بنر هدر

قصر پوتالا در تبت ، صومعه مقدس بودائیان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قصر پوتالا نام صومعه مقدس بودائیان و اقامت‌گاه سابق دالایی لاما است که در شهر لهاسا در تبت قرار دارد و نامش را از کوه پوتالا که کوهی مقدس در آئین بودایی است، گرفته است و هم اکنون به «موزه دولتی چین» تبدیل شده است، این قصر از شاه‌کارهای مهم معماری تبتی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

قصر پوتالا در تبت ، صومعه مقدس بودائیان

قصر پوتالا که از جاذبه های گردشگری برجسته چین است ۱۳ طبقه دارد و شامل عبادتگاه ها، مدرسه های دینی، تالارها، خوابگاه و حیاط می باشد، این قصر فقط از سنگ، چوب و گرانیت (برای دیوارها) ساخته شده بود و معماری آن  شامل ۳ بخش است:

1. قصر قرمز که در وسط این بنا قرار دارد کاملا وقف مطالعات دینی شده است و تالارها، عبادتگاه ها و کتابخانه های زیادی دارد.

2. تالار بزرگ جیوآنمان در سمت غرب ساختمان قرار دارد و بزرگترین تالار قصر پوتالا است و دیوارهای داخلی آن نقاشی های زیبایی دارند.

3. قصر سفید که در سمت شرق این بنا قرار دارد زمانی ساختمان اداری دولت تبت بود. این قصر را سفید ساخته اند تا نماد صلح و آرامش باشد. قصر سفید در زمان دالایی لامای پنجم ساخته شد و او و دولتش در سال ۱۶۴۹ به این کاخ آمدند، سپس در زمان دالایی لامای سیزدهم در اوایل قرن ۲۰ اندازه این کاخ را به زمان کنونی اش گسترش دادند این قصر شامل اتاق هایی برای زندگی، اداره، مدرسه دینی و چاپخانه بوده است و حیاط زرد رنگی این قصر سفید را از قصر قرمز جدا می کند.

قصر پوتالا در تبت ، صومعه مقدس بودائیان

قبر هشت دالایی لاما در عمارت قصر سرخ قرار دارد. قصر پوتالا دارای بیش از یک‌هزار اتاق است که بیش از بیست هزار مجسمه و آثار ارزشمند و بی‌نظیر هنری در این قصر وجود دارد. با وجود اینکه قصر پوتالا دارای یک‌ هزار اتاق است، اما اتاق خواب شخصی دالایی لاما، تنها دارای مساحتی به اندازه ۰٬۴۶۵ متر مربع بوده است.این قصر محل و اقامتگاه دائمی دالایی لاما بود، تا اینکه تنزین گیاتسو، ۱۴اُمین دالایی لاما و دالایی لامای کنونی، در پی اشغال نظامی تبت توسط جمهوری خلق چین و قیام ناموفق ۱۹۵۹ میلادی به هندوستان گریخت.

قصر پوتالا در تبت ، صومعه مقدس بودائیان

یونسکو در سال ۱۹۹۴ این بنا را به عنوان میراثی ارزشمند معرفی کرد و آن را در لیست خود جای داد. از سال ۲۰۰۳ این کاخ فقط ۶ ساعت در روز باز است و به این ترتیب تعداد گردشگران این کاخ را محدود به ۱۶۰۰ نفر در روز کردند تا از ازدحام و شلوغی جلوگیری شود، البته این محدودیت در ماههای شلوغ برداشته می شود. بعد از تعمیراتی که در سال ۲۰۰۶ روی این بنا انجام شد بازدید از سقف این کاخ را ممنوع کردند تا از آسیب های بیشتر جلوگیری شود.

قصر پوتالا کجاست؟

قصر پوتالا که مظهر بودائیسم تبتی است بر فراز کوهستان سرخ در مرکز دره لهاسا و در ارتفاع ۳۷۰۰ متری از سطح زمین واقع شده است.گردشگران تور چین میتوانند از این کاخ زیبا دیدن کنند.

بهترین زمین برای بازدید از قصر پوتالا

از آنجایی که بهترین ماه های سفر به چین آوریل ، می، سپتامبر و اکتبر است به همین دلیل در این ماهها قیمت ها بالا می رود و جمعیت زیادی در جاذبه هایی مثل کاخ پوتالا هستند پس ما به شما مسافرت در ماه های دیگر را پیشنهاد می کنیم چون در ماههای دیگر قیمت هتل ها هم ارزان تر است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید