جاهای دیدنی آمریکا ، 15 جاذبه در آمریکا که همه نمی دانند

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

ایالات متحده آمریکا کشوری در قاره آمریکا است که از۵۰ ایالت و یک منطقه فدرال تشکیل شده است. پایتخت آمریکا واشینگتن، دی.سی. و پرجمعیت‌ترین شهر آن نیویورک می‌باشد. این کشور از طریق پایگاه دریایی گوانتانامو نیز مرز مشترک اندکی با کوبا دارد. ایالات متحده همچنین از طریق آلاسکا با روسیه مرز آبی دارد. به علاوه، مجموعه‌ای از جزیره‌ها، ناحیه‌ها و مناطق متعلق به ایالات متحده در سراسر جهان پراکنده‌اند. این کشور سومین کشور پرجمعیت جهان است و از لحاظ نژادی و گوناگونی مردم، متنوع‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود. از نظر وسعت، ایالات متحده بعد از روسیه، کانادا و چین، چهارمین کشور پهناور جهان است. به طور تقریبی، این کشور، شش برابر پهناورتر از ایران است.

جاهای دیدنی آمریکا ، 15 جاذبه در آمریکا که همه نمی دانند

تاریخ و جغرافیا

ایالت آلاسکا در گوشه شمال غربی آمریکای شمالی بین کانادا از شرق و تنگه برینگ و روسیه از غرب جای گرفته‌است. ایالت هاوایی که به صورت مجمع‌الجزایری است، در میانه اقیانوس آرام واقع شده‌است. قلمرو‌های ایالات متحده آمریکا که در دریای کارائیب و اقیانوس آرام پراکنده هستند، نه منطقه زمانی را شامل می‌شوند.

جغرافیا، آب و هوا و حیات وحش فوق‌العاده متنوع و گوناگون آمریکا، این کشور را در زمره ۱۷ کشور دارای تنوع زیستی فراوان قرار داده‌است.

سرخ‌پوستان دیرین، ۱۵٬۰۰۰ سال پیش از سیبری به سرزمین‌های اصلی آمریکای شمالی مهاجرت کردند. استعمار قاره آمریکا توسط اروپایی‌ها از قرن شانزدهم میلادی آغاز و  در آغاز ایالات متحده آمریکا با ۱۳ مستعمره بریتانیایی بنیان نهاده شده در ساحل شرقی پدیدار شد.

چالش‌ها و اختلافات فراوان بین پادشاهی بریتانیای کبیر و مستعمرات سیزده‌گانه پیرو جنگ فرانسویان و سرخپوستان، منجر به آغاز انقلاب در سال ۱۷۷۵ میلادی در آمریکا و نهایتاً اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا شد. جنگ در سال ۱۷۸۳ به پایان رسید و بدین گونه ایالات متحده آمریکا نخستین کشوری بود که استقلال خود را از امپراتوری‌های استعماری کسب کرد.

قانون اساسی فعلی آمریکا در سال ۱۷۸۸ با اصلاحات دهگانه به صورت مجموع با نام منشور حقوق ایالات متحده آمریکا است، پی‌ریزی شد در سال ۱۷۹۱ قانون اساسی که تضمین‌کننده همه آزادی‌های اساسی مدنی بود، تصویب شد. در خلال قرن نوزدهم میلادی ایالات متحده آمریکا به شکلی قاطعانه، به توسعه ارضی در سراسر خاک آمریکای شمالی مشغول شد. همچنین در خلال این قرن سرخپوستان تبعید و ایالات جدید به شکلی تدریجی تأسیس شدند.

در سال ۱۸۴۴ توسعه سرزمین‌های آمریکا در سراسر قاره آمریکای شمالی به پایان رسید. در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی، جنگ داخلی آمریکا منجر به منسوخ شدن برده‌داری در این کشور شد. در سال‌های پایانی قرن نوزدهم، آمریکا به جزایر و آب‌های اقیانوس آرام مسلط شد و اقتصاد این کشور نیز در نتیجه انقلاب صنعتی فراگیر در دنیا، رشد بی‌سابقه‌ای کرد.

جنگ آمریکا و اسپانیا و جنگ جهانی اول، موقعیت آمریکا را به شکل یک ابرقدرت نظامی جهانی تثبیت کرد. ایالات متحده در جنگ جهانی دوم به شکل یک ابرقدرت، نخستین کشور تولیدکننده و تنها کشور استفاده‌کننده بمب‌های اتمی در جنگ و به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد ظاهر شد و در خلال جنگ سرد ایالت متحده و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی رقابت فضایی قابل توجه‌ای داشتند که این رقابت در پروژه آپولو ۱۱ به اوج خود رسید. بعد از پایان جنگ سرد در سال ۱۹۹۱ و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده تبدیل به تنها ابرقدرت جهان شد.

قسمتی از رشته کوه‌های راکی در غرب آمریکا قرار گرفته‌است که بزرگترین قله آن در ایالت کلرادو قرار دارد. مرتفع‌ترین نقطه در آمریکا قله کوه مک کینلی (۶۱۹۴ متر) در آلاسکا می‌باشد. در ۴۸ ایالت پایین نیز مرتفع‌ترین قله بر فراز کوه ویتنی (۴۴۲۱ متر) در کالیفرنیا قرار دارد. رودخانه می‌سی‌سی‌پی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رودخانه آمریکای شمالی و چهارمین رودخانه طولانی جهان در آمریکا قرار دارد. این رودخانه که به رودخانه میسوری می‌پیوندد، نقش تجاری و اقتصادی مهمی برای آمریکا دارد. قسمتی از آبشار نیاگارا در مرز بین آمریکا و کانادا قرار دارد و از جاذبه‌های طبیعی توریستی در آمریکا به‌شمار می‌رود. آمریکا از شمال با کشور کانادا و در جنوب با کشور مکزیک مرز خاکی دارد. این کشور در شمال غرب قاره آمریکا و سواحل آلاسکا نیز با روسیه مرز‌های مشترک آبی دارد. ۴۸ ایالت به هم پیوسته که خاک اصلی آمریکا را تشکیل می‌دهند، از شرق و جنوب شرقی به اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک، و از غرب به اقیانوس آرام منتهی می‌شوند. نام آمریکا اقتباسی است از نام آمریگو وسپوچی جهانگرد و کاشف ایتالیایی که توسط یک نقشه‌ ساز آلمانی در سال ۱۵۰۷ میلادی ثبت شد. انگلیسی زبان دولت و کسب و کار آمریکاست و همین‌طور زبان بسیاری از کار‌های روزانه مردم که بیش از ۳۰ ایالت، این زبان را زبان رسمی خود کرده‌اند، اما دولت فدرال زبان رسمی ندارد.

اقتصاد در آمریکا

محصولات صادراتی این کشور شامل ذرت، میوه، دانه‌های سبوس‌دار، مواد شیمیایی صنعتی، کالاهای اساسی (ترانزیستور، هواپیما، اجزای موتوری وسایل نقلیه، کامپیوتر و تجهیزات ارتباطی)،  خودرو و دارو است. محصولات وارداتی این کشور شامل محصولات کشاورزی، نفت خام، کامپیوتر، تجهیزات ارتباطی، ماشین‌آلات اداری، خودرو، لباس، دارو، مبلمان و اسباب‌بازی است.

مردم آمریکا

جمعیت این کشور در حدود ۳۲۴ میلیون نفر (تا ۲۰۱۶) با میانگین سنی ۳۷ سال است.  بخش زیادی از جمعیت این کشور را مهاجران تشکیل می‌دهند. سفیدپوست‌ها ۸۱ درصد، سیاه‌پوست‌ها ۱۳ درصد، آسیایی‌ها ۴ درصد و سرخپوستان یک درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. ۵۱ درصد از مردم آن پروتستان، ۲۴ درصد کاتولیک، نزدیک به دو درصد مورمون، نزدیک به دو درصد یهود و ۶/۰درصد مسلمان هستند. زبان رسمی دراین کشور انگلیسی است اما به دلیل نزدیکی به آمریکای لاتین و تعداد زیاد مهاجران این منطقه حدود ۱۱ درصد از مردم این کشور به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند. در ایالت هاوایی زبان هاوایی زبان رسمی است.

شهر‌های آمریکا

شهر نیویورک، بزرگترین شهر در شرق کشور، شهر لس‌آنجلس بزرگترین شهر در غرب کشور،  شیکاگو، بزرگترین شهر در قسمت میانی کشور از جمله شهرهای آمریکا هستند.

دیدنی های آمریکا

1. باتلاق و مرداب اوکه فنوکی

باتلاق اوکه فنوکی که در بین سرخ پوست های ساکن این منطقه به عنوان محل ارتعاش زمین شناخته می شود، یک منطقه باتلاقی در جنوب آمریکا است که مساحتی بالغ بر ۷۷۰ مایل مربع را پوشش می دهد. در این منطقه آبراهه های پیچ در پیچ و تعداد زیادی درختان سرو مردابی در کنار چمنزارهای سرسبز وجود دارد. یکی از جالب توجه ترین بخش های این باتلاق، جزایره شناور آن (floating islands) است که در این مناطق زمین زیر پای شما لرزیده و ارتعاش ان را حس می کنید اما بدون مشکل می توانید روی آن قدم زده و فعالیت های عادی خود را داشته باشید.

جاهای دیدنی آمریکا ، 15 جاذبه در آمریکا که همه نمی دانند

2. دریاچه تاهو

دریاچه تاهو بزرگترین دریاچه کشور است. این دریاچه در مرز بین کالیفرنیا و نوادا در منطقه سیرا مادار قرار دارد.

جاهای دیدنی آمریکا ، 15 جاذبه در آمریکا که همه نمی دانند

3. پارک گراند کانیون

پارک زیبا و از نظر گونه گونی طبیعی منحصربه‌فرد گرند کنیون در شمال غربی آریزونا قرار گرفته‌است. شکل امروزی گرند کنیون محصول میلیون‌ها سال حفاری و فرسایش طبیعی است که جریان نیرومند رودخانه کلرادو در دوام و قوام بخشیدن به آن نقشی اساسی بر عهده داشته‌است. شکاف دره گرند کنیون با عمق تقریبی یک مایل (حدود ۱۶۰۰ متر) بسیار خیره‌کننده است، و عرض آن در وسیع‌ترین نقطه به پانزده مایل می‌رسد. این پارک یک تنگه رنگارنگ بریده شده توسط رودخانه کلرادو واقع در ایالت آریزونا ایالات متحده است. محدوده زیادی از آن درون پارک ملی – که یکی از اولین پارک‌های ملی در ایالات متحده‌است – جای گرفته‌است. این پارک بر روی فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.

4. موج های آریزونا و یوتا

این موج از ماسه سنگ تشکیل شده است و کسانی که در اینجا قصد پیاده روی و قدم زدن دارند، تجربه ای متفاوت کسب خواهند کرد و از جاهای دیدنی آمریکا به شمار می رود.

جاهای دیدنی آمریکا ، 15 جاذبه در آمریکا که همه نمی دانند

5. پارک فورسیت

دشت های مشابه ساوانا در این منطقه به دلیل وجود مناظر زیبای طبیعی و پارک های طبیعی آن شهرت داشته و در این میان، پارک فوریست را می توان بزرگ ترین پارک منطقه محسوب کرده و آن را نمونه ای خوب از پارک های جنوبی دانست که در سال ۱۸۰۰ میلادی طراحی  شدند. چشمه های فصلی، مسیرهای پیاده روی بسیار زیبا و درختان کهن سال این منطقه چشم اندازی زیبا از پارک را ایجاد کرده و همه چیزهایی که شما از یک طبیعت منحصر به فرد انتظار دارید را فراهم می کند.

جاهای دیدنی آمریکا ، 15 جاذبه در آمریکا که همه نمی دانند

6. غار های یخی مندنهال

یکی از جاهای دیدنی آمریکا به شمار می رود و در 20 کیلومتری شهر آلاسکا قرار گرفته است. این غار بخشی از جنگل ملی Tongass  را تشکیل می دهد.

جاهای دیدنی آمریکا ، 15 جاذبه در آمریکا که همه نمی دانند

7. آبشار نیاگارا

آبشار نیاگارا احتمالا شناخته ترین جای دیدنی آمریکاست. این آبشار در مرز بین کانادا و آمریکا قرار دارد و سه آبشار دارد.

جاهای دیدنی آمریکا ، 15 جاذبه در آمریکا که همه نمی دانند

8. خیابان میشیگان

یکی از جاهای دیدنی آمریکا و از جذاب ترین خیابان های آمریکا است. گالری های بسیار، بوتیک ها و مغازه های لوکس از سایر جاذبه های این خیابان به شمار می روند.

جاهای دیدنی آمریکا ، 15 جاذبه در آمریکا که همه نمی دانند

9. مجسمه آزادی

این مجسمه نماد اصلی کشور آمریکا است و در نیویورک قرار دارد. این تندیس در منطقه زیبای منهتن واقع شده و سالیانه گردشگران متعددی را به خود جذب می کند.

جاهای دیدنی آمریکا ، 15 جاذبه در آمریکا که همه نمی دانند

10. سنترال پارک

یکی دیگر از جاهای دیدنی آمریکا سنترال پارک است که در شهر نیویورک قرار دارد و تفریحات متعددی در آن تعبیه شده است. در این پارک بزرگ، زمین بازی، پیست استیک و دوچرخه سواری، پل، دریاچه و خیابان هایی وجود دارد.

جاهای دیدنی آمریکا ، 15 جاذبه در آمریکا که همه نمی دانند

11. کوه راشمور

یادبود ملی کوه راش‌مُر یک پارک و یادبود ملی در ایالت داکوتای جنوبی در ایالات متحده آمریکا است. بر روی کوهی در این مکان، چهره چهار تن از مشهورترین رئیس جمهوران آمریکا بر روی سنگ کوه در مقیاس بزرگ کنده کاری شده‌است. از راست به چپ: آبراهام لینکلن، تئودور روزولت، توماس جفرسون، و جرج واشینگتن هستند. این یادبود که در سال ۱۹۲۵ میلادی تأسیس گردید، بر روی زمین‌های سرخ‌پوستان قبیلهٔ لاکوتا قرار دارد.

جاهای دیدنی آمریکا ، 15 جاذبه در آمریکا که همه نمی دانند

12. رودخانه میسی سی پی

رودخانه می سی سی پی یکی از زیباترین و خطرناک ترین جاهای دیدنی آمریکا است.

جاهای دیدنی آمریکا ، 15 جاذبه در آمریکا که همه نمی دانند

13. چاه جیکوب

یکی از زیباترین جاهای دیدنی آمریکا و در عین حال خطرناک ترین نقاط روی زمین چاه جیکوب نام دارد. این چاه معروف در منطقه ویمبرلی شهر تگزاس قرار گرفته است. به این چاه لقب زیبای ترسناک را داده اند چرا که تا حالا قربانیان زیادی داشته است.

جاهای دیدنی آمریکا ، 15 جاذبه در آمریکا که همه نمی دانند

14. تفرجگاه ملی

بین ساختمان کنگره و بنای یادبود واشنگتن قرار گرفته است که بسیار از موزه ها و موسسات فدرال واشنگتن در اطراف این تفرجگاه وجود دارند.

جاهای دیدنی آمریکا ، 15 جاذبه در آمریکا که همه نمی دانند

15. موزه ایالتی یا خانه 1850

یکی از جاهای دیدنی آمریکا خانه 1850 است که در شهر نیو اورلینز قرار گرفته است. شما در این موزه اطلاعات با ارزشی در خصوص جنگ های گذشته ای که در آمریکا رخ داده است می توانید بدست آورید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید