9 جاذبه گردشگری در فلسطین

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

فلسطین به صورت تاریخی و از دوران روم باستان به منطقه ای از جنوب غرب آسیا گفته می شد که بین دریای مدیترانه و کرانه های رود اردن قرار داشت. در معنی جغرافیایی گسترده‌تر آن فلسطین می‌تواند به منطقه‌ای اشاره کند که شامل مناطق اشغالی و فلسطینی، بخش‌هایی از اردن، لبنان و سوریه باشد. این کشور اکنون با بیش از 4 میلیون نفر جمعیت در سواحل دریای مدیترانه قرار دارد.

مردم

طبق آمار فلسطینی‌ها بیش از ۴/۲ میلیون فلسطینی در ساحل غربی رود اردن زندگی می‌کنند و نیز طبق آمار فلسطینی‌ها بیش از ۴/۱ میلیون فلسطینی دیگر در نوار غزه هستند.

مشهورترین شهر‌ها

نخستین شهر سرزمین فلسطین «أریحا» نام داشت که ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بنا نهاده شد. پس از مهاجرت عرب‌ها به منطقه فلسطین در حدود سال ۲۵۰۰ قبل از میلاد، شهر‌ها و مناطق زیادی پدید آمد، از جمله: بِیْسان،  عسقلان،  عکا،  حیفا،  الخلیل،  بیت لحم و غزه. شهر‌های أریحا و غزه، از قدیمی‌ترین شهر‌های جهان محسوب می‌شوند. یکی دیگر از شهر‌های فلسطین، ناصره است. این شهر محل سکونت حضرت مریم بود، از این‌رو نزد مسیحیان از جایگاه ویژه‌ای برخودار است. شهر باستانی سامریه، از دیگر شهر‌های فلسطین است. چاهی که یوسف (ع) در آن افکنده شد، در این شهر قرار داشت. همچنین سامریه محل دفن یحیی (ع) است.  شهر الخلیل، با تاریخ چهار هزار ساله، از شهر‌های مهم فلسطین است که که در زمانی از شهر‌های اصلی فلسطین بود. رام الله یکی دیگر از شهر‌های مهم فلسطین است. بیت المقدس پایتخت کنونی فلسطین مهم‌ترین شهر این کشور است. این شهر محل ظهور ادیان یهودیت و مسیحیت بوده است. همچنین وجود مسجد الاقصی به عنوان اولین قبله مسلمانان و محل عروج پیامبر اسلام (ص)، بیت المقدس را برای مسلمانان مورد اهمیت قرار داده است. از دیگر مکان‌های مهم بیت المقدس عبارتند از: مسجد صخره، مقبره داوود نبی، مقام حضرت موسی.

9 جاذبه گردشگری در فلسطین

دیدنی های فلسطین

1. دریای مرده در مرز فلسطین

دریای مرده در غرب اردن و مرز فلسطین (کرانه باختری) و اسرائیل واقع شده است. در برخی منابع از آن با نام دریاچه نمک یاد شده‌ و به عنوان یکی از شورترین آب‌های جهان شناخته می‌شود و توسط تعدادی رودخانه تغذیه می‌شود. اما هیچ رودخانه‌ای از آن خارج نمی‌گردد. این دریا برای این دریای مرده نامیده می‌شود که هیچ جانور یا گیاهی به طور دائمی در آن زندگی نمی‌کند و در اثر وجود مقدار زیاد نمک و دیگر مواد سمی، موجودات زنده نمی‌توانند در این دریا باقی‌بمانند و به محض ورود به دریا می‌میرند.

9 جاذبه گردشگری در فلسطین

2. گنبد سنگی (قبةالصخره)

گنبد سنگی (قبةالصخره) در حرم شریف، در قلب بیت المقدس واقع شده است. گنبد سنگی یکی از مقدس‌ترین مساجد جهان و یک مثال بسیار زیبا از معماری اسلامی است که در قرن ۷ بنا گردیده است. ساختار هشت ضلعی با کاشی کاری‌های خیره کننده با الهام از سبک بیزانسی و گنبد طلایی باشکوه از ویژگی‌های این مسجد مقدس است که آن را از مساجد دیگر متمایز می‌سازد.

9 جاذبه گردشگری در فلسطین

3. هارم آسا – شریف، اورشلیم

اورشلیم قلب گردشگری فلسطینی است. این شهر با مشکلات فراوانی همراه است، اما همچنان افتخار می کند. این شهر برای هر دو مسیحی و اسلامی مهم است. هر مسیر، مساجد، کلیساها تاریخچه پیامبران، رهبران را نمادین می کند. خاکستر هارم شریف شگفت انگیز ترین زیبایی و مقدسات مقدس است. گنبد راک طلایی چشم انداز باور نکردنی ترین در خاک ارم شریف و اورشلیم است. این سنگ صخره طلایی در حال حاضر نماد اورشلیم در سطح بین المللی است.

9 جاذبه گردشگری در فلسطین

4. کلیسا مقدس، بیت لحم 

بیت لحم یکی از زیباترین مکان ها در شهرهای فلسطین است. این شهر کوچک است، اما آن در بالای دین مهم مسیحی است. این محل تولد عیسی است و بسیاری از مردم به دلیل همین دلیل در سفر به بیت لحم هستند. کلیسا یا قدیسین یکی از قدیمی ترین کلیساها در جهان است. این نماد احترام مسیحی است. افرادی که از بیت لحم دیدن می کنند باید از این مکان بازدید کنند.

9 جاذبه گردشگری در فلسطین

5. مسجد ابراهیم، حبرون

مسجد ابراهیم چهارمین مکان برای مسلمانان است. مسجد ابراهیم به نام الهرام البرهام شناخته می شود. بر اساس افسانه های عربی، سنگ بزرگ دیوارها توسط پیامبر (ص) ساخته شده است. او این را با کمک جنس انجام داد. دیوارها بدون هیچ ملات ایستاده اند پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به این الهرام العبریم به هنگام پرواز شبانه از مکه به اورشلیم آمد.

6. کاخ هیشام ، جریکو 

این شهر جریکو بسیار متفاوت از سایر نقاط غرب است. در طول تابستان، رستوران های باغی برای بقیه گردشگران وجود دارد و این رستوران ها در زمستان به رستوران داخل سالن ختم می شوند. همه چیز در مورد راحتی مشتریان است. کاخ هیشام یکی از جالب ترین نقاط در سراسر جریکو است. این یک کاخ باستانی است. سنگ قبر یادآور سلطنت منحصر به فرد قصر است. کاخ در یک زلزله ویران شد، اما هنوز شکوه خود را با وجود آن گسترش می دهد.

9 جاذبه گردشگری در فلسطین

7. روستای دیر قاسانه، رام الله

دیر قاسانه یکی از روستاهای کوچک شمال رام الله است. این روستا پر از خانه های سنگی است. جاده ها و حیاط ها بسیار کوچک هستند و بسیاری از خانه ها شامل چاه هایی هستند برای ذخیره آب، روغن زیتون، دانه ها. این روستا در قرن هجدهم ساخته شده است. اکنون زنان این روستا رابه موزه را تبدیل کرده اند. شما همچنین می توانید از غذای محلی لذت ببرید و کلاس آشپزی غذاهای فلسطینی داشته باشید. پس دوستداران غذا می توانند در درس بعد از ظهر به آنها بپیوندند.

8. Belameh، Jenin 

صبح در ژنین با موج موسیقی معنوی عذن شروع می شود. هر توریستی که از خواب بیدار می شود، می تواند از زیبایی واقعی و طراوت این شهر لذت ببرد. جنین بیشتر به خاطر برداشت زیتون و حمله ارتش اسرائیل در سال ۲۰۰۲ شناخته شده است. شما می توانید نگاهی به ویژگی های دیگر جنین داشته باشید. Balemeh یکی از مکان های مورد علاقه برای دوستداران تاریخ است. این در ورودی شمال غربی جنین واقع شده است.

9. صومعه مار سبا، صحرای یهودیه 

حومه شهر فلسطین از روز به روز به گردشگران می رسد. این صحرای عالی برای دوستداران پیاده روی و دوچرخه سواری است. شما می توانید یک ماشین را ببرید و سفر را از طریق مار سابا انجام دهید، شتر ها و ساختمان های خوشه ای وجود دارد تا برای سفر خود اضافه کنید. مارس صبا نیز برای مسیحیان به عنوان عیسی، الیاس و دیگر راهبان مسیحی مهم است. این مکان توسط فرد مربا صابا، که تنها در بیابان زندگی می کرد، نامگذاری شد و یک بهار یافت و غارهای خوشه ای را ساخته است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید