بنر هدر

موزه باستان شناسی قبرس + تصاویر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

موزه باستان شناسی قبرس بزرگترین موزه در قبرس است. علاوه بر این، در نتیجه انجام حفاری فعال در جزیره، مجموعه های بسیاری از آثار باستانی جمع آوری شد، که باستان شناسی قبرس یکی از مکان های پیشرو در تحقیقات باستان شناسی بین المللی را گرفت.

موزه باستان شناسی قبرس + تصاویر

سفر به موزه، که در قلب نیکوزیا واقع شده است ، فوق العاده آموزنده خواهد بود و به شما امکان می دهد تا از تاریخ دوران قبل از میلاد تا دوران اولیه مسیحیت به تاریخ جزیره غرق شوید.

این موزه از ۱۴ اتاق مختلف تشکیل شده که در اطراف یک سالن مربعی شکل قرار دارند. در این مجموعه اداره ها، کتابخانه، انباری ها و محوطه ای هم برای مطالعه روی آثار هر مجموعه وجود دارد. رفتن به این موزه تنها راه برای درک فرهنگ باستانی قبرس است. با رفتن به این موزه آثاری را می بینید که شناخت تان را درباره مردمان باستانی قبرس بیشتر می کند و دید بازتری نسبت به زندگی روزمره مردم و هنرشان به شما می دهد.

تاریخچه موزه باستان شناسی قبرس

موزه باستان شناسی قبرس تاریخ بسیار جالب تاریخی دارد. این در سال 1882 در نتیجه درخواستی که توسط رهبران مذهبی به مقامات محلی ارسال شد، تأسیس شد. این اتفاق افتاد، زیرا در این جزیره کاوشهای غیرقانونی با سرعت کامل انجام شد و ارزش های کشف شده در خارج از کشور کنترل نشدند. آغاز کننده اصلی این اقدامات غیرقانونی، سفیر ایالات متحده در قبرس بود – یک باستان شناس که در مجموع بیش از 35،000 مورد را که دارای ارزش باستان شناسی بودند، به دست آورد. بخش بزرگی از این نمونه ها از بین رفته است، برخی از آنها در موزه متروپولیتن آمریکا ذخیره می شوند.

موزه باستان شناسی قبرس + تصاویر

مجموعه های موزه باستان شناسی قبرس

به محض افتتاح موزه همه ی آثاری که در طی حفاری ها در نقاط مختلف جزیره کشف شد به موزه انتقال پیدا کرد. بعد از یک سری حفاری های سیستماتیک که در فاصله ی سال های ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۱ انجام شد مجموعه های این موزه به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد. این موزه گنجینه های باستان شناسی قبرس را در ۱۴ گالری مختلف گرد هم جمع کرده و تعدادی از مهمترین آثار آن: مجسمه ای که تبدیل به نماد قبرس شده، مجموعه جواهرات، ظروف سفالی، سه شیر سنگ آهکی و بقایایی از قبرهای سلطنتی است. تمامی آثار این موزه کاملا طبقه بندی شده اند و طبق دوره ی زمانی شان به نمایش در آمده اند. فکر می کنید در هر کدام از گالری های این موزه چه چیزهایی نمایش داده شده است:

در سمت راست اتاق شماره ۱ اشیایی مثل پیکرهای کوچک، ابزارها و ظرف های سنگی را می بینید که شواهدی از زندگی در دوران نوسنگی هستند. سمت چپ این اتاق به عصر فرانوسنگی تعلق دارد و در آن آثاری از سنگ و ابزارهای مسی به چشم می خورد. در قسمت میانی این اتاق ظرف های سفالی و اولین نشانه های پرستش را می بینید.

در اتاق شماره ۲ و ۳ هم مجموعه ی گسترده ای از اشیای سفالی از دوره ی برنز تا دوره ی روم دیده می شود.

در اتاق شماره ۴ چشمتان به صدها مجسمه می افتد.

اتاق شماره ۵ مخصوص مجسمه های مرمر و برنزی است.

در اتاق شماره ۶ تکامل تدریجی هنر مجسمه سازی در قبرس و تاثیر آن از مصر را می بینید. در قسمت میانی این اتاق شاهکار هنری و برجسته ترین مجسمه ی این اتاق را مشاهده می کنید.

اتاق شماره ۷ به سه بخش مختلف تقسیم شده: بخش اول متعلق به آثار دوره ی برنز، بخش میانی نمایشگاه سکه ها و بخش سوم نمایشگاه جواهرات است.

اتاق شماره ۸ که در زیر پله ها قرار دارد متعلق به قبرهای ماقبل تاریخی ست.

در اتاق شماره ۹ آثاری مثل تابوت های حجاری شده و سنگ قبرهای تزئین شده را می بینید.

در اتاق شماره ۱۰ تکامل تدریجی خط و نوشتن در قبرس را درک می کنید.

در اتاق شماره ۱۱ که در طبقه ی اول قرار دارد آثار باشکوهی را می بینید که از قبرهای سلطنتی کشف شده اند: مثل یک تخت خواب که با عاج فیل و شیشه های رنگی تزئین شده است.

در اتاق شماره ۱۲ نمایشگاه های موقتی برگزار می شود.

مجسمه های دوره رومی در طبقه ی همکف و در اتاق شماره ۱۳ به نمایش در آمده در کنار این مجسمه ها عکس هایی از حفاری های قبل از سال ۱۹۷۴ هم دیده می شود.

در اتاق شماره ۱۴ مهمترین مجسمه های سفالی که قدمت آن ها به اوایل دوره برنز تا دوره روم برمی گردد نمایش دهنده شده است.

شرایط برای بازدید از موزه

از آنجا که موزه در مرکز شهر واقع شده است، دسترسی آسان به آن آسان است. این مرکز تعداد زیادی اتوبوس است، از جایی که نمی توانید بروید. خروج از ایستگاه اتوبوس Plateia Solomou.

این موزه هر روز، بجز دوشنبه، از 08.00 تا 18.00، شنبه – تا 17.00، روز یکشنبه – از 10.00 تا 13.00، کار می کند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید