جاذبه های دیدنی تونگا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کشور پادشاهی تونگا در آب‌های اقیانوس آرام واقع شده است و مجموعه‌ای از ۱۷۰ جزیره است. این کشور در نزدیکی ساموآ، نیوزیلند و هاوایی قرار گرفته است. تونگا تنها کشور پادشاهی در منطقه اقیانوس آرام است. پایتخت تونگا، نوکوآلوفا نام دارد. واژهٔ تونگا یک واژهٔ بومی است که از «تو» و «نگا» که ترجمهٔ آن «سرزمین واقع در جنوب» می‌باشد، تشکیل شده‌است. این کشور در گذشته جزو کشورهای تحت حمایت انگلیس بود و در سال ۱۹۷۰ استقلال خود را به دست آورد. این کشور منابع معدنی ندارد و اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و ماهیگیری می‌گذرد. گردشگری نیز کمابیش در این کشور رونق دارد. زبان‌های رسمی این کشور تونگایی و انگلیسی هستند.  دین مردم آن مسیحی است.

جاذبه های دیدنی تونگا

جغرافیای تونگا

پادشاهی تونگا در عرض جغرافیایی ۱۵ درجه جنوبی و طول جغرافیایی ۱۷۳ تا ۱۷۷ درجه غربی و دقیقاً زیر مدار رأس‌الجدی، جنوب ساموآ و جنوب شرقی فیجی، واقع شده‌است. مساحت تونگا ۷۴۸ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۱۱۲٬۰۰۰ نفر است.

از مهمترین شهرهای تونگا می‌توان، موآ، نیآفو و هاوه لولوتو را نام برد. تونگا از ۱۵۰ جزیره تشکیل شده‌است که مهمترین آنها تونگاتاپو، هاپای، واوائو و نیوآ می‌باشند. این کشور پیش از این «جزایر دوستانه» (Friendly Islands) نام داشته‌است.

این کشور از گروه بزرگی از جزایر آتش‌فشانی و مرجانی تشکیل شده‌است که در منطقه‌ای دریایی به وسعت ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع، پراکنده شده‌اند. مساحت خشکی تونگا حدود ۶۹۹ کیلومتر مربع است. این کشور. بالغ بر 170جزیره است که ۳۶ جزیره آن قابل سکونت هستند. جمعیت تونگا در چهار جزیره اصلی واوائو (Vavau)، هاپای (Haapai)، نیوآ (Niua)و تونگا پاتو (Patu Tonge) ساکن هستند و بخش اعظم جمعیت ساکن جزیره، تونگا پاتو می‌باشند. این جزیره از بزرگترین جزایر تونگا است که پایتخت و دولت مرکزی و سازمانهای اصلی دولتی در آن قرار دارند.

این کشور دارای آب و هوایی معتدل و گاهی خنک است و میزان رطوبت هوای آن از اغلب کشورهای استوایی، پایین‌تر است. میانگین دمای هوا در ماه‌های «مه» تا «سپتامبر» بین ۱۸ تا ۲۵ درجه است و در ماه‌های اکتبر و آوریل بین ۲۴ تا ۳۲ درجه سانتیگراد است.

اقتصاد در تونگا

تولید ناخالص داخلی دراین کشور ۵۲۶ میلیون دلار است. رشد اقتصادی در تونگا در سال ۲۰۰۷ کاهشی 5/3 درصدی داشت. محصولات صادراتی این کشور شامل کدو، ماهی و دانه وانیل است که به کشورهای آمریکا (39/7درصد)، ژاپن (8/27درصد)، نیوزیلند (2/8درصد) و کره جنوبی (6/7درصد) صادر می‌شود. محصولات وارداتی آن شامل مواد غذایی، ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، سوخت و مواد شیمیایی است که از کشورهای فیجی (3/30 درصد)، نیوزیلند (7/27 درصد)، آمریکا (8/2 درصد)، استرالیا (5/7درصد)، فرانسه (7/5 درصد) و انگلیس (7/4درصد) وارد می‌شود.

جاهای دیدنی تونگا

 جزیره Pangaimotu

دنیای از جاذبه های طبیعی را می‌توانید در این کشور ببینید. در جزیره Pangaimotu لذت قایق‌سواری را فراموش نخواهید کرد و با غواصی و مشاهده حیات جانوران زیر آب در سواحل Ha’atafu لحظات هیجان‌انگیز و مفرحی را خواهید داشت.

جاذبه های دیدنی تونگا

 کاخ رویال تونگا

کاخ رویال تونگا نیز با معماری خاص خود محل زندگی حاکمان تونگا بوده است که دیدن آن به گردشگران پیشنهاد می‌شود.

غار آناهولو

در تونگا غاری شگفت‌انگیز به نام آناهولو وجود دارد که در آن یک استخر طبیعی زیرزمینی را می‌بینید. این غار یکی از عجایب زمین‌شناسی تونگا محسوب می‌شود که علاقه‌مندان به طبیعت در سفر تونگا حتماً سری به آن خواهند زد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید