بنر هدر

در سفر به هائیتی از کجا دیدن کنیم؟

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

هائیتی کشوری است در جزیره هیسپانیولا در دریای کارائیب. پایتخت آن پورتو پرنس است. این کشور از شرق با دومینیکن همسایه است. این کشور کوهستانی است و آب و هوای گرم استوایی دارد. در نتیجه کوه‌های آن پوشیده از درختان گرمسیری است. مردم این کشور پس از دهه‌ها استقلال همچنان در فقر به سر می‌برند و بر اساس آمارها هائیتی یکی از فقیرترین کشورهای قاره آمریکا محسوب می‌شود. جمعیت این کشور ۹٫۷ میلیون نفر و زبان‌های رسمی آن فرانسوی و کریول هائیتی است. واحد پول آن گورد است.

نتیجه تصویری برای پرچم هائیتی

محصولات صادراتی این کشور شامل پوشاک، کالاهای تولیدی، انواع روغن، نارگیل، کاکائو، انبه و قهوه است که به کشورهای آمریکا، دومینیکن و کانادا صادر می‌شود. محصولات وارداتی آن شامل مواد غذایی، کالاهای تولیدی، ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، سوخت و مواد اولیه است که از کشورهای آمریکا،آنتیل هلند و برزیل  وارد شود.

جغرافیا

هائیتی بخش غربی جزیره هیسپانیولا است. رشته‌کوه‌هایی از شرق تا غرب کشور امتداد دارد و در میان آن‌ها دره‌ها و جلگه‌های پرجمعیت قرار دارد. مهم‌ترین رود هائیتی آرتیبونیت و بلندترین نقطه کشور قله سل با ارتفاع ۲۶۸۰ متر است. آب و هوای استوایی هائیتی به واسطه ارتفاع و دریا معتدل است. شهرهای مهم هائیتی لس کایس، کاپ هایتین، گونایوس و سنت رافائل هستند. سنت مارک، له کایه و کاپ هایتین از بندرهای مهم گوناو، تورتو، گراند کائی میت، واش و آروبا از جزیره‌های مهم هستند. عوارض جغرافیایی مهم این کشور شامل دماغه فوکس (در شمال غربی)، خلیج سنت مارک (در مغرب) و دریاچه آزوتی (در مرز با جمهوری دومینیکن) هستند.

تاریخ و فرهنگ هائیتی

کلمب اسپیسنیاولا، هائیتی را در سال ۱۴۹۲ کشف کرد، اما در سال ۱۶۹۷ نیرو های اسپانیا، وارد این کشور شدند و اختیار امور را در دست گرفتند. پس از آن ها هم فرانسوی ها وارد این کشور شدند و هائیتی را قسمتی از مستعمره ی خود، قرار دادند. در اواخر قرن هجدهم، تقریبا نیم میلیون نفر از بردگان هائیتی شورش کردند و منجر به استقلال  هائیتی در سال ۱۸۰۴ شد. برای بسیاری از مورخان، قرن ۲۰ برای هائیتی،قرن اتفاقات سخت و ناگوار بوده است. فرهنگ هائیتی، یکی از غنی ترین فرهنگ ها در حوزه ی دریای کارائیب در زمینه ی علوم دینی، موسیقی، هنر و آشپزی است و از این نظرها بسیار قوی است.امروزه هنرهای هنری هائیتی، به ویژه نقاشی ها، با مجموعه داران سراسر جهان محبوب هستند.

جاهای دیدنی هائیتی

 قلعه سیتادل لفریر

کشور هائیتی یک قلعه تاریخی به نام سیتادل لفریر (Citadelle Laferriere) بر روی کوه‌های شمالی قرار دارد که جزء بزرگترین قلعه‌های آمریکا به شمار می‌رود. شاه هانری کریستلف، یک شخصیت مهم تاریخی که نقش مهمی در انقلاب هائیتی داشت و باعث آزادی هائیتی از دست فرانسه در سال 1804 شد، قلعه سیتادل لفریر را بنا کرد. ساخت این قلعه بلافاصله بعد از پیروزی هائیتی در سال 1805 شروع شد و پانزده سال بعد یعنی 1820 به پایان رسید. تمام سعی سازندگان بر این بود که قلعه سیتادل لفریر بسیار مقاوم ساخته شود تا در برابر حملات فرانسه به هائیتی دوام بیاورد. برای حفاظت از قلعه سیتادل لفریر دور تا دورش را با توپ‌های جنگی پوشش دادند. البته هیچ وقت استحکام و دوام قلعه سیتادل لفریر مورد امتحان واقع نشد اما حالا به عنوان نماد کشور هائیتی قلمداد می‌شود و نقش آن روی ارز، تمبر و پوسترهای کشور هائیتی دیده می‌شود. از داخل سیتادل لفریر نمایی از همه‌ی خط ساحلی اقیانوس اطلس را دارد چرا که این قلعه را در ارتفاع 3000 پایی روی یک کوه ساخته‌اند.

در سفر به هائیتی از کجا دیدن کنیم؟

بازار پورتو پرنس

بازار پورتو پرنس، یکی دیگر از جاذبه های دیدنی در هائیتی است که در آن هر چه که بخواهید را پیدا می کنید. به قول خودمان از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد در این بازار هست. یکی از محصولات جالب این بازار، بسته بندی میوه های مذهبی به خصوص، توت است!

دریاچه ی اوتانگ سوماتره

از جاذبه های طبیعی هائیتی نیز می توانیم از  دریاچه ی اوتانگ سوماتره (Étang Saumâtre) که دریاچه ای بزرگ با آب شور و تمساح و فلاگینگوهای زیبا است بروید.

سواحل هائیتی

سواحل هائیتی یکی از مهم ترین جاذبه های کشور هائیتی است، هائیتی با دارا بودن ساحل لابادی(Labadee)، در نزدیکی کپ هائیتن، برای مقاصدی چون شنا و غواصی و همچنین حمام آفتاب گرفتن، بسیار مناسب است. در نزدیکی ژاکل، سواحل سفید شنی مانند، سیوادیر پلاژ (Cyvadier Plage)، بانیس (Bains)، کایس (Cayes)، جاکمل (Jacmel)، تی مولاج هائیتی (Ti-Mouillage.Haiti)، قرار دارد.

در سفر به هائیتی از کجا دیدن کنیم؟

در سفر به هاییتی بازدید از قصر سنسوچی و قلعه لا فریره را در برنامه گشت‌های خود قرار دهید و چشم‌اندازهای زیبای آن را در قاب دوربینتان ثبت کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید