بنر هدر

سرسبزترین شهرهای دنیا را بشناسید

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

با تمدنی که در دنیا در حال پیشرفت است، تقریبا دیگر جای سبز کمتری به چشم می خورد. در این مدرن گرایی، تنها چیزی که دیده می شود، جنگل های بتنی (ساختمان ها و آسمانخراش ها) هستند و نشانه ای از درخت و جنگل دیده نمی شود؛ اما در این جهان پهناور، کشورهایی وجود دارند که علیرغم پیشرفته بودن، از محیط زیست اطراف خود غافل نشده اند و همچنان به آن مانند قبل اهمیت می دهند… دوست دارید با کشورهایی که سبزترین شهرهای دنیا را دارند آشنا شوید؟ با ما همراه باشید:

مسکو

مسکو شهری است که در اطراف قلعه “کرملین” و مجموعه آسمان‌خراش‌های “هفت خواهر” که استالین پس از پایان جنگ جهانی دوم آن‌ها را بنا کرد ساخته شد. این شهر که از لحاظ جمعیت و مساحت یکی از بزرگترین شهرهای اروپا به حساب می‌آید به عنوان پایتخت روسیه و مرکز قدرت سیاسی این کشور شناخته می‌شود و دارای فضاهای سبز بسیار، مملو از باغ‌های سرسبز، جنگل‌ها، چمن‌ها و مناطق گلکاری شده است. فضاهای سبز مسکو در راستای وجود ۴۵۰ کیلومتر مربع پارک‌هایی به وجود آمده‌ است که شامل بیش از ۱۰۰ کیلومتر جنگل‌های طبیعی می‌باشد که پناهگاه گوزن‌ شمالی، آهو و گونه‌های مختلف پرندگان است. اصلی‌ترین فضاهای سبز مسکو نیز عبارتند از پارک گورکی (Gorky)، تپه‌های وارابیف یا تپه گنجشک‌ها (sparrow hills)، پارک ودنخا (VDNKh)، باغ آپتکارسکی اوگورود (Aptekarsky Ogorod) و جنگل تفریحی Izmaylovo.

سرسبزترین شهرهای دنیا را بشناسید

کپنهاگ

پل ملکه لویس (Queen Louise’s Bridge) با بیش از ۳۵ هزار دوچرخه سوار که در ساعات شلوغ از آن عبور می کنند را می توان پرترددترین مسیر دوچرخه موتور در غرب دانست. در کل کشور دانمارک سرزمینی کم رفعت بوده و بر روی جلگه ‌ای خوشحال و زیاد حاصلخیز، و علفزارها مجعد بسیار شکل مفقود ضال ‌است. رودهای آن کوتاه ولی پرآب است. بلندترین نقطه کشور ۱۷۳ متر فراز دارد. آب و هوای آن بی حرکت و برا و پرباران است.

سرسبزترین شهرهای دنیا را بشناسید

استکهلم

استکهلم، پایتخت کشور سوئد و بین کشورهای شمالی، شلوغ ترین و پر جمعیت ترین است. این شهر در عصر سنگ و در هزاره ششم قبل از میلاد مسیح تاسیس شد و قطب سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و رسانه ای این کشور است. استکهلم به عنوان یکی از تمیزترین و سرسبزترین پایتخت های دنیا شناخته می شود و در سال ۲۰۱۰، به آن جایزه ی پایتخت سبز اروپا داده شد. در سال های اخیر هم میزان کربن دی اکسید تولید شده در این شهر، ۲۵ درصد کمتر شده است و برنامه ای برای حذف کامل سوخت های فسیلی تا سال ۲۰۵۰ در آن در حال اجرا است.

سرسبزترین شهرهای دنیا را بشناسید

سنگاپور

شهر سنگاپور شهر باغ‌ها است. از سال ۲۰۰۸ در تلاش برای حفظ این شهر به عنوان شهری پایدار و حامی زندگی سالم، ایجاد فضاهای سبز در آن الزامی شد به طوری که حتی ساختمان‌های بلند نیز از این قاعده مستثنی نشدند و بر اساس طرح توسعه فضای سبز با پارک های کوچک احاطه شده اند. از سویی برنامه‌ریزان شهری به منظور دستیابی به این هدف نوآوری‌هایی را ارائه کرده‌اند که شامل پیشرفت‌های جدید در قالب سقف‌های سرسبز، باغ‌های عمودی و دیوارهای پوشیده از گیاه می‌باشد. برنامه‌های انگیزشی گسترش فضاهای سبز شهری به منظور بازگرداندن فضاهای سبز از دست رفته شهر نیز بسیار موفق بوده‌ است؛ این ابتکارات شامل ایجاد فضاهای سبز در آسمان از طریق ساخت باغ‌ها و تراس‌های بلند پر گیاه است.

سرسبزترین شهرهای دنیا را بشناسید

آمستردام

آمستردام، پر جمعیت ترین شهر هلند و پایتخت آن، شهری بسیار زیبا و تمیز، با حجم سبز وسیع و یکی از سبزترین شهرهای دنیاست. در سال ۲۰۱۲، این شهر رتبه ی دوم بهترین شهر برای زندگی در جهان را از آن خود کرد.

سرسبزترین شهرهای دنیا را بشناسید

سیدنی

سیدنی مرکز نیو ساوت ولز است که در امتداد ساحل شرقی استرالیا واقع شده است. وجود پارک‌های متعدد از جمله هاید پارک (Hyde Park)، پارک دامنه  (Domain) و پارک پرنس آلفرد، همچنین وجود دیگر فضاهای سبز از جمله باغ گیاه‌شناسی سلطنتی که برای میزبانی از فعالیت‌های علمی و تفریحی شهرت دارد به این شهر کمک کرده است که سومین جایگاه لیست حاضر را به خود اختصاص دهد.

سرسبزترین شهرهای دنیا را بشناسید

ونکوور کانادا

ونکوور در کنار با بحر آرام و در گزند تفرق یک قدمی از کوه های وحشی بریتیش کلمبیا قرار غمناک که موجب شده دارای طبیعتی فوق العاده خیره کننده باشد و در لیست سرسبزترین شهرهای جهان جا گیرد. استعمال این شهر از انرژی های تازگی پذیر و نیروها هیدروالکتریکی موجب شده هوای آن فوق العاده پاکیزه باشد به اضافه بر خلاف اکثر شهرهای آمریکای شمالی خوش گذرانی در ونکوور به نحوی شکل غمناک که مردم را به زندگی در حومه شهر تحریک می کند، یعنی در همسایگی آن نیز امکانات لازم برای گشت مانوس کافه ها و رستوران های سرزنده قابل دسترس می باشند.

در این شهر حدود ۲۰۰ پارک قرار دارد و در هر نقطه ای از آن که نفس بکشید هوای تازه را پیچ درپیچ وارد ریه های خود می کنید. بزرگ ترین مجموعه آن پارک استنلی است که ۴۰۰ هکتار وسعت دارد و جزیره مختص به خود را در کرانه ها غربی شهر ساختن کرده است.

سرسبزترین شهرهای دنیا را بشناسید

وین

پایتخت اتریش دارای پارک‌ها و باغ‌های متعددی از جمله پارک اشتاد (Stadt) و باغ‌های کاخ باروک است و بنا بر آمار ارائه شده به ازای هر نفر از جمعیت یک میلیونی این شهر مساحتی بالغ بر ۱۲۰ متر مربع فضای سبز وجود دارد. این امر شهر وین را تبدیل به یکی از سرسبزترین شهرهای جهان برای زندگی کرده و چهارمین جایگاه لیست حاضر را به آن اختصاص داده است.