بنر هدر

شگفت انگیزترین مکان های دیدنی قطر را بشناسید

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قَطَر کشوری در جنوب غربی قاره آسیا در منطقه خاورمیانه و در شرق شبه‌جزیره عربستان، و در بخش جنوبی خلیج فارس واقع شده‌است. پایتخت آن، دوحه است. قطر مرز مشترک زمینی با عربستان سعودی، و مرز آبی با کشورهای ایران، کویت، عراق، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی دارد. قطر دارای ذخایر گسترده گاز طبیعی است. مجله فوربز قطر را ثروتمندترین کشور جهان معرفی کرده‌است. قطر بالاترین شاخص توسعه انسانی بین کشورهای جهان عرب را داراست. این کشور بالاترین درآمد سرانه را در جهان دارد. زبان رسمی این کشور زبان عربی است و از زبان انگلیسی معمولاً به عنوان زبان دوم استفاده می‌شود. دین رسمی آن اسلام، واحد پول آن ریال و مساحت آن ۱۱٬۴۹۳ کیلومتر مربع است. آب و هوای قطر بیابانی است. در این کشور زمستان، هوایی خنک دارد. در زمستان در اثر توده هوایی سودانی باران‌های سیل آسایی در این کشور می‌بارد که خسارت به بار می‌آورد؛ ولی تابستان هوایی شرجی و گرم دارد. شهرهای قطر عبارت‌اند از وکره، خور، دخان، زباره، شمال، مسیعید، راس لفان. شهر جدیدی به نام لوسیل و شهرکی جزیره‌ای به نام مروارید قطر نیز در این کشور در دست ساخت هستند.

شگفت انگیزترین مکان های دیدنی قطر را بشناسید

تاریخ قطر

از سال ۱۸۷۱ تا ۱۹۱۳ قطر در تصرّف ترک‌های عثمانی بود. پیش از آن به نوشته دانشنامه بریتانیکا «قطر برای سال‌های طولانی تحت حاکمیت حکومت ایران بوده و هر سال سه هزار روپیه برای حق ماهیگیری و صید مروارید، مالیات پرداخت می‌کرده‌ است». در ۲۹ ژوئیه ۱۹۱۳ قراردادی بین بریتانیا و عثمانی منعقد شد که به موجب یکی از بندهای آن، دولت عثمانی از حاکمیت بر قطر صرف نظر کرد. با خروج نیروهای عثمانی، دولت بریتانیا حکومت «شیخ عبدالله بن جامع» حاکم قطر را به رسمیت شناخت و در سال ۱۹۱۶ قراردادی همچون سایر قراردادهایی که با شیوخ امارات خلیج فارس می بست، با این شیخ منعقد کرد. قطر از این تاریخ به بعد تا زمان استقلالش در سال ۱۹۷۱، تحت‌الحمایه انگلستان گردید. در سال ۱۹۳۵ طایفه‌ای از اعراب بنی یاس مقیم ابوظبی به علت نارضایتی از «شیخ خلیفه شخبوط» حاکم ابوظبی به جنوب مهاجرت کردند و در منتهی ‌الیه کرانه باختری ابوظبی یعنی خورالعدید سکنی گزیدند. این مسأله منشأ ایجاد اختلاف جدی میان ابوظبی و قطر شد.
قطر یکی از چندین امیرنشین نوبنیاد در شبه ‌جزیره عربستان است. این منطقه از دیرباز بخشی از منطقه تحت فرمان رویدر به حساب می آمد (به ویژه در زمان ساسانیان). در بسیاری از دوره ‌های باستانی، کل کرانه جنوبی خلیج فارس بخشی از رویدر بوده و ساتراپ‌ های رویدری آن را اداره می کردند. در تاریخ معاصر قطر توسط ترکان عثمانی، انگلیسی‌ ها و بحرین اداره شده تا اینکه در ۳ سپتامبر ۱۹۷۱ به استقلال رسید. در آن دوره بسیاری از امیرنشین‌های منطقه، جذب عربستان سعودی یا امارات متحده عربی شدند. ولی قطر از این روند جدا ماند.

جاهای دیدنی قطر

ساحل کورنیش

دوچرخه‌سواری یا قدم زدن، بهترین راه برای شناخت و رفتن به جاهای دیدنی قطر محسوب می‌شود. ساحل توریستی «کورنیش» با چشم‌اندازهای زیبا و لوکس انتخاب خوبی برای لذت بردن از دوحه‌گردی‌ست. کورنیش جای دنجی برای پیدا کردن آرامش و فرار از شلوغی‌های شهری‌ست. در سفر به قطر این ساحل را از دست ندهید.

شگفت انگیزترین مکان های دیدنی قطر را بشناسید

موزه هنرهای اسلامی در دوحه

معمار موزه هنرهای اسلامی I.M. Pei، هنگام طراحی این موزه پیشنهاد کرد که موزه را روی یک جزیره مستقل بسازند تا ساختمان‌های جدید مانع نمای زیبای آن نشوند. این موزه در کنار کورنیکه واقع شده است و از برخی زوایا شناور به نظر می‌رسد. موزه هنرهای اسلامی در دوحه، پایتخت قطر، بزرگ‌ترین موزه اسلامی به شمار می‌رود. در آن آثار باستانی اسلامی چون کتاب‌های خطی، پارچه‌های نفیس، سنگ‌های گران‌بها و سکه‌های قدیمی از طلا، نقره و برنز که قدمت برخی از آن‌ها به پیش از اسلام و عهد ساسانیان باز می‌گردد، به نمایش گذاشته شده است.

شگفت انگیزترین مکان های دیدنی قطر را بشناسید

بازار سوق واقف

«سوق واقف» بازاری به سبک سنتی با حال و هوایی عجیب‌وغریب و نمایی از چوب و سنگ است. این بازار با معماری خاص قطری در شهر خودنمایی می‌کند و یکی از شلوغ‌ترین جاهای دیدنی قطر محسوب می‌شود.

گذراندن وقت در مغازه‌ها و رستوران‌های خوش‌ زرق‌وبرق دالان‌های این بازار حس فوق‌العاده‌ای‌ دارد. سراغ پارچه‌های رنگی، صنایع سنتی، ادویه‌های خوش‌رنگ‌وبو را در این بازار بگیرید. گشت‌وگذاری عربی و سوغاتی‌هایی از خاورمیانه در این بازار منتظرتان است.

شگفت انگیزترین مکان های دیدنی قطر را بشناسید

موزه شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی

موزه شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی (Sheikh Faisal Bin Qassim Al Thani) یکی از موزه‌های شگفت‌انگیز و جالب در کشور است. این موزه در ۲۳ کیلومتری غرب دوحه واقع شده است. این موزه یک مجموعه شخصی از شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی، یکی از امیران کشور است. این مجموعه را شیخ از سن ۱۰ سالگی خود جمع‌آوری کرده است و برای نگهداری آن‌ها یک قلعه می‌سازد و وسایلی را که طی سفرهایش به دست می‌آورد، مانند کتاب‌های مذهبی قدیمی، منسوجات، بسته‌های قدیمی سیگار و حتی بمب‌های عثمانی قرن ۱۸ را در آن نگهداری می‌کند. بیش از ۱۵۰۰۰ آثار هنری اتاق‌ها را پر می‌کنند و در یک سالن، قایق‌های مروارید سنتی و اتومبیل‌های قدیمی آمریکایی را نگه می‌دارند.

شگفت انگیزترین مکان های دیدنی قطر را بشناسید

سافاری کویر

برای تجربه‌ی‌ لذت سرعت، رزرو یک تور نیمروزه‌ی «سافاری» در صحراهای شنی، از بهترین انتخاب‌هاست. روی تپه‌های شیب‌دار نرم حرکت کنید و منتظر هجوم شن‌ و ماسه به سمت شیشه‌ها باشید، پمپاژ بالای آدرنالین در تمام این صحراگردی همراهی‌تان می‌کند. حتماً بعد از تمام شدن این لذت و خطر، یک عکس جانانه از خودتان و کویر، زیر آفتاب معرکه‌ی خاورمیانه بیندازید و این خاطر ه را ثبت کنید. سافاری کویر در قطر از آن تفریح‌هاست که در روزهای جام جهانی ۲۰۲۲ حسابی خواهان پیدا خواهد کرد و در زمان مسابقات یک جای خالی برایش پیدا نمی‌کنید. اگر اهل سافاری‌گردی هستید آن را از دست ندهید.

شگفت انگیزترین مکان های دیدنی قطر را بشناسید

قلعه الزباره و روستای متروکه

اگر به دنبال کشف فرهنگ تاریخی قطر هستید، به روستای تعمیرشده‌ی Al Zubarah Fort و معماری اطراف آن بروید؛ این مکان اولین میراث جهانی یونسکو در قطر است. قدمت این مکان به ۱۷۰۰ سال پیش باز می‌گردد. قلعه الزباره که در سال ۱۹۳۸ ساخته شده، جوان‌ترین قسمت آن است. در این شهر ۲۰۰ سال پیش، ماهی‌فروشان به تجارت مروارید با بازرگانان چینی و بریتانیایی می‌پرداختند. در حال حاضر این تنها متروکه باقی مانده از آن مکان است و شبیه شهر ارواح است، اما همچنان جذاب است. در حال حاضر تنها درهای ورودی تو خالی و دیوارهای نازکی که انجمن‌ها را به هم متصل ساخته، باقی مانده است.

شگفت انگیزترین مکان های دیدنی قطر را بشناسید

مروارید قطر

اگر به قطر بروید و از مروارید درخشان آن دیدن نکنید، لذت بزرگی را از دست داده‌اید. «مروارید قطر» جزیره‌ای مصنوعی‌ست و به شکل دو قطعه زمین نعلی‌شکل در آب‌های خلیج فارس ساخته شده. این مروارید پر شده از کافه‌ها و رستوران‌هایی که در کنار آرامش خلیجی جزیره، پاتوق دنجی برای خوش‌گذرانی و تفریح توریست‌های قطری‌ به‌حساب می‌آیند.

شگفت انگیزترین مکان های دیدنی قطر را بشناسید

جنگل ساحلی التکیره

جنگل ساحلی التکیره یکی از معروف‌ترین نقاط کشور است. جالب است بدانید این مکان اکوسیستمی دارد سبز همراه با آب که در دل شن‌های کویر و سوزان واقع شده است. اینجا مکانی برای زندگی پرندگان است. ماهی‌خوارها و فلامینگوها چندین سال به این منطقه مهاجرت می‌کردند. بهترین راه برای لذت بردن از مانگرووز اجاره کردن یک کایاک (قایق پارویی) و گم شدن در میان سبزی‌ها است. اگر در ماه ژانویه به این مکان می‌روید، بهتراست یک جفت کفش مناسب در آب را بپوشید و به دل آب بزنید، آنجا است که کویر را به راحتی فراموش می‌کنید!

شگفت انگیزترین مکان های دیدنی قطر را بشناسید

روستای فرهنگی کاتارا

روستای فرهنگی کاتارا (Katara Cultural Village) در مسیر Pearl قرار دارد. این روستا چشم‌انداز گران بهای هنر و فرهنگ قطر است. پیچ و خم گذرگاه‌ها و آبراه‌ها در این مکان واقع شده و مکان را برای هنرنمایی هنرمندان، فیلم‌سازان و عکاسان آماده کرده است. در این مکان شما می‌توانید مسجدی با الگوی فیروزه‌ای و بنفش و آمفی تئاتر در فضای باز و چشم‌انداز دریا را مشاهده کنید.

شگفت انگیزترین مکان های دیدنی قطر را بشناسیددر این مکان جشنواره‌های مختلف مانند: جشنواره سنتی دوحه، جشنواره میراث فلسطین و کنسرت‌ها برگزار می‌شود. در اینجا رستوران‌های سنتی مختلف و کافه‌ها و کیوسک‌های زیادی وجود دارد؛ به همین دلیل شما گرسنه نمی‌مانید، اگر به دنبال تست کردن یک گنج قدیمی هستید، چاپاتا و کاراک را تست کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید