مذاکره شود و به تعدادی از این دست نوشته های پربهای تاریخی دست پیدا کند تا به گفته ی خودش بتواند از آن ها محافظت کند ولی مردم چینگوئتی حاضر نشدند تا این میراث را با بقیه تقسیم کنند. از نظر این مردم، نگه داشتن این دست نوشته ها واقعا افتخار بزرگی است.  تخمین زده شده که در حال حاضر ۳۰۰۰ عدد دست نوشته ی باستانی در کشور موریتانی وجود دارد اما فقط چند هزار تای آن ها در موزه  یملی آرشیو شده اند و به طور رسمی وجود دارند، بقیه ی این دست نوشته های تاریخی مثل همین نمونه هایی که در دست کتابدارهای چینگوئتی و یا بین خانواده ها هست، حالت شخصی گرفته اند و در موزه نگهداری نمی شوند.

از جاذبه های موریتانی در شمال غربی آفریقا دیدن کنید

چشم صحرا

چشم صحرا که به چشم آبی آفریقا نیز مشهور است، دایره‌ای است عجیب با گستردگی 25 مایل مربع که در قلب صحرای موریتانی واقع شده است. این دایره که ساختاری زمین‌شناسی است از بالا به شکل چشم دیده می‌شود و برای سال‌های طولانی یکی از نقاط عطف برای فضانوردان محسوب می‌شد. برخی‌ زمین‌شناسان علت ایجاد این چشم مسطح را میان بیابان ناهموار موریتانی، برخورد شهاب‌سنگ می‌دانند و برخی دیگر آن را یک گنبد زمین ساختی قلمداد می‌کنند که بر اثر حرکات زیرین نشست کرده است. مردم محلی همواره برای این منطقه افسانه‌های بسیاری ساخته‌اند و حتی آن را با چشم‌های ساخته شده در آثار باستانی تمدن کهن مصر مقایسه کرده و در ارتباط می‌دانند.

از جاذبه های موریتانی در شمال غربی آفریقا دیدن کنید

جزیره آرگین

موریتانی با اقیانوس اطلس نیز مجاورت دارد و جزیره آرگین با طبیعت زیبا و چشم‌اندازهای خیره‌کننده تفرجگاهی منحصر به فرد برای تفریح و استراحت محسوب می‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید