بنر هدر

جاهای دیدنی بولیوی ، 13 مورد از جاذبه های گردشگری بولیوی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بولیوی با نام رسمی جمهوری بولیوی در مرکز آمریکای جنوبی واقع شده است. این کشور از شمال و شرق با برزیل هم مرز است. پاراگوئه نیز در جنوب شرقی ، آرژانتین در جنوب و شیلی و پرو نیز در غرب بولیوی قرار دارند. بولیوی پس از برزیل، آرژانتین، پرو و کلمبیا از نظر وسعت پنجمین کشور آمریکای جنوبی محسوب می‌شود. بولیوی و پاراگوئه تنها کشور‌های آمریکای جنوبی محصور در خشکی هستند. بولیوی نام خود را مستقیما از سیمون بولیوار قهرمان استقلال آمریکای جنوبی گرفته است. سیمون بولیوار طی مبارزات خود بخش اعظمی از آمریکای جنوبی را از استیلای اسپانیا خارج کرد.

جاهای دیدنی بولیوی ، معرفی 13 مورد از جاذبه های گردشگری بولیوی

مشخصات انسانی و سیاسی بولیوی

بولیوی دارای وسعتی معادل 28/1 میلیون کیلومتر مربع است. جمعیت این کشور نیز 9 میلیون نفر است، پایتخت رسمی بولیوی شهر سوکره با 132.000نفر  جمعیت است. لاپاس نیز که مقر غیر رسمی حکومت محسوب می‌شود بدون احتساب حومه 800.000 نفر سکنه و با احتساب حومه و اطراف 1.500.000 نفر جمعیت دارد.

اکثر قریب به اتفاق جمعیت بولیوی را سرخپوستان تشکیل می‌دهند. در این میان اعضای قبایل آیمارا ، کچوا و گوارانی با 65 درصد اکثر جمعیت و دورگه‌ها نیز با 35 درصد دومین گروه‌ عمده جمعیتی بولیوی هستند.

مردم بولیوی به سه زبان رسمی اسپانیایی، کچوا و آیمارا تکلم می‌کنند. در کنار این زبان‌های رسمی تعداد زیادی از زبان‌های غیر رسمی و محلی سرخپوستی نیز از سوی مردم در گفت‌وگو‌های روزمره استفاده می‌شود.

از نظر مذهبی 95 درصد مردم بولیوی پیرو مذهب کاتولیک، و سایر اتباع این کشور پروتستان هستند.

واحد پول بولیوی نیز بولیویانو است.

نهضت سوسیالیستی و “قدرت دموکراتیک اجتماعی” اصلی ترین احزاب بولیوی محسوب می‌شوند.

در بولیوی هر 5 سال یک بار انتخابات دموکراتیک برگزارمی‌شود. براساس قانون اساسی سال 1964 (این قانون در سال‌های 1994 و 2004 مورد بازنگری قرار گرفت) بولیوی دارای دو مجلس سنا و نمایندگان است که به ترتیب 27 و 130 نماینده دارند.

خوان اوو مورالس  از سال 2005  مقام ریاست جمهوری بولیوی را عهده دار است.

بولیوی در سازمان‌های بین‌المللی عمده نظیر سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی، گروه 11، گروه 77 سازمان کشور‌های آمریکایی، جامعه آندی، گروه ریو، مرکوسور و بانک آمریکایی توسعه عضویت دارد.

فرهنگ

فرهنگ بولیوی اثرات زیادی در دین، موسیقی و پوشش مردم آیمارا و اینکا گذاشته‌است. معروف‌ترین جشن آن‌ها «ال کارناوال دی اورو» است. سرگرمی‌ها شامل فوتبال است که یک ورزش ملی است و فوتبال گل کوچک که کودکان و بزرگ‌ترها در خیابان‌ها بازی می‌کنند. باغ وحش‌ها نیز مورد توجه مردم هستند که تنوع زیادی از موجودات مختلف را دارا می‌باشند.

جاذبه های بولیوی

1. شهر سوکره 

شهر سوکره پایتخت رسمی بولیوی است و به شهر چهار نام معروف می باشد، نام های دیگر این شهر معروف چارکاز، لاپلاتا و چوکیساکا می باشد. شهر سوکره در دهه ی 1500 میلادی توسط مستعمره نشینان اسپانیایی احداث شد. گردشگران هنگام بازدید از این شهر می توانند زندگی اشرافی اسپانیایی را در قرن 16 میلادی، از نزدیک مشاهده کنند. شهر سوکره جاذبه های گردشگری و بنا های تاریخی بیشماری دارد که بهتر است بازدید از این آثار را فراموش نکنید.

جاهای دیدنی بولیوی ، معرفی 13 مورد از جاذبه های گردشگری بولیوی

2. بازار جادوگران در لاپاز

در کشور بولیوی یک محله قدیمی در شهر لاپاز وجود دارد که در حال حاضر به بازاری عجیب تبدیل شده است. در گوشه کنار این محله پیرزن‌هایی را می‌بینید که با کلاه مخصوصی و پیراهن‌های سنتی و بلند رنگارنگی که بر تن دارند، رو‌به‌روی کالاهای خود نشسته‌اند و بازار معروف جادوگران بولیوی را تشکیل داده‌اند. در بازار جادوگران بولیوی همه‌ی لوازم جادوگری از انواع گیاهان، طلسم‌ها، سنگ‌های شانس، لاک پشت خشک شده، پر جغد، قورباغه، مار، ستاره دریایی و انواع مجسمه‌های سرامیکی و غیره را می‌بینید که به فروش می‌رسند. بیشتر لوازم جادوگری که در بازار جادوگران وجود دارد در آیین‌های مذهبی برای بزرگداشت از ارواح استفاده می‌شد. کاربرد این وسایل در بین مردم بولیوی برای کسب ثروت، سلامتی، طول عمر، عشق، شادی و غیره رواج دارد.

جاهای دیدنی بولیوی ، معرفی 13 مورد از جاذبه های گردشگری بولیوی

3. کرویکو

سفر به بولیوی ممکن است برای کسانی که با یک کیف ساده و سبک و با بودجه کم سفر میکند کمی سخت باشد. جاده ها و اتوبوس ها نیز برای مسافران بسیار چالش برانگیز خواهد بود. در واقع سفر زمینی داخل بولیوی کمی دشوار است. خوشبختانه کرویکو میتواند تمامی نگرانی های شما را برطرف کند. فاصله ای به مسافت چند ساعت خارج از شهر لاپاز ( یا در پایان خطرناک ترین جاده جهان برای دوچرخه سواری ) به شهر کرویکو واقع در نوک قله ای در دره یونگا میرسد. این شهر در میان درختان پرتغال و موز واقع شده است و اگر به آسمان بالای سرتان نگاه کنید اثرات کرکس ها و پرندگان را خواهید دید که به دور شهر میچرخند. این شهر کوچک و جذاب برای مرا به این فکر برد که فقط ساعت ها در این شهر بنشینم و مشغول استراحت کردن و ریلکس کردن بشوم.دیدن این شهر و توقف چند روزه در این شهر کوچک آرام، به شدت توصیه میشود. اگر برای رفتن به این شهر از طریق خطرناک ترین جاده برای دوچرخه سواری استفاده کردید از من در آینده تشکر خواهید کرد.

جاهای دیدنی بولیوی ، معرفی 13 مورد از جاذبه های گردشگری بولیوی

4. کوپاکابانا

اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که به کشور های بولیوی و پرو سفر میکنید سعی کنید حتما از منطقه کوپاکابانا نیز دیدن کنید.
نشتن و برانداز کردن شهر تیتیکاک و بر فراز دریاچه تیتیکاک که یکی از بالاترین دریاچه های جهان از نظر ارتفاع محسوب میشود و مرز بین بولیوی و پرو نیز محسوب میشود، شما را بسیارهیجان زده خواه کرد. این نقطه قوت ها شهر کوپاکابانا را بسیار جذاب میکند. دریاچه ای آبی-فیروزه که مردم به آن کوپاکابانا میگویند. مسائل بسیار زیادی برای کاووش، در این منطقه را دارد. مسیر های پیاده روی در امتداد ساحل این دریاچه زیبا با پس زمینه کوه های سفیدپوش نمای فوق العاده ای به این منطقه داده است. شما میتوانید با استفاده از قایق های حرفه ای قایقرانی یا قایق های پدالی به داخل خلیج بروید و بسیاری از مسائل را از نزدیک تماشا کنید و نکات جدیدی را کشف کنید.

جاهای دیدنی بولیوی ، معرفی 13 مورد از جاذبه های گردشگری بولیوی

5. دریاچه تیتیکاکا

دریاچه تیتیکاکا یکی از زیبا ترین دریاچه های جهان است که بین کشورهای بولیوی و پرو واقع شده است. این دریاچه بزرگ ترین دریاچه در آمریکای جنوبی می باشد.

جاهای دیدنی بولیوی ، معرفی 13 مورد از جاذبه های گردشگری بولیوی

6. سالاردو ییونی 

با سفر به سوی سالار دِ اویونی مقصدی متفاوت و خارج از این دنیا را مشاهده خواهید کرد. این کویر نمک در نزدیکی رشته‌ کوه آند در جنوب غربی کشور بولیوی قرار گرفته است. سالاردو ییونی بزرگ ترین فلات نمکی دنیا و یکی از مسطح ترین مکان ها در جهان می باشد. این فلات نمکی با شکوه 4 هزار مایل مربع وسعت دارد و توسط دریاچه های ماقبل تاریخی شکل گرفته است. گردشگران زیادی از سراسر جهان برای تماشای سازه های محلی که به طور کامل از آجر های نمکی ساخته شده اند و قدم زدن در میان زمین و آسمان به این دشت سفر می کنند.

جاهای دیدنی بولیوی ، معرفی 13 مورد از جاذبه های گردشگری بولیوی

7. شهر تیاهواناکو

شهر تیاهواناکو در نزدیکی ساحل جنوب شرقی دریاچه تیتیکاکا در بولیوی واقع شده است، این شهر با عظمت و باستانی به امپراتوری اینکا تعلق داشته است. این شهر در طول قرون 7 و 9 میلادی به یک جامعه ی شهری رشد و گسترش یافت و به یک قدرت بزرگ منطقه ای در قسمت جنوب رشته کوه های آند تبدیل شد. در ارتفاعات این شهر حدود 15 هزار تا 30 هزار جمعیت زندگی می کردند، این آمار با کنده کاری بخش های کوچکی به دست آمده است که نشان دهنده ی بزرگ ترین و شگرف ترین دستاورد معماری در دوره ی اینکا ها در جنوب آمریکا است. امروزه این شهر باستانی یکی از محبوب ترین و معروف ترین مقصد های گردشگری جهان و کشور بولیوی به شمار می رود.

جاهای دیدنی بولیوی ، معرفی 13 مورد از جاذبه های گردشگری بولیوی

8. کارناوال اورورو 

هر ساله شهر اورورو، قبل از مراسم چهارشنبه خاکستری، میزبان کارناوال مذهبی و کاتولیک اورورو است. این جشن یکی از مهم ترین رویداد های فرهنگی و مردمی در سراسر آمریکای جنوبی به شمار می رود. در این جشنواره بیش از 28 هزار نفر با حرکات موزون رقص های سنتی و محلی را اجرا می کنند. حدود 10 هزار نوازنده موسیقی رقاص ها را همراهی می کنند. بر خلاف کارناوال مشهور ریو که هر سال با یک موضوع جدید برگزار می شود، کارناوال مذهبی اورورو همواره با رقص محلی یا رقص شیطانی شروع می شود. گفته می شود که این سنت هنری به تمدن اولیه کلمبیایی آمریکا تعلق دارد.

جاهای دیدنی بولیوی ، معرفی 13 مورد از جاذبه های گردشگری بولیوی

9. تپه ریکو، پوتوسی 

تپه ریکو که کوه غنی نیز نامیده می ‌شود مانند برجی بر فراز شهر پوتوسی سایه افکنده است. روزگاری این کوه مرکز استخراج نقره بوده است، به همین خاطر کشورگشایان اسپانیایی را به سوی خود کشیده بود. گفتنی است که شهر پوتوسی مرتفع ترین شهر جهان محسوب می شود. گردشگران با سفر به سوی تپه ریکو عمق تاثیر استعمارگری را بر روی مردم بومی این ناحیه مشاهده خواهند کرد.

جاهای دیدنی بولیوی ، معرفی 13 مورد از جاذبه های گردشگری بولیوی

10. منطقه محافظت شده ادواردو آواروا 

منطقه ملی حفاظت شده ی ادواردو آواروا در ناحیه ی مرزی جنوب غربی بولیوی واقع شده است که برای حفاظت از ویکونیا یا شتر بی کوهان بلند امریکایی و گیاه یاریتا ساخته شده بود.

جاهای دیدنی بولیوی ، معرفی 13 مورد از جاذبه های گردشگری بولیوی

11. جاده یونگاس 

جاده یونگاس در میان دره و کوه قرار دارد و جاده مرگ نامیده می شود و خطرناک‌ ترین جاده جهان به شمار می رود. این جاده پایتخت بولیوی، لاپاز را به منطقه جنگل های آمازون در شمال کشور متصل می‌ کند. این جاده ی بزرگ ترین سراشیبی دنیا را دارد، افرادی که از این مسیر عبور می کنند از شهر لاپاز می بایستی 15 هزار فوت را صعود کنند و تا رسیدن به شهر کورویکو 4 هزار فوت را نزولی طی کنند.

جاهای دیدنی بولیوی ، معرفی 13 مورد از جاذبه های گردشگری بولیوی

12. مرکز تبلیغ مذهبی یسوعیون چی کویتوس

این ناحیه از شش حومه تبلیغی تشکیل شده است که توسط تعدادی کشیش یسوعیون در طی قرون 17 و 18 میلادی ساخته شد. ماموریت های تبلیغ دین توسط یسوعیون در پاراگوئه و آرژانتین اوضاع خوبی نداشت اما در بولیوی توانسته بودند تاثیرگذار باشند و نیروی فرهنگی پر انرژی راه بیاندازند. فیلم رابرت دنیرو در سال 1986 به نام “ماموریت” در فضای مرزی شهر کار شده است. گردشگران در طول یک تور طولانی مدت می توانند همزمان از این شش حومه تبلیغی بازدید نمایند و امکانات اقامتی در هر شش حومه فراهم می باشد. حومه ی سن خوزه د چی کویتوس بزرگ ترین و معروف ترین حومه در میان بخش های دیگر به شمار می رود. گفتنی است که هر شش حومه تبلیغ یسوعیون، نمونه ی بسیار زیبایی از معماری باستانی اسپانیا محسوب می شوند.

جاهای دیدنی بولیوی ، معرفی 13 مورد از جاذبه های گردشگری بولیوی

13. پارک ملی مدیدی

پارک ملی مدیدی از آند تا حوضه ی بالادست رودخانه آمازون امتداد دارد. این پارک ملی در زمینی بیش از 700 مایل مربع گسترده شده است و در طبیعت این پارک بیشترین نوع از گونه های گياهان و جانداران جهان زندگی می کنند. گردشگران شاید بتوانند یک جگوار را در حال فرار ببینند، یا یک سمور بزرگ آبی یا میمون های از نژاد تی تی، که این گونه از میمون ها در هیچ جای دیگر دنیا وجود ندارد، را از نزدیک تماشا کنند. از میان 9 هزار گونه ی پرندگان در سرتاسر جهان، می توان گفت که 11 درصد از انواع این حیوانات در پارک ملی مدیدی زندگی می کنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید