بنر هدر

جاذبه های طبیعی و گردشگری ماداگاسکار + تصاویر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

جمهوری ماداگاسکار یکی از کشورهای آفریقای جنوب‌شرقی است. این جزیره در میان اقیانوس هند واقع شده است. پایتخت آن شهر آنتاناناریوو است. جزیره اصلی ماداگاسکار چهارمین جزیره بزرگ جهان است و موطن 5 درصد از حیات وحش جهان. طبیعت زیبای ماداگاسکار و حیات‌وحش کم‌نظیر آن سبب شده این کشور یکی از مقاصد پرطرفدار طبیعت‌گردان باشد.

جاذبه های طبیعی و گردشگری ماداگاسکار + تصاویر

جزیره ماداگاسکار در حدود 80 میلیون سال پیش از شبه جزیره هند جدا شد و حدود 200 تا 500 سال پس از میلاد اولین انسان‌ها در آن ساکن شدند. اولین بار تاریخ مکتوب ماداگاسکار در قرن 7 میلادی نوشته شد. از اوایل قرن شانزدهم میلادی کم‌کم پای اروپایی‌ها به این جزیره زیبا باز شد. پرتغال اولین کشور اروپایی بود که بر حسب اتفاق روابطی را با ماداگاسکار آغاز کرد. یکی از کشتی‌های پرتغالی از گروه کشتی‌های همراهش که به هند می‌رفتند جدا شد و به ماداگاسکار رسید و از آن پس مراودات این دو کشور آغاز شد. فرانسه در سال 1883 به این کشور حمله کرد و آن را تحت سلطه خود درآورد. در طول جنگ جهانی دوم نیروهای نظامی ماداگاسکار به کشورهای فرانسه، مراکش و سوریه فرستاده شدند. پیش از سقوط فرانسه، آلمان برنامه‌هایی برای تبعید یهودیان به ماداگاسکار تدوین کرد که به نقشه ماداگاسکار معروف شد. البته این برنامه هیچ‌گاه عملی نشد.

مردم ماداگاسکار

هسته اصلی جمعیتی ماداگاسکار مالاگاشی نامیده می‌شود که ترکیبی از تیره‌های بانتو زبان آفریقا، تازیان و مالایایی‌ها هستند. مالایایی نام همگانی تیره‌های منطقهٔ هند شرقی (مالزی، فیلیپین و اندونزی) است. جمعیت ماداگاسکار ۲۴ میلیون نفر و زبان‌های رسمی این کشور مالاگاسی ، انگلیسی و فرانسوی است. 52 درصد از مردم این کشور به ادیان بومی اعتقاد دارند، 41 درصد مسیحی و 7 درصد مسلمان هستند. واحد پول این کشور آریاری مالاگاسی نام دارد.

از شهرهای مهم ماداگاسکار می‌توان به، تواماسینا، آنتسیرابه، فینارانتسوا و ماهاجانگا نفر اشاره کرد.

صادرات ماداگاسکار را، قهوه، وانیل، شکر و ادویه‌جات تشکیل می‌دهد. ماداگاسکار از اعضای کشورهای اتحادیهٔ آفریقاست.

آب و هوای ماداگاسکار

ماداگاسکار دو فصل دارد. فصل بارش و گرم آن از نوامبر (آبان) تا آوریل (فروردین) است و فصل خنک آن مه (اردیبهشت) تا اکتبر (مهر) می باشد.

گونه های جانوری و گیاهی ماداگاسکار

۹۰ درصد جانوران و گیاهان این کشور فقط مخصوص همین جزیره هستند. نمونه هایی از حیوانات منحصربفرد این ناحیه لمورها هستند، آن ها پستاندارانی اند که  فقط از برگ و میوه های درختان تغذیه می کنند.  آفتاب پرست پلنگی هم فقط در شمال و شرق ماداگاسکار زندگی می کنند. ۸ گونه مختلف درخت بائوباب در جهان است که ۶ گونه آن فقط در ماداگاسکار رشد می کنند.

دیدنی های ماداگاسکار

راه درختان بائوباب

یکی از این دیدنی های زیبا که در این کشور وجود دارد، راه درختان بائوباب (بئوبابز) است. درختی عجیب با ظاهری جالب در نواحی کم ارتفاع نظیر آفریقا و استرالیا که به بائوباب  (Baobab) یا آدانسونیا شهرت دارد. شاخه‌های این درخت به مانند ریشه‌ی درخت می‌مانند، گویی درخت وارونه روی زمین جای گرفته است. درختان بائوباب که ارتفاعی 5 الی30 متر دارند می‌توانند بسیار عظیم‌الجثه باشند.

جاذبه های طبیعی و گردشگری ماداگاسکار + تصاویر

پارک ملی رانومافانا

پارک رانومافانا با مساحت ۱۶۱ مایل مربع در جنوب شرقی ماداگاسکار قرار دارد. این پارک در سال ۱۹۹۱ برای محافظت از گونه های جانوری و گیاهی منحصربفرد این منطقه تاسیس شد. اگر می خواهید به خوش منظره ترین قسمت این پارک بروید در سمت شرقی آن رودخانه های بسیار زیبایی وجود دارد. در این پارک حیوانات در خطر انقراض زیادی زندگی می کنند که یکی از آن ها لمور بامبوی طلایی است که غذای آن فقط جوانه های بامبوست.

جاذبه های طبیعی و گردشگری ماداگاسکار + تصاویر

پارک ملی ماسوالا 

پارک ماسوالا در شمال شرقی ماداگاسکار است و جنگل های بارانی زیادی دارد. ده گونه از لمورهای مختلف را می توانید در این پارک ببینید. همچنین گونه های منحصربفردی از پرندگان و خزندگان هم در این پارک وجود دارد که دیدن آن ها  بسیار جالب است، در بخشی از این پارک می توانید تفریحات آبی مثل غواصی انجام دهید.

جاذبه های طبیعی و گردشگری ماداگاسکار + تصاویر

پارک ملی آنداسیبه – مانتادیا

پارک ملی آنداسیبه – مانتادیا، زمین‌هایی با مساحت 100 مایل از نواحی شرقی ماداگاسکار را در بر دارد و زیستگاه یازده گونه لمور به شمار می آید که شامل بزرگ ترین لمور ماداگاسکار به نام ایندری است. این پارک ملی در نزدیکی شهر آنتاناناریوو، پایتخت ماداگاسکار قرار دارد و به دلیل نزدیکی به پایتخت دسترسی به این جاذبه‌ ی گردشگری راحت می باشد.

جاذبه های طبیعی و گردشگری ماداگاسکار + تصاویر

تپه سلطنتی آمبوهیمانگا

تپه سلطنتی آمبوهیمانگا به عنوان یک ناحیه ی مقدس در کشور ماداگاسکار می باشد که در حدود 500 سال مورد توجه مردم این سرزمین بوده است. این تپه یک روستای تاریخی می باشد که روزگاری جایگاه خانواده سلطنتی ماداگاسکار بوده است. دیواری در اطراف این روستا کشیده شده است که قدمت آن به سال 1847 میلادی باز می گردد و با استفاده از ملات آهک و سفیده تخم مرغ ساخته شده است.

جاذبه های طبیعی و گردشگری ماداگاسکار + تصاویر

دهکده ایفاتی

دو روستای ماهیگیری قدیمی و بدون هیجان در ساحل جنوب غربی ماداگاسکار، ایفاتی نامیده می شوند. در اطراف ساحل خط مرجانی به طول 60 مایل وجود دارد که یک مانع طبیعی در برابر امواج بزرگ اقیانوس به شمار می رود و آب های ساحلی در این ناحیه مناسب فعالیت هایی همچون شیرجه زدن، غواصی و ماهیگیری می باشد. منطقه ی بیابانی درون جزیره به داشتن جنگل های خاردار معروف می باشد.

جاذبه های طبیعی و گردشگری ماداگاسکار + تصاویر

منطقه حفاظت شده سینگی دِ بماراها

سینگی دِ بماراها، در قسمت جنوبی منطقه حفاظت شده ی طبیعی بزرگ ماداگاسکار قرار گرفته است. منظور از واژه ی سینگی، برجستگی های کوچکی است که در فلات آهکی این پارک به چشم می خورد. این منطقه ی محافظت شده در نزدیکی سواحل غربی جزیره واقع شده است. جنگل های انبوه كرنا که شامل انواع درختان و درختچه هاى كرانه زى و حاره اى می باشد، گستره وسیعی از پارک را در بر گرفته است.

جاذبه های طبیعی و گردشگری ماداگاسکار + تصاویر

 پارک ملی ایسالو

پارک ملی ایسالو، به داشتن زمین و بوم متنوع معروف می باشد. این پارک ملی در مرکز ناحیه ی جنوبی ماداگاسکار واقع شده است. پوشش گیاهی، دره ‌های عمیق شیب دار و اشکالی از جنس ماسه سنگ ها با تعدادی برکه در اطراف درختان نخل به چشم می خورند.

جاذبه های طبیعی و گردشگری ماداگاسکار + تصاویر

الی سنت ماری 

ایالت الی سنت ماری در قسمت ساحل شرقی ماداگاسکار واقع شده است. خلیج های حفاظت شده و نهر های این جزیره در طول قرن 17 و 18 میلادی مسیر ورود دزدان دریایی به سوی الی سنت ماری بوده اند و امروزه گردشگران می توانند کشتی های غرق شده دزدان دریایی را در آب های کم عمق خلیج بایدِس فوربانز تماشا کنند. امروزه جزیره کوچک الی سنت ماری یکی از محبوب ترین و زیبا ترین جاذبه های توریستی کشور ماداگاسکار به شمار می رود.

منطقه تفریحی نوزی بی 

نوزی بی، جزیره ی کوچک و از نقاط توریستی این منطقه است. در  این منطقه تفریحی، رستوران ها و کافه های زیادی وجود دارد و می توانید در ساحل آرامش بخش آن از دیدن مناظر آب های فیروزه ای لذت ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید