پارک ملی چیتوان نپال و طبیعت بکر آن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کشور نپال را عموما به عنوان سرزمین هیمالیا می‏شناسند؛ سرزمین اورست، بلندترین کوه دنیا. اما واقعیت این است که محبوب‏ترین جاذبه‏‏ این کشور از نگاه بسیاری از گردشگران، پارک ملی سلطنتی چیتوان با مساحت ۹۳۲ کیلومترمربع است.
واژه‏ چیتوان معنای لغوی بسیار جالبی دارد، ریشه‏ این کلمه سانسکریت است و از ترکیب “chit” به معنای “قلب” و “vana” به معنای جنگل تشکیل شده؛ یعنی “قلب جنگل”.

پارک ملی چیتوان نپال و طبیعت بکر آن

از قرن ۱۹ میلادی تا اواسط قرن بیستم میلادی این منطقه بهشت شکارچیان بود به نحوی که در یک فصل دو ماهه شکار، صد‌ها ببر، پلنگ، کرگدن، خرس و… شکار می‎‏شد، اما خوشبختانه در سال ۱۹۷۳ میلادی به عنوان اولین پارک ملی کشور نپال ثبت شده و قوانین حفاظت از حیوانات و محیط زیست در آن اعمال می‏ شود.

یکی از جذاب ترین بخش های این پارک، حیوانات منحصر بفرد آن است که در انواع گونه های بومی و مهاجر دیده می شود، از انواع پرنده ها گرفته تا خزنده ها و پستاندارانی مثل گوزن، ببر آسیایی، کرگدن، خرس، تمساح و… که دیدن آن ها بسیار هیجان انگیز است.

یکی دیگر از تفریحات این پارک، سافاری هیجان انگیز در قلب جنگل، فیل سواری، قایق سواری با قایق های کانو و پیاده روی در جنگل است که مطمئنا خاطره ای فراموش نشدنی خواهد بود.

پارک ملی چیتوان نپال و طبیعت بکر آن

همان طور که در بالا گفته شد، این جنگ ها بسیار وسیع و گسترده اند و حدود یک پنجم مساحت آن ها را دشت های سیلابی و رودخانه تشکیل می دهد و سرتاسر آن با علفزارهای بلند پوشیده شده است. جالب است بدانید که در این بخش از جنگل، حیوانات در خطر انقراض هم زندگی می کنند مثلا ۳۰۰ عدد کرگدن تک شاخ آسیایی و ببر بنگال در خطر انقراض، دو نمونه از این حیوان های در خطر هستند که به شدن نسلشان در حال کمتر شدن است و در صورت نبود مراقبت های لازم تا چندین سال دیگر کاملا منقرض می شوند.

پارک ملی چیتوان نپال و طبیعت بکر آن

برای ورود به جنگل های چیتوان می توانید به راحتی از شهر کاتماندو اقدام کنید. از این شهر که پایتخت نپال است به خارج از محدوده ی این پارک باند فرودگاه وجود دارد و از ماه اکتبر تا می بصورت روزانه پروازهایی به این شهر وجود دارد. اگر دوست دارید کمی چاشنی به سفرتان اضافه کنید و ماجراجویانه تر عمل کنید، می توانی مسیر رودخانه ی تریشولی را به سمت رودخانه ی نارایانگات امتحان کنید، این مسیر درست به کنار این پارک می رسد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید