دریاچه یخ زده بایکال ، دیدنی و رویایی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روسیه از آن دسته کشورهایی است که وقتی برای سفر به آن برنامه ریزی می کنید، حتی فکرش را هم نمی کنید که دارید به چه سرزمین پهناور و فوق العاده ای سفر می کنید. دریاچه بایکال در این کشور، شگفت انگیز، دیدنی و رویایی است و آنقدر زیباست که هر کسی با دیدن آن، از خود بیخود می شود.

دریاچه یخ زده بایکال ، دیدنی و رویایی

دریاچه بایکال در جنوب سیبری در شرق کشور روسیه با نزدیک به ۳۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع پهناوری و بیش از هزار و ۶۴۰ متر عمق، هفتمین دریاچه بزرگ و عمیق ترین دریاچه جهان به شمار می آید که نام آن نیز در فهرست میراث جهانی نیز به ثبت رسیده است.

دریاچه یخ زده بایکال ، دیدنی و رویایی

دریاچه بایکال که دارای زلال‌ترین آب در میان دریاچه های جهان بوده و با قدمتی ۲۵ میلیون ساله قدیمی‌ترین دریاچه جهان به شمار می آید، نزدیک به ۲۰ درصد از تمام آب شیرین غیر منجمد سطحی روی کره زمین را در خود جای داده تا بزرگ ترین منبع آب شیرین جهان نیز لقب بگیرد.

دریاچه یخ زده بایکال ، دیدنی و رویایی

یکی از شگفتی های این دریاچه این است که در قسمت های مختلف، الگوهای مختلفی از خود نشان می دهد و در هر قسمتی طرحی دارد و دلیل آن هم این است که  در این دریاچه آب بصورت لایه لایه یخ می زند. با یخ زدن دریاچه می توانید ماهی هایی را ببینید که در زیر یخ در حال گذر هستند. در دریاچه بایکال، یخ ها، از هر جای دیگری شفاف تر هستند چون با وجود عمق زیاد و لایه ی بزرگ و ضخیم یخ می توانید همه چیز کف دریاچه را ببینید: ماهی ها، صخره های سبز و گیاهان و آب این دریاچه به حدی شفاف است که تا عمق ۴۰ متری به راحتی می توان همه چیز را دید.

دریاچه یخ زده بایکال ، دیدنی و رویایی

در بعضی از قسمت های دریاچه، یخ ها لغزنده هستند و توریست های زیادی برای اسکی کردن یا دوچرخه سواری روی این دریاچه به آنجا می روند. یک مکان حیرت آور که حسابی هواییتان می کند.

یخ این دریاچه در هر زمانی می تواند ترک بخورد و طول این ترک ها گاهی تا ۱۰ کیلومتر هم می رسد و البته به دلیل همین یخ ها هست که ماهی های دریاچه از کمبود اکسیژن نمی میرند. به طور کلی، یخ دریاچه ی بایکال، معماهای زیادی همراه خود دارد و هنوز هم دانشمندان درباره ی چگونگی تشکیل برخی از لایه ها، نظر های متناقضی دارند.

ضخامت یخ دریاچه چقدر است؟

معمولا ضخامت یخ دریاچه بایکال ۷۰ تا ۱۱۳ سانتی متر است و ضخامت ۵۰ سانتی متری می تواند وزن ۱۵۰۰۰ کیلوگرمی را تحمل کند. وقتی ضخامت یخ حدود ۱۰۰ سانتی متر باشد می تواند وزن هلیکوپتر و یا حتی  لوکوموتیو را هم تحمل کند. در طول سرمای شدید سال ۱۹۰۳-۱۹۰۴ بر روی دریاچه یخ زده بایکال ۴۰ کیلومتر مسیر ریلی بین ایستگاه بایکل تا تانخوی قرار داده شده بود و لوکوموتیوها با قطار ازروی این ریل عبور می کردند!

دریاچه یخ زده بایکال ، دیدنی و رویایی

چرا در زمستان با دیدن بایکال بیاییم؟

وقتی می گوییم زمستان منظور فصلی است که گاهی تا آوریل نیز ادامه دارد، بایکال در زمستان زیبایی حیرت آوری دارد و تپه های یخی روی آن عکاسان زیادی را به سمت این دریاچه می کشاند. یکی دیگر از دلایلی که بایکال را در زمستان تبدیل به  مقصدی رویایی کرده است ماهی گیری در یخ است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید