سودان و جاذبه های طبیعی و گردشگری آن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سودانکشوری در شمال شرقی آفریقا است که در گذشته «مصر جنوبی» خوانده می‌شد. بیشتر مردم آن مسلمان هستند. گذشته از شیعیان که حدود ۲ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، فرقه‌های صوفیه به ویژه برخی از آنان مانند ختمیه و انصار، محبت زیادی به اهل بیت(ع) دارند و جایگاه امام علی(ع) در میان آنان بسیار رفیع است. حتی برخی از این فرقه‌ها نسبت به امام مهدی(عج) نیز اظهار وفاداری می‌کنند.

سودان و جاذبه های طبیعی و گردشگری آن

جغرافیای سودان

سودان در شمال شرقی قاره آفریقا قرار گرفته است. این کشور از شمال با مصر، از شمال غربی با لیبی، از غرب با چاد، از جنوب غربی با آفریقای مرکزی، از جنوب با سودان جنوبی، از جنوب شرقی با اتیوپی و از شرق با اریتره همسایه است و در شمال شرقی با دریای سرخ مرز ساحلی دارد. سودان بزرگ‌ترین کشور آفریقا و و بزرگ‌ترین کشور جهان عرب بود تا اینکه در سال ۲۰۱۱ سودان جنوبی در پی برگزاری یک همه‌پرسی از این کشور جدا شد.

تاریخ

در ۱۸۲۰ و ۱۸۲۱ سودان به دست مصری‌ها تسخیر شد. در دههٔ ۱۸۸۰ یک رهبر اسلامی که ادعای مهدویت می‌کرد مصری‌ها را به مبارزه طلبید. پیروان این شخص خارطوم را فتح کردند. ژنرال چارلز جورج گوردن، فرماندار کل سودان را که منتصب مصریان بود کشتند (۱۸۸۵) و یک حکومت مذهبی بر پا کردند بریتانیا مداخله کرد، از ۱۸۹۹ سودان مشترکاً از سوی بریتانیا و مصر اداره می‌شد. پس از جنگ جهانی اول ملی‌گرایی به شدت رشد کرد، اما استقلال تا ۱۹۵۶ به دست نیامد.

کشور سودان در سال ۱۹۵۶ استقلال خود را از انگلیس به دست آورد. به استثنای یک دوره ۱۰ ساله بین سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۸۳ میلادی، کشور سودان از زمان کسب استقلال دستخوش ناآرامی سیاسی و جنگ داخلی بوده‌است. سودان از نظر سیاسی همچنان بی‌ثبات و حکومت آن به‌طور متناوب در دست غیرنظامیان و نظامیان است. آخرین بار نظامیان طی کودتایی در ژوئن ۱۹۸۹ به قدرت رسیدند.

دارفور بخشی در غرب سودان است که از سال ۲۰۰۳ در آن درگیری‌هایی آغاز شده‌است. اهالی دارفور اکثراً آفریقایی‌تبار اما پیرو دین اسلام هستند اما از نحوه اختصاص بودجه دولتی ناخرسندند و دولت را متهم کرده‌اند که در این زمینه، بین آنان و اهالی عرب‌تبار منطقه تبعیض قائل می‌شود. آفریقایی‌تباران دارفور، که گروه‌های مسلحی را برای مقابله با دولت مرکزی تشکیل داده‌اند، گفته‌اند که دولت گروه‌های شبه نظامی عرب تبار ایجاد کرده و آن‌ها را برای سرکوب آفریقایی‌تباران به کار می‌برد.

سودان جنوبی بعد از سال‌ها جنگ، در سال ۲۰۱۱ از کشور سودان مستقل شد. هنوز اما دو کشور به لحاظ اقتصادی به هم وابسته هستند. سودان جنوبی نفت دارد و برای فروش نفتش مجبور است که آن را از طریق خطوط لوله‌ای که از سودان می‌گذرد به تانکرهای خریداران برساند.

در جنگ داخلی سودان که ریشه‌های قومی و مذهبی داشته و نهایتاً در سال ۲۰۱۱ به جدایی و تأسیس کشور مستقل سودان جنوبی انجامید، بیش از یک میلیون نفر جان خود را از دست دادند. مالکیت منطقه ابییی که دارای ذخایر غنی نفت است میان سودان و سودان جنوبی که در سال ۲۰۱۱ از سودان جدا شد، مورد مناقشه است. منطقه ابییی از زمان استقلال سودان جنوبی تحت اداره موقت نیروهای سازمان ملل متحد قرار داشته‌است. در این منطقه، قبیله دینکا انگاک که عمدتاً کشاورز هستند طرفدار حکومت سودان جنوبی بوده ولی کوچ نشینان عرب‌تبار که عمدتاً دامدار هستند حامی دولت سودان هستند.

مذهب: بیش از ۹۷ درصد از مردم این کشور مسلمان‌اند.

زبان: پیش از سال ۲۰۰۵, عربی تنها زبان رسمی سودان بود. در قانون اساسی سال ۲۰۰۵ عربی و انگلیسی، هر دو، به عنوان زبان‌های رسمی کشور اعلام شدند.

جاهای دیدنی سودان

 اهرام مرو

اهرام مرو یکی از مراکز مهم تاریخی کشور سودان است که در کنار رود نیل قرار دارد. در شهر مرو نزدیک به 200 بنای تاریخی را خواهید دید که شکل هرمی دارند. قدمت ساخت این اهرام به 2700 سال قبل برمی‌گردد و تا 9 قرن پیش در اختیار و استفاده شاهان و ملکه‌ها بود. البته نشانه‌هایی از فرهنگ و تمدن قدیمی کشورهایی چون یونان، روم و مصر در اهرام مرو دیده شده است. اهرام مرو متفاوت‌تر از تمام هرم‌هایی است که در جنوب مصر قرار دارد. این اهرام که از دیدنی‌‌ترین‌ جاذبه‌های سودان به شمار می‌آید در محدوده‌ای بیابانی ساخته شده است.

سودان و جاذبه های طبیعی و گردشگری آن

 کوه کوچک Jebel Barkal

کوه کوچک Jebel Barkal با 98 متر ارتفاع در استان کریما در شمال سودان واقع شده است. این کوه یک محوطه باستانی محسوب می‌شود که قدمت آن به 1450 سال پیش از میلاد می‌رسد. در آن زمان فرعون مصر امپراتوری خود را به این منطقه گسترش داد و جبل بارکال را به عنوان مرز جنوبی خود در نظر گرفت.

موزه ملی سودان

موزه ملی سودان از جاهای دیدنی سودان است و علاقه‌مندان به تاریخ باستان را به خود جذب می‌کند.

سودان و جاذبه های طبیعی و گردشگری آن

 محوطه تاریخی تومبوس

محوطه تاریخی تومبوس در مجاورت رود نیل نیز از نظر تاریخی ارزش بسیاری دارد.

جزیره توتی

سودان علاوه بر جاذبه های تاریخی، دیدنی های طبیعی بسیاری دارد. جزیره توتی چشم‌انداز منحصر به فردی در سودان ایجاد کرده است که می‌توانید به تفریح و عکاسی در آن‌ها بپردازید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید