جاذبه های گردشگری کیریباتی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کیریباتی کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام است. پایتخت آن تاراوای جنوبی است. مساحت آن ۸۱۱ کیلومتر مربع و از نظر وسعت رتبه ۱۸۶ را دارد. جمعیت کل آن بر اساس آمار سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱۱۰ هزار نفر برآورد شده‌است. این کشور از ۳۳ آب‌سنگ تشکیل شده که ۲۱ عدد آن مسکونی هستند. جمهوری کیریباتی مجموعه‌ای از ۳۳ جزیره در اقیانوس آرام است که بخشی از آن‌ها بالای خط استوا و بخشی دیگر در پایین خط استوا قرار دارد. این جزایر با نام جزایر گیلبرت هم شناخته می‌شوند.  این مجموعه جزایر، فضایی به طول ۴۰۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰۰۰ کیلومتر را اشغال کرده‌اند. بسیاری از جزایر مرجانی این کشور غیرقابل سکونت بوده و با بالا آمدن آب دریا هنگام مد زیر آب می‌روند. با توجه به این، تنها ۸۱۱ کیلومتر مربع از این جزایر قابل سکونت است.

کیریباتی تنها کشور جهان است که در هر چهار نیم‌کره واقع است. یکی از نکات جالب در مورد این کشور کوچک این است که در دو سوی خط بین‌المللی تاریخ قرار گرفته‌ است یعنی در یک سوی این خط، تاریخ یک روز عقب‌تر از سوی دیگر است.

جاذبه های گردشگری کیریباتی

زبان‌های رسمی کیریباتی، کیریباتیایی (گیلبرتی) و انگلیسی هستند. واحد پول کیریباتی، دلار استرالیا با واحد جزء (سنت) است. مهمترین شهر کریباتی تاراوا با ۳۶ هزار نفر جمعیت است.

از مهمترین صادرات کیریباتی، نارگیل و ماهی را می‌توان نام برد، صنعت گردشگری نیز در این کشور از جمله صنایع مهم به‌شمار می‌رود. کیریباتی از اعضای کشورهای همسود است.

تاریخ کیریباتی

کیریباتی از قدیمی‌ترین اقامت‌گاه‌های مردم اقیانوسیه به‌شمار می‌رود. به‌طوری‌که اولین ساکنان کیریباتی یک سده پس از میلاد مسیح به این جزایر مهاجرت کردند و این مهاجرت در سده ۱۴ میلادی به اوج خود رسید. عمدهٔ مهاجران فیجیایی و تونگایی‌تبار بودند. فرهنگ مردم کیریباتی برگرفته از فرهنگ سنتی میکرونزیایی است. به‌علت وجود معادن فسفر در این جزایر، با رسیدن کشتی‌های انگلیسی و آمریکایی در اواخر سدهٔ ۱۸ و اوایل سدهٔ ۱۹ میلادی، پای غربی‌ها به این جزایر باز شد.

نخستین مهاجرنشینان بریتانیایی در سال ۱۸۳۷ به کریباتی رسیدند و در سال ۱۸۹۲ کیریباتی که تا اوایل قرن بیستم تحت‌الحمایهٔ بریتانیا شد. پس از آن جزایر گیلبرت و اِلیس در سال ۱۹۱۵ و ۱۹۱۶ و جزیرهٔ کیریتیماتی یا کریسمس در سال ۱۹۱۹ و جزایر فینیکس در سال ۱۹۳۷ به‌صورت املاک خالصه بریتانیا به کیریباتی اضافه شدند.

به‌خاطر این‌که تحت‌الحمایهٔ بریتانیا بودن در زمان جنگ جهانی دوم این کشور محل جنگ ژاپن و آمریکا بود. تاراوا و جزایر گیلبرت در جنگ جهانی دوم توسط ژاپنی‌ها تصرف شدند. در تاراوا یکی از خونین‌ترین رخدادهای جنگ جهانی دوم رقم خورد که در نوامبر ۱۹۴۳ نیروی دریایی آمریکا برای بیرون راندن نیروهای ژاپنی از کیریباتی با آن‌ها درگیر شده و چندین هزار تن از دو طرف کشته شدند.

جزایر گیلبرت و الیس (که اکنون توالوو خوانده می‌شود) در سال ۱۹۷۵ از کیریباتی جدا شدند و توسط بریتانیا به خودمختاری رسیدند. کیریباتی نیز در ۱۲ ژوئیه ۱۹۷۹ از بریتانیا اعلام استقلال کرد. در سال ۱۹۹۹ کیریباتی به عضویت سازمان ملل متحد درآمد.

نتیجه تصویری برای کیریباتی

جاهای دیدنی کیریباتی

کلیسای قلب مقدس در جزیره تاراوا

یکی از این جاذبه‌های دیدنی کیریباتی، یک بنای تاریخی در جزیره تاراوا جنوبی است که “کلیسای قلب مقدس” نام دارد. کلیسای قلب مقدس، به ساختمان مذهبی کلیسای کاتولیک که در جزیره تاراوا جنوبی، ملک کیریباتی در اقیانوسیه است، گفته می‌شود. در سال 1982 برای جایگزینی اسقف اعظم تارو و نائورو فانافوتی از سال 1978 و اسقف اعظم تارا 1966 ایجاد شد. در بازدید از کلیسای قلب مقدس می‌توانید از داخل کلیسا که معماری زیبایی در آن به کار رفته است دیدن کنید. پس از تماشای معماری کلیسا که با سنگ‌های سرامیکی و پنجره‌هایی با رنگ‌های متتنوع تزیین شده است، می‌توانید به بازدید از محوطه کلیسای قلب مقدس بپردازید که با درختان نخل قد بلند پوشیده شده است.

جاذبه های گردشگری کیریباتی

جزیره Abaiang

این جزیره ی مرجانی زیبا که در اقیانوس آرام قرار دارد قبلا به نام جزیره ی شارلوت شناخته می شد و در سرشماری سال 2010، 5502 نفر جمعیت داشته. مساحت این جزیره 603 کیلومتر است و تالابی زیبا در آن وجود دارد. این جزیره از 18 دهکده ی کوچک تشکیل شده است که در اثر گرمایش زمین و طوفان هایی که پیش آمده بسیاری از ساکنین این جزیره خانه های خود را رها کردند و از منطقه رفتند. تالاب زیبای این جزیره تنوع زیبایی از مرجان و ماهی دارد که گردشگران برای دیدن آن بدین منطقه می آیند. در این جزیره موز، پاپایا و نارگیل های بسیار با کیفیت و بزرگ تولید می شوند و چون این جزیره به پایتخت نزدیک است، تجارت این مواد غذایی از رونق خوبی برخوردار است.

جاذبه های گردشگری کیریباتی

جزیره ماراکایی

ماراکایی جزیره ای کوچک در جزایر گیلبرت شمالی است که تالاب آن از چندین حوضچه ی عمیق تشکیل شده است. مساحت کل این جزیره 14 کیلومتر است که متاسفانه با ساخت جاده بخش زیادی لجن از این تالاب خارج شده است و موجب کمبود اکسیژن و در نتیجه رکود تالاب شد. داستان جالبی که راجع به پیدایش این جزیره وجود دارد این است که ارواح از درختی به نام درخت زندگی که در ساموآ وجود دارد، شاخ و برگ آورده اند و این جزیره را ساختند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید