بنر هدر

مکان های گردشگری و جاذبه های توریستی چاد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

جمهوری چاد یکی از کشورهای آفریقای مرکزی است که پایتخت آن شهر انجامنا است و از فقیرترین کشورهای جهان به شمار می‌آید. چاد از شمال با لیبی، از شرق با سودان، از جنوب با آفریقای مرکزی، از جنوب غربی با کامرون و نیجریه و از غرب با نیجر همسایه است. بخش زیادی از زمین‌های این کشور را بیابان پوشانده است و به خاطر آب و هوای خشکش به قلب مرده آفریقا مشهور است. خشکسالی‌های سخت از عوامل اصلی فقر و عقب ماندگی این  کشور است. اکثریت مردم، در ناحیه دریاچه چاد، جایی که نمک از دریاچه استخراج می‌شود، زندگی می‌کنند. این کشور که از سال ۱۹۲۰ میلادی مستعمره فرانسه بود، در سال ۱۹۶۰ از فرانسه مستقل شد اما در سال ۱۹۶۵ درگیر جنگ‌ داخلی شد. در سال ۱۹۷۹ شورشیان پایتخت را تصرف کردند و جنگ داخلی پایان یافت.

شهر «انجامنا» پایتخت چاد است و از دیگر شهرهای مهم آن می‌توان به «سارح»، «موند» و «آبشه» اشاره کرد.

مکان های گردشگری و جاذبه های توریستی چاد

چاد سرزمین جلگه‌ای و صحرایی است و مهم‌ترین ارتفاعات آن در مرز لیبی قرار دارد. حداقل ۱۲۵۹۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک این سرزمین را خشکی‌ها فرا گرفته‌اند. به همین دلیل آب و هوای چاد در اکثر نقاط گرم و خشک ولی در بخش‌های جنوبی توأم با رطوبت و بارندگی است. اراضی قابل کشت و زرع ۳ درصد، مراتع طبیعی ۳۶ درصد و اراضی جنگلی کمتر از ۲۶ درصد خاک چاد را شامل می‌شوند.

اقتصاد در چاد

تولید ناخالص داخلی چاد در سال ۲۰۰۶ به میزان ۹۸/۱۴ میلیارد دلار بود که نسبت به سال پیش از آن ۳/۱ درصد رشد داشت. نیروی کار این کشور ۲.۷۱۹ میلیون نفر است که ۸۰ درصد آنها در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. ۸۰ درصد جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم آن ۸ درصد است. محصولات صادراتی چاد شامل پنبه، احشام و نفت است که ۶/۸۰درصد آن به آْمریکا، ۴/۱۰درصد به چین و ۳/۲درصد به کره‌جنوبی صادر می‌شود. واردات آن شامل ماشین آلات و تجهیزات حمل‌ونقل، محصولات صنعتی، مواد غذایی و منسوجات است.

مردم چاد

جمعیت این کشور ۹ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۶۶۱ نفر است که میانگین سنی آنها ۳/۱۶ سال است. امید به زندگی در این کشور برای زنان ۲۷/۴۸سال و برای مردان ۱۷/۴۶ سال است. ۵۳/۱ درصد از مردم آن مسلمان هستند. زبان‌های رسمی در این کشور فرانسه و عربی است اما به دلیل تنوع زیاد قومی و نژادی در این کشور زبان‌های دیگری هم در میان مردم رایج است.

جاهای دیدنی چاد

 پارک ملی زاکوما

جذابترین جاذبه توریستی در چاد، پارک ملی زاکوما است و دارای رده IUCN است که به معنی پارک ملی ساده ای است. این پارک ملی در سال ۱۹۶۳ ایجاد شده است و همچنین توسط دولت چاد به عنوان یک میراث جهانی به یونسکو توصیه شده است اما تا به امروز، هنوز در انتظار ثبت است، گردشگران برای تماشای بسیاری از گونه های حیوانی به این پارک می روند.

مکان های گردشگری و جاذبه های توریستی چاد

 دریاچه چاد

دریاچهٔ چاد برای ۲۰ میلیون نفری که در پیرامون آن زندگی می‌کنند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کشورهای چاد، کامرون، نیجر و نیجریه با این دریاچه، هم‌کرانه‌اند. در این دریاچه چند جزیرهٔ کوچک و تپه‌های شنی وجود دارد و کرانه‌های آن بیشتر مردابی است. بیشتر آب آن از رودهای شاری و لوگونه تأمین می‌شود. دریاچه چاد همانند دریای مرده یک حوضه بسته است. این دریاچه بسیار کم‌ژرفا است و ژرف‌ترین نقطهٔ آن ۷ متر عمق دارد. به این خاطر و در اثر خشکسالی و آبیاری زمین‌های پیرامون، مساحت این دریاچه در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.

مکان های گردشگری و جاذبه های توریستی چاد

 صحرا Guelta d’Archei

محبوب ترین منطقه در سراسر بیابان صحرا Guelta d’Archei است. این شهر در شمال شرق چاد واقع شده است و در Ennedi Plateau است. در این منطقه بسیاری از حیوانات بومی آفریقایی مانند Crocodylus niloticus Laurenti یا کروکودیل نیل و شتران فراوانی وجود دارد. همچنین نقشه هایی روی سنگ های قدیمی این منطقه مشاهده میشود که ثابت می کند که یک زمانی یک روستا در این منطقه وجود داشته است این یک ماجراجویی عالی برای دیدن Guelta d’Archei خواهد بود ، البته برای این سفر مسافت طولانی را باید پشت سر بگذارانید ابتدا یک سفر چهار روزه از پایتخت و بعد یک سفر چندین ساعته بدون وسائل نقلیه برای دیدن این محل !!!

مکان های گردشگری و جاذبه های توریستی چاد

Tousside

Tousside یکی از بهترین مکان ها برای بازدید در چاد است و جالب است بدانید این مکان هم یک کوه آتشفشان است. اگر برخی از کشورهای آفریقایی پر از پارک های ملی و ذخایر طبیعی و جنگل ها هستند، کشور چاد متفاوت است. این کشور پر از کوه ها و آتشفشان هاست و Tousside یکی از آنها است. این آتشفشان دارای وضعیت فعال با ارتفاع ۱۰۷۶۸ فوت و برجستگی ۵،۲۲۶ فوت است. از فضا، Tousside به دلیل جریانهای گدازه ای از فوران های قبلی، یک دهانه سیاه را با برداشت های شاخک مانند نشان می دهد.

مکان های گردشگری و جاذبه های توریستی چاد

Tibesti Lake Soda

چاد از دریاچه ها پر شده است و مردم چاد دریاچه ها را به عنوان جاذبه های طبیعی خود در نظر می گیرند. یکی از نقاط دیدنی طبیعت دریاچه تبتیستی سودا است. این یک نوع دریاچه شور است به این معنی که آب عمدتا از کلرید سدیم (NaCl) تشکیل شده است. مقدار زیادی نمک در دریاچه وجود دارد. همچنین، این دریاچه سودا است به این معنی است که دریاچه حاوی هیدروکسید سدیم نیز است.این موضوع باعث می شود دریاچه ویژه و متفاوت باشد ، همچنین در نزدیکی کوه های Tibesti واقع شده است.

مکان های گردشگری و جاذبه های توریستی چاد

موزه ملی کشور چاد

موزه ملی  کشور چاد به نام  Musee National Tchadien  ، همه چیز در مورد این کشور در داخل این مرکز است و یکی از مکان هایی است که در چاد بازدید میشود. این موزه در شهر Ndjamena، پایتخت چاد واقع شده است و در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. شما چهار بخش را در موزه بررسی خواهید کرد – اتاق قبل از تاریخ، اتاق پیشگویی، اتاق بایگانی و اتاق هنر عامیانه.

مکان های گردشگری و جاذبه های توریستی چاد

Aloba Arch

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و نقطه عطفی در کشور چاد، آلوبا آرچ است. این ساختار طبیعی قوس مانند جنسش از ماسه سنگ است، درست مثل قوس های بزرگ در فلات کلرادو ایالات متحده آمریکا.

مکان های گردشگری و جاذبه های توریستی چاد

این قوس ویژه چهارمین قوس طبیعی از لحاظ بلندی و دومین قوس بزرگ است که از بیش از ۲۰۰ فوت فاصله دارد. قوس حدود ۷۷ متر یا ۲۵۰ فوت است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید