بنر هدر

معرفی موزه ملی هنر باستانی لیسبون

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

اگر خواهان دیدن سرزمینی پر از شکوه و تمدن در جنوب اروپا با آب‌وهوایی معتدل هستید، سفر به پرتغال را در برنامه‌ی خود قرار دهید. این کشور زیبا فرهنگی غنی و اصیل و میراثی باستانی و منحصر به فرد را در خود جای داده که بخش اعظمی از آن‌ها را می‌توان در موزه ملی هنر باستانشناسی شهر لیسبون (پایتخت پرتغال) دید. میراثی که با نگهداریشان در موزه جلو نابودی آن‌ها گرفته شده و هر کدام داستان خود را برای بازدیدکنندگان روایت می‌کند.

معرفی موزه ملی هنر باستانی لیسبون

موزه ملی هنر باستانی شهر لیسبون در کاخی که قدمتش به قرن ۱۷ میلادی برمی‌گردد برپاشد. برای وارد شدن به آن ابتدا وارد کلیسای آلبرت مقدس می‌شوید و از آنجا وارد گالری‌ها و بخش‌های گوناگون موزه می‌شوید. ساخت آن به زمانی برمی‌گردد که پادشاه فردیناند دوم در سال 1884 موزه ملی را در قصری لیمویی رنگ تاسیس کرد و آثار هنری که در بازار وجود داشت از جمله نقاشی‌های ملکه‌ی سابق را جمع آوری کرد و در این موزه نگه داشت. در سال 1882 نمایشگاه هنری در این مکان برگزار شد که منجر به رونق این موزه گردید.

معرفی موزه ملی هنر باستانی لیسبون

مجموعه های این موزه شامل مجسمه، کارهای فلزی، پارچه، مبلمان، نقاشی و دیگر وسایل هنری و تزئینی اند و تمامی آن ها به ویژه آن هایی که متعلق به قرن ۱۵ و ۱۶ هستند تاریخچه ی نقاشی، مجسمه سازی و فلز کاری پرتغال را نشان می دهند و آثار ارزشمندی هستند.

در این موزه چیزی که بیشتر از همه نظرتان را جلب می کند نقاشی های شاهکاری است که در قرن های ۱۴ تا ۱۹ خلق شده اند البته همه ی نقاشی ها مخصوص هنرمندان پرتغالی نیستند و در میان آن ها آثاری از نقاشان آلمانی و فنلاندی هم به چشم می خورد.

در اینجا مجموعه ی بزرگی از آثار هنری غیر اروپایی هم به چشم می خورد که بیشتر آن ها از اکتشافات امپراتوری های پرتغالی هستند. یکی از برجسته ترین این آثار، نقاشی های مخصوص ژاپنی ست که رسیدن کاشفان پرتغالی به ژاپن را نشان می دهند. این نقاشی ها اثر هنرمندان ژاپنی قرن ۱۶ هستند که در آن ها به ویژگی های ظاهری خاص اروپایی ها تاکید شده است.

معرفی موزه ملی هنر باستانی لیسبون

در اینجا حتی می توانید مجموعه ای از سرامیک های چینی، مبلمان منزل و مجسمه های چوبی و .. را تماشا کنید. یکی از جذاب ترین آثار فلزی این موزه یک مجسمه ی فلزی نمادین از جنس طلاست که جهانگرد معروف پرتغالی واسکو دو گاما آن را در سال ۱۵۰۹ به لیسبون برد.

شاید معروف ترین اثری که در این موزه نگهداری می شود تابلویی است که از ۶ پنل مختلف تشکیل شده و در سال های قبل از ۱۴۷۰ توسط نقاش مخصوص پادشاه پرتغال خلق شده است. در این تابلو ۶ گروه از طبقات مختلف مردم زمان وسطی به تصویر کشیده شده که در حال ادای احترام هستند.

اگر بعد از دو ساعت موزه گردی احساس خستگی می کنید سری به باغ زیبای موزه بزنید. این باغ با مجسمه های خیره کننده ای تزئین شده و چشم انداز جذابی از رودخانه ی تاگوس دارد. می توانید مدتی در این باغ استراحت کنید و در کافه، غذای مختصری بخورید.

موزه ملی هنر باستانی از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر و روزهای دوشنبه تعطیل است

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید