جزیره آیونا و هرآنچه که باید درباره این جزیره زیبا بدانید!

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

ایونا جزیره‌ای کوچک و کم‌جمعیت در اسکاتلند است که به دلیل تاریخچه‌ی مذهبی و زیبایی‌های طبیعی‌اش به یک مقصد توریستی جذاب تبدیل شده است.

جزیره آیونا و هرآنچه که باید درباره این جزیره زیبا بدانید!

ایونا (Iona) یک جزیره‌ی کوچک و آرام است که طولش به زحمت به شش کیلومتر و عرضش به چهار کیلومتر می‌رسد. با این حال، این جزیره سهم بزرگی در تاریخ اسکاتلند و جهان داشته است. «سنت کلمبا» (St. Columba) صومعه‌ی مشهور خود را در این شهر بنا کرده و این جزیره به عنوان گهواره‌ی مسیحیت در اسکاتلند شناخته می‌شود. سواحل شنی سفید، گنجینه‌ای از حیات وحش و گیاهان متنوع و احساس عمیق آرامش، زیبایی این جزیره را افزایش داده است.

جزیره آیونا در فاصله دو کیلومتری از ساحل جزیره مول (Mull) قرار گرفته است، دقیقا کمی دورتر از شبه جزیره Ardnamurchan در سواحل غربی اسکاتلند است. ارتفاع جزیره آیونا پست است و اغلب بادهایی که از اقیانوس اطلس برمی خیزند و به سمت غرب می وزند از جزیره عبور می کنند. محل سکونت اصلی در جزیره بیل مور (Baile Mòr) نام دارد و مرد آن را دهکده خطاب می کنند. جمعت ساکن در این شهر بسیار کم است (کمتر از ۲۰۰ نفر) اما هرسال بیش از ۱۳۰۰۰۰ گردشگر را از سراسر جهان جلب می کند.

جزیره آیونا و هرآنچه که باید درباره این جزیره زیبا بدانید!

پیشینه

مردم از سال های بسیار دور در جزیره آیونا زندگی می کردند، خیلی قبل از آن که سنت کلمبا این جزیره را کشف کند. مرتفع ترین نقطه جزیره تنها ۱۰۱ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و توسط تپه های متعلق به عصر آهن پوشانده شده است. ورود سنت کلمبا به جزیره بود که توانست جایگاه آیونا را در تاریخ ثبت کند. پس از این که کلمبا از زادگاه مادری اش کشور ایرلند تبعید شد همراه با دوازده نفر از پیروانش اولین صومعه را در جزیره آیونا ساختند و شروع کردند تا اقوام اولیه اسکاتلند (Picts) را به مسیحیت دعوت کنند، پس از آن قبایل آنگولا ساکسونی شمال انگلستان نیز از آن ها پیروی کردند. پس از آن جزیره آیونا به عنوان مرکز یادگیری و گسترش دین مسیحیت شناخته شد.

پس از یک سری از حملات وایکینگ ها که در اواخر قرن هشتم میلادی آغاز شد، راهبان ایونا تصمیم گرفتند که در سال ۸۴۹ بعد از میلاد مسیح صومعه را ترک کنند و اقلام مذهبی و گنجینه های ارزشمندی که در آن نگهداری می شد را بین اسکاتلند و ایرلند تقسیم کنند. پس از این واقعه جزیره آیونا وارد دوران تاریک خود شد. در این میان از سرگذشت صدها سال بر این جزیره اطلاعی در دست نیست تنها احتمال می رود که جزوی از قلمرو پادشاهی جزیره شده باشد. پادشاهیی دز اوایل قرون وسطی که بسیاری از جزایر غربی را تحت سلطه خود قرار داد و یک قلمرو واحد به نام اسکاتلند را تشکیل داد.

در سال ۱۲۰۳ بعد از میلاد مسیح یک صومعه متعلق به فرقه بندیکتی در جزیره آیونا ساخته شد. رئیس اصلی صومعه، راهبه ای با تان سومرلد (Somerled) بود، او دختر نام دارترین لرد منطقه نیز بود. در قرون وسطی یک صومعه آگوستینی نیز در جزیره تاسیس شد. هر دو صومعه آگوستینی و صومعه بندیکتی ها طی سال های بعد به کلی ویران شد.

ممکن است تاریخی که بیان شد به نظرتان یک قصه طول و دراز به نظر برسد، اما تاریخ بیان شده یکی از اصلی ترین دلایلی است که هر ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان به جزیره آیونا می آیند، بسیاری از این توریست ها به خاطر دلایل مذهبی این مقصد را برای سفر خود انتخاب می کنند. برخی می خواهند در جزیره ای آرام و با فضایی روحانی به تذهیب نفس خود بپردازند و برخی دیگر می خواهند بازمانده های صومعه را ببینند و از تاریخ اولیه جزیره به طور تمام وکمال آشنا شوند.

جزیره این مقدار از گردشگر را مدیون موسسه کلیسای جامع آیونا است. در سال ۱۸۹۹ آن ها تصمیم گرفتند تا ویرانه های صومعه ها را تعمیر و بازساری کنند. در سال ۱۹۳۸، جامعه ایونا تأسیس شد و از آن زمان تا به حال همچنان مردم را اقصی نقاط جهان به بازدید از این جزیره جادویی دعوت می کند.

اسکاتلند تاریخی بسیاری از ساختمان های قدیمی و گورها را در خود جای داده است، از جمله بیش از ۵۰ پادشاه اسکاتلند، ایرلند، نروژ و فرانسه، و اخیرا، جان اسمیت، رهبر حزب کارگری در انگلستان که تا زمان مرگش در سال ۱۹۹۴ به غالیت مشغول بود. برخی از نویسندگان پیشنهاد کرده اند که دفن کردن پادشاهان در جزیه آیونا ممکن است بر افسانه های شاه آرتور و داستان های جزیره آوالون (Avalon) تأثیر داشته باشد. البته به جز این تاریخ پرفراز و نشیب دلایل دیگری نیز برای سفر به جزیره آیونا وجود دارد.

طبیعت ایونا

ایونا هم در خشکی و هم در سواحلش طبیعت فوق‌العاده‌ای دارد. گل‌های وحشی اینجا شگفت‌انگیزند، به ویژه در وسط تابستان راج دریایی، چهار گونه ارکید و خارخاسک، گل استکانی و سیزاب سمی از گل‌های وحشی پرطرفدار هستند. پرندگان شامل گونه‌های نادری از یلوه حنایی، طوطی‌های دریایی بامزه، غواصان بزرگ شمالی و انبوهی دیگر می‌شوند.

جزیره آیونا و هرآنچه که باید درباره این جزیره زیبا بدانید!

دیگر فعالیت ها

ایونا یک زمین گلف دارد که به طرز عجیبی رایگان است و از ماکر طبیعی (نوعی چمن کوتاه و چمنزار گل‌های وحشی با پایه‌ی شنی که در غرب اسکاتلند یافت می‌شود) استفاده می‌کند. گوسفندان و گاوها در این زمین چرا می‌کنند و چشم‌انداز زیبایی به ساحل دارد. سواحل ایونا بسیار زیادند و یکی از چیزهلی شگفت‌انگیز درباره‌ی جزیره این است که اغلب ممکن است با حرکت به سمت دیگر جزیره بدون توجه به جهت باد، یک ساحل دوست‌داشتنی و محافظت‌شده پیدا کنید. مسیرهای پیاده‌روی بسیارند که شامل بازدید از معدن سنگ مرمر متروکه در جنوب جزیره یا گردشی بی‌هدف در روستا هستند. پیدا کردن یک نقطه‌ی آرام کار سختی نیست. ماشین‌های کمی اینجا وجود دارند – بازدیدکنندگان باید اتومبیل‌هایشان را قبل از ورود به کشتی همان جا بگذارند – اما می‌توانید برای گردش سریع‌تر یک دوچرخه اجاره کنید.

جزیره آیونا و هرآنچه که باید درباره این جزیره زیبا بدانید!

سرعت زندگی در اینجا بسیار کندتر از چیزی است که به آن عادت دارید و این به جادویی بودن جزیره کمک می‌کند. به هر دلیلی که باشد، حس عمیق تاریخ، جامعه‌ی آرام، یا شاید حیات وحش و گیاهان زیبا یا غروب‌های الهام‌بخش، در هر صورت ایونا جایی است که در ذهن شما خواهد ماند و بسیاری از مردم بارها به آن بازمی‌گردند. این جزیره، واقعاً یک جزیره‌ی روحانی است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید