قلعه امبر ، قلعه ای باشکوه در جیپور هند

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قلعه آمبر در شهرک آمر، بر فراز یک تپه مشرف به دریاچه مائوتا. سالانه تحسین جهانگردان بی‌شماری را برمی‌انگیزد و یکی از جاذبه‌های توریستی اصلی جیپور محسوب می‌شود. شهرک آمِر در ۱۱ کیلومتری جیپور، مرکز ایالت راجستان، در اصل توسط قبایل مینا بنا شد، و بعدها تحت حکومت راجا مان سینگ اول (1614 – 1550) قرار گرفت. قلعه آمبر به خاطر عناصر هنری سبک هندوی به کار رفته در آن مشهور است. قلعه با استحکامات گسترده و مجموعه‌ای از دروازه‌ها و مسیرهای سنگفرش، از دریاچه مائوتا به عنوان منبع آب استفاده می‌کند.

قلعه امبر ، قلعه ای باشکوه در جیپور هند

کاخ زیبای داخل قلعه ساخته شده از سنگ ماسه سرخ و مرمر، چهار طبقه دارد که هر کدام یک حیاط اختصاصی دارند. کاخ محل زندگی مهاراجه‌های راجپوت و خانواده‌های آنها بوده است. در ورودی کاخ نزدیک به دروازه قلعه گانِش ، معبدی است که به شیوا، الهه فرقه چیتانیا تعلق دارد. این معبد پس از شکست دادن راجه جِسوره (در بنگلادش فعلی) در 1604 به راجا مان سینگ اهدا شد.

قلعه امبر ، قلعه ای باشکوه در جیپور هند

قلعه آمبر در کنار قلعه جایگار بر فراز چیل کا تیلا (تپه عقاب‌ها) از رشته تپه‌های آراوالی بنا شده‌اند. یا از آنجا که کاخ آمبر و قلعه جایگاری با یک راه زیرزمینی به هم متصل می‌شوند، معمولاً آنها را جزء یک مجموعه محسوب می‌کنند. این مسیر فرار برای انتقال ساکنان قلعه آمبر به قلعه جایگار با استحکامات قوی‌تر در زمان جنگ ساخته شده بود.

قلعه امبر ، قلعه ای باشکوه در جیپور هند

قلعه آمبر در سال 2007، به گزارش سرپرست دپارتمان باستان‌شناسی و موزه‌ها، با روزانه 5000 بازدید کننده، در مجموع 4/1 میلیون بازدیدکننده داشته است. در 27مین نشست کمیته میراث جهانی در Phnom Penh کامبوج در سال 2013، قلعه آمبر، همراه با 5 قلعه دیگر راجستان، به عنوان گروه قلعه‌های تپه‌ای راجستان در فهرست جهانی راجستان ثبت شدند.

کارهایی که باید انجام دهید

حتما به بالای تپه های اطراف قلعه بروید.

در شهر امبر فروشگاه های صنایع دستی و غرفه هایی هستند که می توانید از آن ها صنایع دستی و کارهای هنری زیبا بخرید.

در داخل قلعه می توانید با پرداخت ۹۰۰ روپیه دو نفری سوار فیل شوید و فیل سواری را هم تجربه کنید.

تا شب منتظر بمانید تا نمایش نورها شروع شود و چشم اندازهای تماشایی را در آسمان شب تماشا کنید.

قلعه امبر ، قلعه ای باشکوه در جیپور هند

بهترین زمان برای بازدید از قلعه امبر چه زمانی است؟

راجستان یک منطقه بیابانی است که در بیشتر ایام سال، به خصوص در روز، گرم است. گاهی تابش آفتاب به حدی است که تحمل آن کمی سخت است. بهترین زمان برای بازدید از جیپور فصل زمستان از نوامبر تا مارس (آذر تا اسفند) است.

چگونه به قلعه امبر برویم؟

می توانید از شهر جیپور سوار اتوبوس، ریکشو، تاکسی و یا اتومبیل های شخصی شوید و به سمت قلعه بیایید. می توانید در شهر امبر از دروازه آجمری و در خیابان MI سوار اتوبوس های عمومی شوید. قلعه امبر بر روی تپه قرار گرفته و برای رسیدن به ورودی آن باید یا پیاده بروید و یا فیل سواری کنید. در قلعه حتما هیجان و لذت فیل سواری را تجربه کنید.

جاذبه های نزدیک قلعه امبر

مکان های مقدسی مثل مکان مقدس نارشینگ

موزه آنوخی (Anokhi Museum)

جانتار مانتار

قلعه ناهارگا (Nahargarh Fort)

هوامحل

موزه توربان (Turban Museum)

نکاتی برای بازدید از قلعه امبر

قلعه امبر یکی از جاذبه های اصلی شهر امبر است، برای همین بیشتر وقت ها شلوغ است. اگر حوصله شلوغی و صف ایستادن را ندارید وسط هفته از این قلعه دیدن کنید.

این قلعه و نواحی اطرافش خیلی بزرگ است و پیاده روی تنها راه لذت بردن از زیبایی های قلعه است پس لباس و کفش راحت بپوشید.

همراه خودتان بطری آب و کلاه آفتابگیر داشته باشید.

در اطراف این قلعه کافه هایی برای استراحت وجود دارد.

قلعه امبر جاذبه ای است که وقتی در حیاط های آن راه می روید و از بالای قلعه به اطراف تماشا می کنید به دوره ی باشکوهی ازتاریخ سفر می کنید دوره  ای که زندگی در حفظ، نگهداری و پیروی از سنت ها و فرهنگ ها خلاصه می شد. امروز قلعه امبر بیشتر از هر وقت دیگر باشکوه، جادویی و زیباست. از این قلعه و معماری شگفت انگیزش دیدن کنید و بازدید از جاذبه ای را تجربه کنید که هیچ وقت شکوهش از یادتان نمی رود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید