بنر هدر

محله بستکیه ، جاذبه ای قدیمی در دبی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

امروزه با توجه به رشد و توسعه ای که دبی توانسته بدست بیاورد جاذبه های گردشگری و اماکن تفریحی مدرن و فوق العاده ای را در خور جای داده است که برخی از آن ها در جهان بی همتا هستند. اما اماکن دیدنی قدیمی که جزء آثار باستانی این شهر قرار می گیرد را نباید فراموش کرد. محله بستکیه دبی یکی از همین جاذبه های قدیمی می باشد که بازدید از آن خارج از لطف نیست.

محله بستکیه ، جاذبه ای قدیمی در دبی

دهکده البستکیه در امتداد خور دبی قرار دارد و قلعه الفهیدی یکی از قدیمی ترین مکان های مسکونی در دبی است، البستکیه در دهه ۱۶۹۰ ساخته شد، در آن زمان ۶۰ خانه در آن وجود داشت که صاحب همه آن ها یک بازگان ایرانی پولدار بود، کوچه های قدیمی و بادگیرها برای جدا کردن خانه ها از همدیگر استفاده می شدند. با این حال از وقتی که نفت در این ناحیه کشف شد همه این چیزها تغییر کرد و بیشتر خانواده ها به شهر جدید و مدرن دبی نقل مکان کردند.

محله بستکیه ، جاذبه ای قدیمی در دبی

خانه های بستکیه برای اینکه از گرما و دمای بیرون در امان باشند و خنک بمانند از بادگیرهای سنتی استفاده می کردند، بادگیر یک بنای سنتی ایرانی است که باعث تهویه طبیعی و راه انداختن بادهای خنک در ساختمان می شود. این برج ها با طراحی های مختلف در کشورهای زیادی استفاد می شدند، بادگیرهایی  که در این شهر مورد استفاده قرار میگرفت در بالای پشت بام خانه ها ساخته می شدند و از هر چهار جهت باز بودند، این برج ها باد را گیر می انداختند و از طریق میله های باریک آن را به فضا داخلی خانه ها هدایت می کردند.

محله بستکیه ، جاذبه ای قدیمی در دبی

سال ها پیش قبل از این که محله بستکیه دبی تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری فوق العاده تبدیل شود، مردم این منطقه که به دبی مهاجرت کرده بودند نیمی از این شهر کوچک تاریخی را برای توسعه و گسترش برج های مدرن تخریب کردند. که یک معمار انگلیسی از ادامه ی تخریب آن جلوگیری کرد و باقی بناها را مورد بازسازی و ترمیم قرار داد. در سفر به دبی از این محله قدیمی دیدن فرمایید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید